مدیران بورس پیگیر معاملات هستند

۱۳۹۶/۰۷/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۶۳۰

گروه بورس  

از نظر حرفه‌یی، هیچ فردی نمی‌پذیرد که در بازار منفی، شاخص مثبت باشد و سازمان بورس به هیچ‌وجه خواهان چنین رویه‌یی نیست و در این رابطه به مدیران بورس نکاتی را اعلام کرده تا پیگیری‌های لازم از «فارس» به عمل آید.

به گزارش «تعادل»، برخلاف نظر برخی فعالان، معامله بلوکی بر سهام این شرکت انجام نشده و سهامداران حقوقی با هدف حمایت از سهم اقدام به خرید سهام از سرمایه‌گذاران خرد کرده‌اند.

محسن خدابخش مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس، درباره رشد قیمت سهام «فارس»، در جریان معاملات دو روز گذشته به پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه (سنا)، گفت: برخلاف انتقاداتی که مطرح است، معاملات بلوکی تعریف و شرایط خاص خود را دارد و برای این شرکت رخ نداده است، به‌طوری که عمده معاملات 3.5 میلیون سهمی مربوط به سهامداران خرد است.

این مقام مسوول افزود: نکته دوم مربوط به علت رشد قیمت سهام «فارس» در روز منفی بازار است که اگر ناشی از مجمع هلدینگ خلیج‌فارس باشد، از نظر سازمان درست نیست و مدیرانی که می‌خواهند به‌طور حرفه‌یی در بازار فعالیت داشته باشند نباید چنین اقدام غیرحرفه‌یی را انجام دهند.

خدابخش با بیان اینکه سازمان بورس نمی‌تواند مانع از معاملات خرد سهام شرکت‌ها شود، تاکید کرد: مسوولان سازمان بورس به رویداد امروز بازار انتقاد دارند و 100درصد مخالف شاخص‌سازی با یک شرکت در برابر کاهش قیمت سهام دیگر شرکت‌ها هستند.

وی با رد درخواست سازمان بورس برای انجام معاملات بلوکی و خرید و فروش سهام برخی شرکت‌ها با هدف شاخص‌سازی خاطرنشان کرد: از نظر حرفه‌یی، هیچ فردی نمی‌پذیرد که در بازار منفی، شاخص مثبت باشد و سازمان بورس به هیچ‌وجه خواهان چنین رویه‌یی نیست و در این رابطه به مدیران بورس نکاتی را اعلام کرده تا پیگیری‌های لازم از «فارس» به عمل آید.

به گزارش فارس، معامله‌گران بورس تهران درحالی نسبت به ازسرگیری معاملات بلوکی حقوقی‌ها با هدف جلوگیری از ریزش نماگرهای منتخب بورس ابراز نارضایتی می‌کنند که معتقدند خرید و فروش سهام و سرمایه‌گذاری در بورس تبدیل به کوره پول‌سوزی شده است. از تالار معاملات بورس تهران در روز جاری، معامله‌گران بورس تهران در دومین روز معاملاتی هفته جاری در حالی همچنان با ریزش نماگرهای منتخب بورسی مواجه هستند که معتقدند با وجود قول رییس سازمان بورس و اوراق بهادار مبنی بر عدم انجام معاملات بلوکی و کد به کد در جریان بازار نقد از سوی معامله‌گران اما طی روزهای اخیر و امروز همچنان از طریق معاملات کد به کد و بلوکی در برخی نماگرهای تاثیرگذار روی شاخص ازجمله هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس نسبت به مهندسی حجم و ارزش معاملات و به‌تبع آن جلوگیری از ریزش بیشتر شاخص کل بورس روی تابلوی معاملات صورت می‌گیرد.

در این رابطه، علی بهرامی یکی از سهامداران حاضر در تالار بورس، با انتقاد از اقدام‌های کنونی ناظران بازار سهام برای ازسرگیری معاملات کد به کد و بلوکی در جریان بازار نقدی سهام می‌گوید: با وجود افزایش شاخص کل بورس در هفته‌های قبل اما قیمت سهام همچنان برای اغلب سرمایه‌گذاران در سبدهای سرمایه‌گذاری با افت معناداری مواجه است.

این درحالی است که متولیان بازار سهام هم‌اکنون با ازسرگیری معاملات کد به کد و بلوکی روی سهم‌های شاخص‌سازی همچون هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس و برخی سهم‌های تاثیرگذار به‌دنبال بالا نشان دادن حجم و معاملات روزانه بازار سهام و جلوگیری از کاهش بیشتر شاخص کل بورس هستند.

یک سهامدار دیگر حاضر در تالار معاملات سهام بورس تهران نیز با این عبارت که بورس تهران تبدیل به کوره پول‌سوزی شده است، گفت: شاخص کل بورس و فرمول محاسباتی آن طی دست‌کم 14 سال گذشته نشان‌دهنده وضعیتی غیرواقعی برای بازار سهام بوده و این درحالی است که با وجود تعریف شاخص‌های کاربردی دیگر ازجمله شاخص کل هم‌وزن اما همچنان شاخص کل بورس مبنای عملکرد مدیران دولتی و متولیان بازار سهام قرار می‌گیرد.

علی اسدی یک سهامدار دیگر حاضر در بورس تهران نیز با بیان اینکه حقوقی‌ها از خرید سهام یا دست‌کم حمایت از سهم‌های ارزنده از طریق بازارگردانی دست کشیده‌اند، گفت: بازار سهام در انتظار برخی تغییر و تحولات مدیریتی است و این درحالی است که اظهارات رییس‌جمهور امریکا درخصوص جدا شدن یکطرفه از توافقنامه برجام نیز در نگرانی سهامداران فروشنده سهام طی روزهای اخیر بی‌تاثیر نبوده است. وی با پراهمیت دانستن طرح دستورالعمل توقف نمادهای معاملاتی از سوی سازمان بورس گفت: این طرح بزرگ در حالی می‌تواند برای بازار سهام ایران سرمنشا رخدادهای بزرگی قرار گیرد که برخی اقدام‌ها در نحوه بازگشایی یا افشای اطلاعات برای ناظران بازار سهام قابل تامل است.

 

ارسال نظر