ریزش سیاسی بورس

۱۳۹۶/۰۷/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۶۲۹
ریزش سیاسی بورس

گروه بورس  مسعود کریمی  

نبض معاملات بازار سهام چند روزی است که به درستی نمی‌زند و متاسفانه شاهد ریزش‌های پی در پی دماسنج تالار در روند داد و ستد‌های بورس هستیم. در این بین شایعاتی هم بین اهالی تالار شیشه‌یی و دنیای مجازی مبنی بر تغییرات کلان در سطح مدیران ارشد بازار سرمایه به گوش می‌رسد که تا‌کنون واکنش‌هایی به این موضوعات مطرح شده در بازار نشان داده شده است. اما به هر روی با نگاهی کلان به مسائل سیاسی، اقتصادی و بین‌المللی ایران، متاسفانه همانند گذشته شاهد اوج گرفتن بدعهدی‌های ایالات‌متحده امریکا درخصوص برجام هستیم و طبق آخرین موضع‌گیری‌های ترامپ احتمال نقض یک‌طرفه توافقنامه برجام از جانب این کشور تا پایان هفته جاری وجود دارد. از همین رو، معامله‌گران بازار سهام نیز به نوعی دست به عصا به ادامه فرآیند معاملاتی خود در بورس تهران می‌پردازند و در انتظار روشن شدن فضای جدید و حذف سایه ریسک سیستماتیک در بازار سرمایه کشور هستند. از همین رو، «تعادل» در گفت‌وگو با بهنام بهزاد‌فر مدیر امور اعضای کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار و رضا زنگنه مدیر سرمایه‌گذاری شرکت سرمایه‌گذاری آتیه پارسیس پارس درخصوص دلایل ریزش شاخص کل، تاثیر دستورالعمل جدید بازگشایی نماد‌ها، مسائل مربوط به برجام که توسط رییس‌جمهور امریکا مطرح شده و... پرداخته است که آن را در ادامه می‌خوانید.

 تغییرات مفید

بر این اساس، بهنام بهزاد‌فر مدیر امور اعضای کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار درخصوص دلایل ریزش چند روز اخیر شاخص بازار سهام عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین دلایل ریزش بازار مباحث سیاسی طی چند روز گذشته پیرامون برجام است.

وی خاطرنشان کرد: طبیعتا به‌صورت بدوی هر‌گاه اظهارنظرهای سیاسی علیه کشور زیاد شود شاخص بورس واکنش منفی نشان می‌دهد و در واقع بورس ایران وارد ریسک سیستماتیک می‌شود.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: در حال حاضر با توجه به مسائل مربوط به برجام که توسط رییس‌جمهور امریکا مطرح می‌شود، سرمایه‌گذاران بورسی را به نوعی دچار نگرانی‌هایی کرده است و از آنجا که مسائلی شبیه این موضوع در سال‌های گذشته نیز وجود داشته و امری متداول است، پیش‌بینی می‌شود عطش این افت بازار طی چند روز آینده فروکش کند.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه عنوان کرد: در شرایط فعلی به‌تدریج گزارش‌های 6 ماهه شرکت‌های پذیرفته در بورس و فرابورس منتشر خواهد شد و احتمال می‌رود که وضعیت مثبتی هم داشته باشند، از طرفی با رشد نرخ دلار عملا صنایع صادرات‌محور شرایط مثبت‌تری را تجربه خواهند کرد.

بهنام بهزاد‌فر با اشاره به روند بازار نیز گفت: چشم‌انداز میان‌مدت بورس کماکان مثبت ارزیابی می‌شود.

مدیر امور اعضای کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار درخصوص دستورالعمل جدید توقف و بازگشایی نماد‌ها بیان کرد: تغییراتی در دستورالعمل‌ مربوط به بازگشایی و توقف نمادها ایجاد شده که درنهایت موجب نقدشوندگی بازار سرمایه شده و به نوعی سرنوشت سرمایه سهامداران را به اقدامات ناشرین گره نمی‌زند.

این تحلیلگر بازار سرمایه عنوان کرد: علاوه بر این، حل مشکل توقف نمادها می‌تواند تسهیل‌کننده ورود ابزارهای نوین مالی، نظیر معاملات فروش استقراضی، معاملات اختیار معامله، آتی سهام و... نیز باشد چراکه نحوه کارکرد این ابزارها در زمان توقف نمادها مبهم و حتی بی‌معناست.

بهنام بهزاد‌فر عنوان کرد: این تغییرات برای بازار مفید است اما موجب رشد شاخص بورس نخواهد شد.

 ریسک سیاسی

در سویی دیگر و با توجه به تحولات اخیر، رضا زنگنه مدیر سرمایه‌گذاری شرکت سرمایه‌گذاری آتیه پارسیس پارس درخصوص وضعیت بورس ابراز کرد: یکی از دلایل ریزش بازار طی چند روز اخیر مربوط به مسائل سیاسی است. وی خاطرنشان کرد: رییس‌جمهور امریکا طی هفته جاری تصمیم‌گیری نهایی خود را درخصوص برجام اعلام خواهد کرد و این موضوع باعث شده که بازار سهام به نوعی تحت‌تاثیر قرار بگیرد.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه عنوان کرد: طی چند هفته اخیر روند بازار مثبت بود و شاهد رشد نماگر‌ها در معاملات بودیم. اینکه روند حرکتی بازار سهام صعودی می‌شود بدین معناست که معامله‌گران در سود هستند اما به محض تغییر شرایط متاسفانه شاهد فروش سهام و منفی شدن بازار هستیم.

این تحلیلگر بازار سرمایه تصریح کرد: بازار در فاز اصلاحی نیست و بیشتر تحت‌تاثیر ریسک‌های سیاسی و بین‌المللی وارده قرار گرفته است.

وی افزود: اصلاح زمانی اتفاق می‌افتد که در مسیر طبیعی عرضه و تقاضا قرار گرفته باشیم و برخی معامله‌گران در حال شناسایی سود و برخی دیگر اقدام به فروش سهام در بورس می‌کنند که درنهایت در چنین حالتی اصلاح صورت می‌گیرد. همچنین، زمانی که بازار بیش از اندازه رشد کرده باشد اصلاح شکل می‌گیرد.

رضا زنگنه درباره شایعات مطرح شده درخصوص تغییرات کلان مدیریتی نیز گفت: مقامات شایعات را در بازار تکذیب کرده‌اند. اما متاسفانه برخی سیاستمداران شفاف‌سازی نمی‌کنند و شاهدیم که خبری تکذیب می‌شود اما پس از مدتی آن خبر اتفاق می‌افتد.

وی تاکید کرد: وجود چنین شایعاتی به هیچ عنوان باعث ریزش شاخص بازار سهام نشده است.

عضو هیات‌مدیره شرکت مشاور سرمایه‌گذاری هدف حافظ اظهار کرد: با نگاهی به روند بازار مشاهده می‌شود شرکت‌هایی که سودآورند و به نوعی  P/E معقول‌تری دارند یا برآورد بازار این است که سود چنین شرکت‌هایی نسبت به سود پیش‌بینی شده آنها افزایش پیدا خواهد کرد، افت کمتری را در شرایط فعلی متحمل می‌شوند.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه عنوان کرد: در مقابل شرکت‌هایی که از رشد قیمتی زیادی برخوردار بودند و P/E دو رقمی کسب کردند، احتمال افت چنین شرکت‌هایی در شرایط فعلی بیشتر خواهد بود.

مدیر سرمایه‌گذاری شرکت سرمایه‌گذاری آتیه پارسیس پارس اذعان داشت: درصورتی که فردی اقدام به خرید سهام یک شرکت ارزنده، دارای سود، P/E  معقول و ارزش بازار مناسب در بازار سهام کرده است، طبیعتا نباید نگران سهام خود باشد زیرا تجربه ثابت کرده در چنین شرایطی، جو منفی حاکم در بازار به‌طور قطع پایدار نخواهد بود.

رضا زنگنه گفت: شرکت‌هایی که پتانسیل لازم را دارند کمتر افت خواهند کرد و با بهبود شرایط در روند افزایشی قرار خواهند گرفت.

این تحلیلگر بازار سرمایه بیان کرد: آن دسته از سهم‌هایی که با دیدگاه کوتاه‌مدت یا سفته‌بازانه خریداری شده‌اند، در شرایطی که جو بازار منفی می‌شود چنین سهم‌هایی بیش‌ از اندازه افت خواهند کرد و نمی‌توان به نگهداری این‌گونه سهام در بازار توصیه کرد زیرا ممکن است این روند کاهشی همچنان ادامه پیدا کند. وی گفت: در صورتی که سهام خریداری شده دچار حباب قیمتی نشده و به نوعی ارزنده است با نگهداری این‌گونه سهام به‌طور قطع در آینده هم رشد این‌گونه سهام در بورس خواهند داشت.

 این کارشناس ارشد بازار سرمایه درباره دستورالعمل جدید نیز اظهار کرد: در صورتی که به‌طور واقعی و مدون اجرایی شود دستورالعمل جدید مناسب ارزیابی می‌شود.

مدیر سرمایه‌گذاری شرکت سرمایه‌گذاری آتیه پارسیس پارس عنوان کرد: یکی از مشکلات اساسی بازار در شرایط فعلی این است که نماد‌هایی که قبل از این دستورالعمل متوقف بودند شامل این قانون نخواهند شد. در همین حال، عمده‌ترین نماد‌هایی که در شرایط فعلی متوقف هستند مربوط به نماد بانک‌هاست و این موضوع که نماد‌های بسته بانکی از چنین دستورالعملی نمی‌توانند تبعیت کنند، می‌تواند نشان‌دهنده این موضوع باشد که در حال حاضر هیچ امیدی به بازگشایی این نماد‌ها در بورس نیست.

رضا زنگنه خاطرنشان کرد: این دستورالعمل می‌تواند در آینده این اطمینان را ایجاد کند که اگر سهامداران اقدام به خرید سهمی در بازار کردند نماد آن شرکت برای بلندمدت در بازار بسته نخواهد بود.

وی گفت: سهامداران هیجانی خرید نکنند و در صورتی که سهامداران از لحاظ سودآوری به سهام خریداری شده اطمینان دارند، حتما از سهام خود در بازار نگهداری کنند.

 نقدشونده‌ترین بازار

در سویی دیگر، حامد مددی تحلیلگر کارگزاری آگاه عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین فاکتورهای جذب منابع مالی در بازارهای پولی و مالی در هر نظام اقتصادی در تمام دنیا قابلیت نقدشوندگی سرمایه سرمایه‌گذاران است. به‌خصوص این مساله بین سرمایه‌گذاران کوچک که دانش و اطلاعات کافی درخصوص بازارهای مالی ندارند و به‌دنبال دسترسی سریع به سرمایه‌شان هستند، تاثیرگذارتر است.

وی گفت: در سال‌های اخیر اخبار مربوط به بسته بودن نمادها در بورس و خصوصا نمادهایی که زمان بلوکه شدن سرمایه سهامداران در آنها بیش از یک سال می‌شد برای همه شنوندگان این سوال را تداعی می‌کرد که چرا باید در بازاری سرمایه‌گذاری کرد که هر لحظه ممکن است کنترل سرمایه افراد برای مدت نامعلومی از دست‌شان خارج شود و همین مساله باعث می‌شود سرمایه‌گذاری در بورس در مقایسه با سایر بازارها به اولویت‌های چندم تبدیل شود.

وی به سنا، گفت: در چند ماهه اخیر شاهد کاهش زمان بسته بودن نمادها در بورس بودیم اما کماکان قفل شدن سرمایه سهامداران از دغدغه‌های اصلی بازار بود و این مساله از چنان اهمیتی برخوردار بوده که شاهد مصوبه جدید وزیر اقتصاد مبنی بر قانونمند شدن زمان بسته بودن و بازگشایی نمادها بودیم.

مددی خاطرنشان کرد: دستورالعمل جدید بازگشایی و توقف نمادها یقینا گام مثبتی خواهد بود درراستای بهبود شرایط سرمایه‌گذاری در بورس و می‌تواند مجددا این بازار را به‌عنوان نقدشونده‌ترین بازار بین سایر بازارها معرفی کند.

 

ارسال نظر