مذاکره برای خرید 400 واگن روسی

۱۳۹۶/۰۷/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۵۴۶

گروه بورس  سیاوش فرهادی

روز گذشته بیست‌و‌نهمین نشست خبری یک دیدار، یک عرضه در خصوص تشریح ظرفیت‌های شرکت «آسیا سیر ارس»  که آماده عرضه اولیه است، در فرابورس ایران برگزار شد.

به گزارش «تعادل» در این نشست مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توکا فولاد، شرکت آسیا سیر ارس را ششمین شرکت از مجموعه توکا فولاد دانست که به بازار سرمایه وارد می‌شود.

احمد کارگهی افزود: توکا فولاد به تنهایی ٨.٥درصد از حمل و نقل بار ریلی کشور را به عهده دارد. وی همچنین هدف از ورود شرکت‌های زیرمجموعه توکافولاد به بازار سرمایه را شفافیت، نزدیک کردن قیمت‌ها به قیمت‌های واقعی، خدمت به اشتغال، ارزش‌آفرینی و الزام به رعایت ضوابط بورسی، جذب منابع مالی و صرف آن در طرح‌ها و پروژه‌های توسعه‌یی ذکر کرد.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توکا فولاد همچنین گفت: صنعت ریلی در برنامه‌های دولت دوازدهم جزو اولویت‌های نخست است که ارزش آن 8779 میلیارد تومان است و رتبه 12 را در میان کل صنایع دارد.

کارگهی صنعت ریلی را همچنان صنعتی مطمئن و رو به رشد توصیف کرد و افزود: توکاریل که صاحب آسیا سیر ارس است، بزرگ‌ترین شرکت حمل و نقل باری کشور است که بیش از یک‌سوم بار ریلی کشور را جابه‌جا می‌کند.

وی ادامه داد: این مجموعه ٤٠٨٦ واگن دارد که به عبارتی یک‌پنجم کل واگن‌ها را در اختیار دارد. مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توکا فولاد اضافه کرد: EPS شرکت توکاریل 175ریال است و سهم سودی که توکاریل به توکا فولاد می‌دهد، 36درصد سود خالصی است که به دست می‌آید. محسن سعیدبخش مدیرعامل شرکت توکاریل هم به عنوان سهامدار عمده آسیا سیر ارس در این نشست اعلام کرد: توکا‌ فولاد به عنوان یکی از بزرگ‌ترین هلدینگ‌های کشور مطرح است که ششمین شرکت آن در فرابورس شرکت کرده است.

سعیدبخش افزود: آسیا سیر جای خود را به خوبی در بازار پیدا کرده است و با شرکت‌های مس سرچشمه، فولاد مبارکه، سنگان و... همکاری‌های خوبی دارد. وی همچنین از تصمیم برای خرید 80 لکوموتیو خبر داد و گفت: این لکوموتیوها برای توکا ریل خریداری می‌شود که قطعا آسیا سیر هم از این سرمایه‌گذاری بهره‌مند خواهد شد. سعیدبخش درباره درآمد این شرکت هم عنوان کرد: این میزان در سال 93 حدود 90میلیارد تومان، سال 94 حدود 120میلیارد تومان و سال 95 حدود 140میلیارد تومان بوده است.

به گفته مدیر عامل شرکت توکاریل، مذاکره برای خرید 400واگن روسی هم در جریان است؛ ضمن اینکه تعدادی واگن از شرکت داخلی نورالرضا خریداری شده است. در ادامه این نشست، شاهین چراغی رییس هیات‌مدیره مهرآفرین نیز به عنوان مشاور عرضه اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین اولویت‌های دولت توسعه حمل‌و‌نقل ریلی است؛ تمام سهم بازار «حاسا» مربوط به فولاد مبارکه نیست و 40 تا 50درصد همکاری آسیا سیر ارس با مجموعه مس سرچشمه است. در این مراسم همچنین مهران برومند مدیرعامل آسیا سیر ارس گفت: آسیا سیر در سال 82 تاسیس شده است و این شرکت در میان ٢٨ شرکت هم‌رده در جایگاه چهارمین شرکت از نظر میزان حق دسترسی که به راه‌آهن پرداخت می‌کند، قرار دارد. به گفته برومند، وضع درآمدی شرکت آسیا سیر ارس از سال 93 که به شرکت‌های توکا فولاد و توکاریل پیوسته، افزایش چشمگیری یافته است.

 

 

ارسال نظر