حرکت سرمایه‌های سرگردان به بازارهای کالایی

۱۳۹۶/۰۷/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۵۴۵
حرکت سرمایه‌های سرگردان به بازارهای کالایی

گروه بورس

راه‌اندازی صندوق‌های کالایی مبتنی بر طلا فرصت مغتنمی است که می‌تواند منابع سرمایه‌گذاران را با سلایق مختلف و درجه‌های ریسک‌پذیری متفاوت به خود جذب کرده و سرمایه‌های سرگردان را با رویکرد کالامحور به سمت بازار سرمایه هدایت کند.

 به گزارش «تعادل» در روز‌های اخیر انتشار اخبار مبنی بر حذف تضمین سود برای صندوق‌های با درآمد ثابت این نگرانی را در بازار سرمایه ایجاد کرد که فرصت جذب نقدینگی توسط این ابزار مالی از دست رفته، در حالی که انتشار خبر پذیره نویسی دومین صندوق سرمایه‌گذاری طلا امید‌ها را برای سرمایه‌گذاران در این شاخه ابزار مالی به نوعی زنده کرده است.

بر این اساس، دومین صندوق طلای بازار سرمایه از روز‌ شنبه با آغاز پذیره‌نویسی صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله زرافشان امید ایرانیان و با همکاری شرکت تامین سرمایه امید راه‌اندازی شد. این شرکت به عنوان نخستین شرکتی بود که با انتشار اوراق سلف موازی گل‌گهر این اوراق را وارد بورس کالا کرد. به اعتقاد فعالان بازار در شرایط فعلی اقتصاد ایران، سرمایه‌ها به سمت بازارهای کالایی و صندوق‌ها در حال حرکت بوده این در حالی است که سرمایه‌ها به کمک ابزارهای مالی به سمت بازار سرمایه کانالیزه شده‌اند که یکی از این ابزارها، ابزار گواهی سپرده کالایی است.

در مراسم آغاز پذیره‌نویسی دومین صندوق سرمایه‌گذاری طلا حامد سلطانی‌نژاد مدیرعامل بورس کالای ایران بیان کرد: رونق بازار سپرده کالایی به فعالان و بازارگردان‌های تخصصی نیاز دارد که صندوق‌های سرمایه‌گذاری کالایی هر دو نقش را ایفا می‌کنند، در همین راستا این صندوق‌ها برای رونق بازار سپرده کالایی لازم و ضروری است بنابراین در سال جاری نخستین صندوق سرمایه‌گذاری با پشتوانه طلا به عنوان صندوق سرمایه‌گذاری پشتوانه طلای لوتوس در بورس کالای ایران راه‌اندازی شد و روز گذشته نیز دومین صندوق طلا پذیره‌نویسی خود را آغاز کرد.

سلطانی‌نژاد با بیان اینکه زیرساخت‌های لازم برای راه‌اندازی صندوق‌های طلا در بورس کالا ایجاد شده است، خاطرنشان کرد: راحت‌ترین ابزار برای سرمایه‌گذاری در حوزه طلا، صندوق‌های کالایی است و با توجه به اینکه قیمت جهانی اونس و نرخ ارز روی این بازار اثرگذار است، برای پوشش نوسانات نرخ ارز می‌توان از این ابزار استفاده کرد.

سلطانی‌نژاد با بیان اینکه فعالیت بازارگردان‌ها در زمان رونق معاملات می‌تواند به نوعی بازار را بیمه کند، تصریح کرد: در ابتدای راه‌اندازی بازار آتی سکه که از سال ۸۷ آغاز شد، شک و تردیدهایی نسبت به امکان توسعه این بازار وجود داشت؛ اما امروز گردش مناسب معاملات آن نشان می‌دهد که در بازار طلا پتانسیل بالایی وجود دارد و اگر حضور صندوق‌های کالایی مبتنی بر طلا توسعه یابد، شاهد بزرگ شدن بازار سرمایه خواهیم بود.

 جذابیت طلا برای طراحی ابزارهای مالی

وی افزود: در وهله نخست باید سرمایه‌گذاران برای شکل‌گیری این بازار حضور داشته باشند که برای تحقق این امر لازم است، اقدامات موثری در خصوص فرهنگ‌سازی و آموزش به فعالان بازار طلا صورت بگیرد. وی با اشاره به وجود قدرت اهرمی در بازار مالی همراه با ابزارهایی همچون فیوچرز و آپشن گفت: طی سال گذشته برای بیش از ۳۰میلیون قطعه سکه در بازار آتی موقعیت خرید وجود داشت که بیانگر این است که پتانسیل بالایی در این حوزه وجود دارد و شرایط خوبی مهیاست تا ابزارهای مالی در این بخش توسعه یابد. ضمن اینکه با گواهی سپرده سکه طلا، امکان خرید و فروش اینترنتی نیز برای سرمایه‌گذاران وجود دارد.

مدیرعامل بورس کالای ایران در ادامه از امکان ایجاد پرتفو‌هایی متشکل از ترکیب ابزارهای مالی با دارایی‌هایی همچون طلا سخن گفت و افزود: تحلیلگران می‌توانند پرتفو‌هایی پیشنهاد دهند که از بازار سکه و سهام تشکیل شده باشد زیرا طلا با بسیاری از بازارها همبستگی منفی دارد. از این رو می‌تواند در ترکیب اوراق بهادار با دارایی‌هایی که در حال حاضر سکه در بازار سرمایه قابل معامله است، پرتفویی بهینه را تشکیل دهد.

 کاهش ریسک سرمایه‌گذاری

در ادامه مراسم آغاز دوره پذیره‌نویسی دومین صندوق سرمایه‌گذاری مبتنی بر سکه طلا، حبیب‌رضا حدادی مدیرعامل شرکت تامین سرمایه امید به تشریح مزایای راه‌اندازی صندوق طلا پرداخت و گفت: باید بیش از پیش نهادهای مالی به این حوزه ورود پیدا کنند و بسترهای زیادی فراهم شود تا بازار سرمایه متنوعی برای سرمایه‌گذاران داشته باشیم. وی در بیان مزایای صندوق‌های سرمایه‌گذاری مبتنی بر کالا اظهار کرد: در رابطه با مزایای صندوق‌های سرمایه‌گذاری مبتنی بر کالا و به خصوص صندوق زرافشان امید ایرانیان می‌توان عنوان کرد که مزایای این صندوق از دو جنبه قابل بررسی است؛ مزایایی که برای سرمایه‌گذاران دارد و مزایایی که برای بازار سرمایه به‌طور عام ایجاد می‌کند.

 انعطاف در سرمایه‌گذاری

وی در بیان مزایای این صندوق‌ها برای سرمایه‌گذاران اظهار کرد: در رابطه با مزایای این صندوق‌ها برای سرمایه‌گذاران نیز باید اعلام کرد که این صندوق‌ها در ایجاد انعطاف در سرمایه‌گذاری موثر هستند. طلا دارایی است که همبستگی کمی با سهام و اوراق بهادار با درآمد ثابت دارد و نماینده‌یی برای ذخیره ثروت محسوب می‌شود.

 وی در ادامه گفت: از همین‌رو سرمایه‌گذاران می‌توانند هم با انگیزه کسب بازدهی و هم با انگیزه کاهش ریسک روی این کالا سرمایه‌گذاری کنند و این صندوق به سرمایه‌گذاران این امکان را می‌دهد که ضمن بهره‌مندی از مزایای فوق از بابت نقدشوندگی واحدهای سرمایه‌گذاری خود نیز آسوده‌خاطر باشند.

حدادی افزود: نکته بسیار مهم در ساختار صندوق‌های مبتنی بر سکه طلا امکان استفاده از ظرفیت‌های ابزارهای مشتقه است. بدین معنی که سرمایه‌گذاران هم در مواقع صعود و هم در مواقع نزول قیمت سکه طلا امید به کسب بازدهی در این صندوق خواهند داشت، چرا که استفاده از قراردادهای آتی و اختیارات معامله امکان معاملات دوسویه را به صورت غیرمستقیم به سرمایه‌گذاران خواهد داد.

بر این اساس پذیره‌نویسی صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله زرافشان امید ایرانیان که از نوع صندوق‌های سرمایه‌گذاری در گواهی سپرده سکه طلا و اوراق مشتقه سکه طلاست، از روز شنبه آغاز شده و تا تاریخ ۱۹ مهرماه ادامه دارد. بر این اساس تاریخ تمدید احتمالی دوره پذیره‌نویسی از ۲۲ تا ۲۶ مهرماه جاری به مدت ۵ روز و تعداد واحدهای سرمایه‌گذاری قابل انتشار آن ۱۰۰میلیون واحد و تعداد واحدهای سرمایه‌گذاری عادی قابل پذیره‌نویسی ۹۹میلیون واحد به ارزش اسمی هر واحد ۱۰هزار ریال اعلام شده است که در صورت پذیره‌نویسی حداقل ۹ میلیون واحد سرمایه‌گذاری عادی (۹۰میلیارد ریال)، پذیره‌نویسی این صندوق تکمیل شده و مورد تایید خواهد بود.

همچنین معاملات ثانویه واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله زرافشان امید ایرانیان نیز پس از اتمام دوره پذیره‌نویسی و ثبت صندوق، در بازار صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله بورس کالای ایران آغاز می‌شود. علاوه بر این، پذیره‌نویسی صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله زرافشان امید ایرانیان معاف از مالیات بوده و کارمزد آن مشابه کارمزد معاملات است.

 

ارسال نظر