خرید امانی زعفران در رینگ بین‌المللی بورس کالا

۱۳۹۶/۰۷/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۴۸۶

 مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی طی نشست روز گذشته کارگروه ملی زعفران از ورود این سازمان در بازار زعفران کشور از ۲۰ مهر ماه امسال خبر داد و گفت: از این تاریخ مراکز خرید ما در حاشیه بازار برای خرید زعفران اقدام می‌کنند و این محصول حداقل در سه ماهه اول کار در داخل کشور عرضه نخواهد شد.  

حسین صفایی با بیان اینکه سازمان مرکزی تعاون روستایی با دو شیوه خرید زعفران را انجام می‌دهد، تصریح کرد: در شیوه نخست با قیمت توافقی، این محصول از زارعان خریداری می‌شود و در شیوه دیگر زعفران را به امانت از بهره‌برداران می‌گیریم و در رینگ بین‌المللی بورس عرضه می‌کنیم.  وی بر ساماندهی صادرات زعفران کشور تاکید کرد و اظهار کرد: برای این منظور باید سازمان کار ایجاد کنیم.  صفایی در عین حال انجام مطالعات و کارهای پژوهشی در زمینه زنجیره ارزش زعفران را ضروری خواند و گفت: نتایج کارهای پژوهشی باید در اختیار زارعان قرار گیرد.  

طی این نشست، معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی بر فرآوری و شناسایی بازارهای جدید زعفران تاکید کرد و گفت: زعفران ایران به صورت بسته‌بندی در بازار‌های جهانی به فروش می‌رسد.  محمدعلی طهماسبی اظهار کرد: مشکل اصلی در حوزه زعفران مربوط به بازار است و از این‌رو تمام تلاش‌ها و توانمندی‌های‌مان را باید روی توسعه بازار و فرآوری این محصول بگذاریم.  

طهماسبی بر آرامش بازار زعفران تاکید کرد و گفت: اگر هنگام برداشت این محصول تنشی در بازار ایجاد شود و اطلاع‌رسانی نادرست صورت گیرد، منجر به ضرر تولید‌کنندگان می‌شود.  وی با بیان اینکه بخش خصوصی باید در حوزه زعفران به خصوص مکانیزاسیون سرمایه‌گذاری کند، اذعان کرد: بهره‌برداران نباید فقط منتظر سرمایه‌گذاری‌های دولت در این زمینه باشند.  

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی افزود: راه طولانی پیش روی زعفران کشور است و کشاورزان باید با آبیاری درست کوددهی و تکنولوژی مناسب عملکرد تولید این محصول را افزایش دهند.  

وی درباره طرح جامع زعفران نیز گفت: در تدوین این طرح، بخش‌های مختلف دولتی و خصوصی مشارکت کردند و برای اجرای موفق آن باید ردیف اعتباری توسط مجلس ایجاد شود و ما باید این ظرفیت مالی را برای حوزه زعفران به دست آوریم.

 

ارسال نظر