عرضه نفت خام در بورس انرژی نزدیک شد

۱۳۹۶/۰۷/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۳۷۵

گروه بورس

مدیرعامل بورس انرژی با تاکید بر لزوم بازنگری در قیمت پایه فرآورده‌های نفتی برای موفقیت در انجام معاملات گفت: با تلاش جمعی دستگاه‌ها برای عرضه نفت خام در بورس انرژی شاهد نخستین عرضه نفت خام صادراتی طی سال جاری خواهیم بود.

به گزارش «تعادل» مدیرعامل بورس انرژی ایران در اظهارنظری به بررسی عملکرد این بازار پرداخت. وی عنوان کرد: تا پایان شهریورماه امسال جمع ارزش معاملات بازار فیزیکی بورس انرژی به مبلغ 16هزار و 625میلیارد ریال رسید که نسبت به دوره مشابه سال قبل رشد 122درصدی را نشان می‌دهد. حسینی با مرجع دانستن قیمت محصولات و فرآورده‌های نفتی بورس انرژی در منطقه غرب آسیا گفت: در سطح منطقه بورس انرژی ایران تنها بازاری است که طیف وسیعی از فرآورده‌های پالایشی در آن عرضه می‌شوند و از این‌رو می‌توان از آن به عنوان مرجع قیمتی فرآورده‌های ویژه پالایشی در بازارهای منطقه یاد کرد. در این زمینه نیاز بود تا شرکت سپرده‌گذاری مرکزی از طریق بانک‌های عامل که فعالیت‌های ارزی انجام می‌دهند، نسبت به انجام تسویه ارزی اعلام آمادگی کند که هم‌اکنون این امر انجام شده است. از طرفی بخش زیادی از تعیین مفاد اطلاعیه عرضه یا شرایط فروش با شرکت ملی نفت انجام شده است. به باور وی با توجه به اینکه عرضه نفت خام تابع قوانین و مقررات زیادی است در سطوح بالای تصمیم‌گیری نیاز به هماهنگی‌هایی وجود دارد که خوشبختانه با برگزاری دو جلسه هماهنگی، تفاهمات خوبی در این زمینه حاصل شده است.

مدیرعامل بورس انرژی با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته از سوی رییس سازمان بورس برای پیگیری و حل مسائل باقیمانده بر سر عرضه نفت خام ابراز امیدواری کرد: حداکثر تا پایان سال 96 عرضه نفت خام در رینگ صادراتی بورس انرژی امکان‌پذیر می‌شود.

وی از پذیرش فرآورده‌های جدید نفتی در بورس انرژی نیز سخن گفت و افزود: دو محصول پالایشگاهی شامل آیزوفید پالایش نفت تهران و نفت کوره پالایش نفت کرمانشاه در مهرماه به مرحله عرضه خواهند رسید. چند هیدروکربور سبک مربوط به شرکت‌های پایین‌دستی پالایشی نیز برای عرضه در بورس انرژی مورد موافقت قرار گرفته‌اند که عرضه آنها به زودی آغاز خواهد شد.

این مقام مسوول ادامه داد: فرآورده‌های اصلی که شرکت ملی نفت عرضه می‌کند، مثل نفت کوره، گازوییل و میعانات گازی، عرضه‌های آنها در بورس انرژی تداوم خواهد یافت، منتهی انتظار می‌رود شرکت ملی نفت در زمینه قیمت پایه فروش این فرآورده‌ها بازنگری جامعی داشته باشد تا عرضه این محصولات منجر به معامله در تابلو معاملات شود و به تبع آن خریداران خارجی به‌طور مستقیم در بورس جذب شوند.

 

ارسال نظر