نگاهی به تحولات بازار

۱۳۹۶/۰۷/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۲۹۷

واریز نخستین سود نقدی سهام عدالت معطل امضای رییس‌جمهور: یک مدیر در سازمان خصوصی‌سازی با بیان اینکه سود سهام دریافتی ۶۰ شرکت سرمایه‌پذیر سهام عدالت تاکنون به حدود ۴۴۰ میلیارد تومان رسیده، گفت: واریز نخستین سود نقدی سهام عدالت در انتظار امضای رییس‌جمهور است. اسماعیل مختاری دولت‌آبادی به فارس گفت: واریز نخستین سود نقدی سهام عدالت به حساب دارندگان آن به‌محض امضای درخواست سازمان خصوصی‌سازی از سوی رییس‌جمهور در دستور کار قرار خواهد گرفت. مدیر دفتر سهامداری سازمان خصوصی‌سازی بابیان اینکه نامه درخواست سازمان خصوصی‌سازی برای واریز سود نقدی سهام عدالت به حساب مشمولان در اواسط هفته گذشته به نهاد ریاست‌جمهوری ارسال شده، گفت: در صورت امضای این درخواست در این هفته، واریز نخستین سود نقدی سهام عدالت از هفته آینده آغاز خواهد شد. این مقام مسوول بابیان اینکه سود نقدی دریافتی از شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت با احتساب روزهای اخیر به حدود 440 میلیارد تومان رسیده است، گفت: با تعاملی که میان این شرکت‌ها صورت گرفته، مقرر شده در هر ماه مبالغی به حساب سهام عدالت واریز شده تا به این ترتیب بتوان تا پایان سال سود نقدی 4هزار میلیارد تومانی مجامع سال مالی 95 این شرکت‌ها را تسویه کرد. دولت‌آبادی با اشاره به جزئیات پرداخت نخستین سود نقدی سهام عدالت گفت: چنانچه این سود در 31 شهریورماه امسال پرداخت می‌شد، برای هر مشمول برخوردار از سهام عدالت یک میلیون تومانی مبلغ 40هزار تومان سود نقدی در نخستین مرحله از واریز سود سهام عدالت دریافت می‌کرد، اما با توجه به افزایش سودهای دریافتی در هفته‌های اخیر به احتمال فراوان رقم نخستین سود سهام عدالت با افزایش مواجه شده یا طیف بیشتری از مشمولان سهام عدالت بتوانند جزو نخستین دسته دریافت‌کنندگان سود سهام عدالت قرار گیرند. وی با اشاره به دلایل عدم واریز نخستین سود نقدی سهام عدالت در پایان شهریورماه امسال گفت: شورای اصل 44 قانون اساسی با توجه به عدم تبلیغات صورت‌گرفته برای تسویه الباقی ثمن اقساط سهام عدالت با تمدید یک ماه برای فرصت قانونی باقی‌مانده به‌منظور تسویه اقساط از سوی مشمولان موافقت کرد که بر این اساس باعث شد، تا واریز سود سهام عدالت به تعویق بیفتد. به گفته وی از مجموع حدود 49میلیون نفر مشمول دریافت سهام عدالت تاکنون کمتر از 5 صدم درصد از این جمعیت اقدام به واریز اقساط باقیمانده خود به حساب خزانه‌داری کل کشور نموده‌اند که در مجموع مبلغی در حدود 11 میلیارد تومان را دربرمی‌گیرد.

طرح تسویه چند مرحله‌یی برای تامین مالی بنگاه‌ها: تسویه چند مرحله‌یی به این معنا است که گاهی یک ناشر اقدام به انتشار اوراق مرابحه می‌کند و در یک مرحله منابع حاصل از فروش اوراق به کالا تبدیل می‌شود و به صورت نسیه فروخته می‌شود و در نهایت تبدیل به بدهی می‌شود. به گزارش ایبنا، سیدعباس موسویان درباره طرح موضوع تسویه چند مرحله‌یی در شورای فقهی بورس، افزود: تسویه چند مرحله‌یی به این معنا است که گاهی یک ناشر اقدام به انتشار اوراق مرابحه می‌کند و در یک مرحله منابع حاصل از فروش اوراق به کالا تبدیل می‌شود و به صورت نسیه فروخته می‌شود و در نهایت تبدیل به بدهی می‌شود. عضو شورای فقهی بورس اظهارداشت: فرض کنید کارخانه‌یی نیاز به تامین مواد اولیه به ارزش ۱۰۰ میلیارد تومان دارد، از این‌رو به این مبلغ اوراق مرابحه یکساله منتشر و فروخته می‌شود؛ اما زمانی است که یک بنگاه اقتصادی نیاز به مواد اولیه دارد ولی به صورت یکجا لازم نیست و به صورت ماهیانه یا فصلی پیش می‌آید. موسویان ادامه داد: در عین حال، بنگاه نیاز دارد که تخصیص منابع در ۴ مرحله انجام شود. آیا ما می‌توانیم اوراقی را طراحی کنیم که پول به یک‌باره جمع‌آوری شود ولی تخصیص در چند مرحله صورت بگیرد؟ وی افزود: بحث‌های زیادی در این باره مطرح شد و راهکاری که انتخاب شد این بود که بانی می‌تواند با استفاده از وجوه حاصل از فروش اوراق طی ۴ مرحله مواد اولیه خریداری و استفاده کند. این مساله از نظر فقهی محل بحث بود ولی در پایان کمیته فقهی انجام آن را امکان‌پذیر تشخیص داد که وجوه حاصل از انتشار اوراق در بانکی سپرده‌گذاری شود و سپس به تناسب نیاز بانی از این مبالغ برداشت و مواد اولیه و ماشین‌آلات خریداری می‌شود.  

صدور ۱۱۰ کد سرمایه‌گذار خارجی در نیمه نخست سال ۹۶: مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) از صدور 110 کد سهامدار خارجی جدید در نیمه نخست سال 96 خبر داد. به گزارش سمات، محمدرضا محسنی افزود: شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در نیمه نخست امسال، 79 کد سرمایه‌گذار خارجی حقوقی و 31 سرمایه‌گذار حقیقی صادر کرد تا تعداد سرمایه‌گذاران خارجی فعال در بازار سرمایه ایران به رقم 916 کد برسد. وی ادامه داد: چهار سهامدار حقیقی از کشورهای آلمان، امارات و افغانستان (2 نفر) شهریورماه با پشت سر گذاشتن مراحل قانونی، کد معاملاتی فعالیت خود را دریافت کردند. محسنی اظهار داشت: 7 سرمایه‌گذار حقوقی خارجی از کشورهای چین (دو شرکت)، انگلیس، گرجستان، قطر، ارمنستان و افغانستان ماه گذشته کد سهامداری خود را از شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اخذ کردند تا تعداد سرمایه‌گذاران حقوقی خارجی فعال در بازار سرمایه ایران به عدد 216 برسد. درحال حاضر سرمایه‌گذارانی از امریکا، انگلیس، اسپانیا، روسیه، آلمان، سوییس، سوئد، لهستان، ازبکستان، جمهوری آذربایجان، چین، هلند، هند، ترکیه، لبنان، آفریقای جنوبی، ژاپن، قبرس، ایتالیا، امارات، نروژ، یونان، اندونزی، مالدیو، لهستان، کانادا، جزایرکیمن، هنگ‌کنگ، قطر، عراق، پاکستان، سوریه، لوکزامبورگ، کویت، نیوزیلند، مالزی، کره جنوبی، گرجستان، ارمنستان، جزایر ویرجین، نیجریه و افغانستان در بازار سرمایه ایران فعال هستند.

 

ارسال نظر