سایه سنگین تنش‌ها در معاملات بورس تهران

۱۳۹۶/۰۷/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۲۹۶

گروه بورس

بورس تهران روزگذشته در گروه خودرویی‌ها در حالی نظاره‌گر معاملات کد به کد و دوطرفه بازیگران این گروه بود که سایه اخبار سیاسی حول محور برجام باعث شد تا غلبه عرضه بر تقاضای سهام در اغلب نمادهای معاملاتی حاکم شود.

به گزارش «تعادل»، شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران (تدپیکس) در پایان معاملات روزگذشته سه‌شنبه 11 مهر ماه 96 با کاهش 159 واحدی روی رقم

85 هزار و 355واحد ایستاد.

شاخص کل هم ‌وزن اما با کاهش 131 واحدی عدد 17هزار و 762واحد را به نمایش گذاشت. شاخص سهام آزاد شناور نیز با کاهش 290 واحدی به رقم 92هزار و 587 واحد دست یافت.

شاخص بازار اول اما درحالی با کاهش 113واحدی به رقم 59هزار و 93 واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با کاهش 342 واحدی عدد 189 هزار و

 862 واحد را به نمایش گذاشت.

ارزش روز بورس اوراق بهادار تهران روزگذشته به 340هزار میلیارد تومان رسید. روزگذشته شاخص کل فرابورس (آیفکس) نیز با کاهش 5 واحدی به رقم 942 واحد رضایت داد.

براساس این گزارش، روزگذشته معاملات سهام در نماد ارتباطات سیار ایران با 52 واحد، فولاد خوزستان با 28واحد و مخابرات ایران با 27 واحد افزایش بیشترین تاثیر مثبت را بر محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند.

در مقابل، معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت‌های گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان با 30واحد، ملی صنایع مس ایران با 21 واحد و پالایش نفت تهران با 18 واحد کاهش بیشترین تاثیر منفی را در برآورد این نماگر به دوش کشیدند.

ارزش کل معاملات روزگذشته بورس تهران در حالی به بیش از 145 میلیارد تومان نمایش داده شد که ناشی از دست به دست شدن بیش از 553میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 68 هزار و

 668 نوبت داد و ستد بود.

طی معاملات روزگذشته، نماد معاملاتی شرکت‌های سیمان کردستان، فولاد امیرکبیر کاشان، فولاد خوزستان، مهندسی نصیر ماشین، شیرین دارو، تهیه و تولید خاک نسوز استقلال آباده، مهندسی فیروزا، پشمبافی طوس، ورزیران، مالیبل سایپا، صنعتی و شیمیایی رنگین، پشمبافی افشار یزد، سیمان لارستان و جوش و اکسیژن ایران از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در مقابل، نماد معاملاتی شرکت‌های مهندسی نصیر ماشین، سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان، اوراق رهنی بانک مسکن، اوراق مشارکت شهرداری قم، گواهی سپرده عام بانک رفاه کارگران و کشت و صنعت شهداب ناب خراسان متوقف شدند.

روزگذشته در بازار 2 بورس تهران که به معاملات درون‌گروهی سهامدار عمده اختصاص دارد، اندکی بیش از 74 میلیون سهم سرمایه‌گذاری خوارزمی به ارزش بیش از 7 میلیارد تومان میان سهامداران این سهم با معاملات انتقالی همراه شد.

در معدنی و صنعتی گل‌گهر نیز 28 میلیون سهم به ارزش 7.5 میلیارد تومان به کدهای انتقالی سهامدار عمده جابه‌جا شد.

همچنین 10 میلیون سهم گسترش نفت و گاز پارسیان به ارزش کمتر از 2 میلیارد تومان کد به کد شد.

همین وضعیت در بیمه سامان نیز تکرار شد به‌طوری که 8میلیون سهم این ناشر به ارزش کمتر از 3میلیارد تومان کد به کد شد. در عین حال 2 میلیون سهم آسان‌پرداخت پرشین به ارزش 2.5میلیارد تومان به کدهای انتقالی سهامدار عمده جابه‌جا شد.

و درنهایت، واحدهای صندوق قابل معامله سرمایه‌گذاری اعتمادآفرین پارسیان با جابه‌جایی بیش از 11 میلیون واحد سرمایه‌گذاری به ارزش کمتر از 20 میلیارد تومان در بازار معاملات بلوکی از سوی سهامدار عمده این سهم مواجه بود.

براساس این گزارش، روزگذشته بورس تهران زیر سایه برخی اخبار پیرامون برجام و نگرانی از اقدام‌های احتمالی رییس‌جمهور امریکا در کنار کشیدن از توافقنامه هسته‌یی، در حالی همچنان شاهد عقبگرد نماگرهای منتخب خود همزمان با غلبه عرضه بر تقاضای سهام از سوی معامله‌گران اغلب حقیقی بود که با وجود حجم کم‌فروغ معاملات سهام در روز جاری، اما حامیان سنتی بازار از طریق نمادهای شاخص‌ساز در گروه مخابرات، فولاد و تجهیزاتی‌ها اهرمی برای مقاومت شاخص بورس در کانال

85 هزار واحدی شده‌اند.

 

ارسال نظر