تعطیلی در کار نیست

۱۳۹۶/۰۷/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۲۹۴
تعطیلی در کار نیست

گروه بورس  مسعود کریمی  

روز سه‌شنبه در سطح بازار به خصوص در فضای مجازی خبری مبنی‌بر تعطیلی تالار منطقه‌یی کرج به‌ گوش ‌رسید. این خبر در جای خود به‌قدری با اهمیت بود که برخی از مسوولان این امر سریعا واکنش نشان دادند.

از سویی، فرهنگ‌سازی و دسترسی مردم کرج و حومه به بازار سرمایه از مهم‌ترین اهداف تاسیس این تالار منطقه‌یی بوده که در صورت تعطیلی تمام زحماتی که طی سالیان در این راستا کشیده شده است بر باد خواهد رفت. از این رو « تعادل» در گفت‌وگو با مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل بورس تهران و مدیر ‌تالار منطقه‌یی کرج به چرایی و دلایل این موضوع پرداخته است که آن را در ادامه می‌خوانید.

 

 بررسی تمدید یا جا به ‌جایی

بر این اساس حمید روح‌بخش، مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل بورس تهران درخصوص وضعیت تالار منطقه‌یی البرز بیان کرد: موضوع تمدید یا جابه‌جایی ساختمان تالار کرج درحال بررسی است و این موضوع تا پایان مهر ماه در بورس تهران به جمع‌بندی خواهد رسید.

وی خاطرنشان کرد: موضوع تعطیلی تالار منطقه‌یی البرز مطرح نبوده است.

 تمهیدات لازم اندیشیده شده است

از سویی دیگر، علی‌رضا نصرتی‌فر، مدیر تالار منطقه‌یی البرز درخصوص تعطیلی بورس کرج عنوان کرد: تعطیلی تالار منطقه‌یی البرز تکذیب می‌شود.

این مقام مسوول بیان کرد: ملکی که تالار منطقه‌یی بورس کرج در آن واقع شده به صورت استیجاری بوده و مدتی است که از اتمام آخرین قرارداد اجاره گذشته است.

وی درخصوص احتمال جابه‌جایی نیز تصریح کرد: تمدید مجدد یا جابه‌جایی هنوز مشخص نشده است و تصمیم‌گیرنده نهایی در این زمینه مقامات شرکت بورس تهران و هیات مدیره خواهند بود.

مدیر تالار منطقه‌یی البرز گفت: صاحب ملک بخش خصوصی است و با تعاملات صورت گرفته مشکلی درخصوص ملک نخواهیم داشت.

نصرتی‌فر افزود: در صورتی که تصمیم بر جابه‌جایی گرفته شود، آمادگی کامل در این زمینه نیز وجود دارد و ملک‌هایی مناسب برای این موضوع در نظر گرفته شده است.

این مقام مسوول درخصوص اینکه آیا بورس کرج توانایی خرید ملک را ندارد نیز اذعان کرد: تصمیم‌گیری برای خرید یا اجاره از امور کلان است و اتخاذ تصمیم با توجه به صلاح‌دید امور شرکت در اختیار مرکز است.

وی تصریح کرد: مالک ساختمان موضوع اجاره را درحال حاضر مطرح نکرده و هیچ‌گونه اجباری هم برای تخلیه وجود ندارد.

نصرتی‌فر درباره معاملات نیز اظهار کرد: در تالار کرج مشکل معامله و حضور نخواهیم داشت و در صورت تمدید یا جابه‌جایی، تمام تمهیدات در صورت جابه‌جایی در این موضوع اندیشیده شده است.

مدیر تالار منطقه‌یی البرز گفت: در صورتی که فرض بر جابه‌جایی باشد قبل از نقل مکان، تالار جدید برای ارائه خدمات به صورت کامل آماده خواهد شد.

وی در پاسخ به اینکه تالار جدید به صورت استیجاری یا به طور کامل خریداری می‌شود نیز عنوان کرد: در شرایط فعلی قصدی برای خرید ملک جدید وجود ندارد.

علی‌رضا نصرتی‌فر ابراز کرد: حفظ شرایط موجود آسان‌تر خواهد بود اما برای تغییر ‌باید سیستم معاملات، اینترنت، تجهیزات جدید و... را به محل جدید برد.

 این مقام مسوول در پاسخ به سوالی مبنی بر احتمال تعطیلی سیستم معاملاتی در صورت جابه‌جایی نیز گفت: تمام تلاش بر این مهم است که هیچ گونه تعطیلی(حتی یک ثانیه) در زمینه سیستم‌های معاملاتی در بازار نداشته باشیم.

 تالار بورس کرج تعطیل نمی‌شود

افزون بر این، دبیرکل کانون کارگزاران بورس با ارائه توضیحاتی درباره وضعیت فعالیت تالار منطقه‌یی کرج گفت: این تالار تعطیل و تعداد کارگزاران هم کم نمی‌شود بلکه تغییر ساختار به نفع سرمایه‌گذاران، کارگزاران و بورس خواهد بود.

روح‌ا... میرصانعی درباره وضعیت فعالیت تالار منطقه‌یی کرج اظهار کرد: در برابر فعالیت 43 ایستگاه معاملاتی کارگزاران در این تالار 57 کارگزار از طریق تالار اختصاصی و دفاتر و ایستگاه‌های معاملاتی در کرج حضور دارند.

وی ادامه داد: در این رابطه بورس تهران چند ماه پیش خواهان نظر کانون کارگزاران در مورد فعالیت این تالار شد. کانون هم از کارگزاران استعلام کرد که نتیجه و جمع‌بندی آرا اعلامی به کانون این بود که حفظ تالار منطقه‌یی کرج با ساختار و شرایط کنونی مزیت چندانی ندارد.

این مقام مسوول به بورس پرس گفت: شاید زمانی ایجاد تالارهای منطقه‌یی به فرهنگ‌سازی و آشنایی مردم با بورس کمک می‌کرد اما با توجه به توسعه سال‌های اخیر بازار سرمایه و انجام 70معاملات به صورت برخط(آنلاین) تمرکز سرمایه‌گذاران در یک نقطه مشخص شهر توجیهی ندارد و به جای آن با توزیع کارگزاران در نقاط مختلف شهرهایی چون تهران و کرج، دسترسی‌ها راحت و فرهنگ‌سازی هم با ابعاد گسترده‌یی روبه‌رو شده است.

وی افزود: با این همه کانون کارگزاران اقدام به اعلام نظر به بورس تهران کرده و مدیران بورس تصمیم‌گیر نهایی خواهند بود.

 

ارسال نظر