روزهای خوش کسب‌وکار در ژاپن

۱۳۹۶/۰۷/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۲۳۰
روزهای خوش کسب‌وکار در ژاپن

گروه جهان   

خوش‌بینی‌ها به رشد سومین اقتصاد بزرگ جهان افزایش یافته است. بانک ژاپن اعلام کرده که شرایط کسب و کار در این کشور در بهترین حالت خود طی یک دهه گذشته قرار دارد. آمارهای خوش اقتصادی در شرایطی منتشر شده که شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن به‌دنبال تغییراتی جدی در دولت است که تقریبا پنج سال از عمر آن می‌گذرد.

به گزارش فایننشال تایمز، پس از اعلام داده‌های رو به رشد صنایع تولیدی ژاپن، ارزش شاخص نیکی 225 روز دوشنبه به بالاترین سطح خود در یک هفته اخیر رسید. به اعتقاد ناظران، انتشار آمارهای امیدوارکننده از فعالیت‌های قدرتمندانه صنعتی ژاپن خبر بسیار خوبی برای شینزو آبه نخست‌وزیر این کشور است که در آستانه انتخابات عمومی با یوریکو کوئیک شهردار فعلی توکیو رقابت نزدیکی دارد. این آمارها از حرکت مداوم رشد اقتصادی ژاپن در سه ماهه سوم سال حکایت دارد.

بنا بر این گزارش، میانگین شاخص «تانکان» که سهام تمام صنایع و شرکت‌های ژاپنی در هر اندازه‌یی را در برمی‌گیرد با سه واحد افزایش به 15+ رسیده است. این بالاترین نرخ رشد از سپتامبر 1991 میلادی است و نشان می‌دهد که اقتصاد ژاپن در مسیر بهبود قرار دارد.

این آمار بالاترین رشد ارزش سهام صنعتی از زمان روی کار آمدن شینزو آبه در سال 2012 میلادی است که طرح‌های جدی برای تحرک اقتصادی داشت. بانک ژاپن تاکنون با کاهش نرخ بهره و خرید هزاران میلیارد یوان اوراق قرضه دولتی تلاش کرده تا از دو دهه تورم منفی گاه و بیگاه فرار کند. نرخ بیکاری در ژاپن به 2.8درصد کاهش یافته و صادرکنندگان به لطف کاهش ارزش «ین» شرایط نسبتا خوبی دارند. گرچه تورم همچنان نزدیک به صفر باقی مانده است.

 خبر خوش در جریان رقابت انتخاباتی

آمارهای خوش اقتصادی در شرایطی منتشر شده که شینزو آبه نخست‌وزیر ژاپن، اواخر هفته گذشته با اعلام انحلال زودرس چهل و هشتمین پارلمان این کشور، تاریخ برگزاری انتخابات تازه را تعیین کرد. تصمیم آبه برای برگزاری انتخابات پیش از موقع درست پس از آن اعلام شد که یوریکو کوئیک فرماندار توکیو، تشکیل یک حزب تازه را اعلام کرد. کوئیک تابستان امسال توانست در جریان انتخاباتی رقابتی برای فرماندار پایتخت بر رقیب خود از حزب لیبرال دموکرات، حزب حاکم به رهبری شینزو آبه، پیروز شود. شماری از اعضای حزب حاکم اعلام کرده‌اند به حزب کوئیک خواهند پیوست.

شینزو آبه در سال جاری با یک رشته افشاگری‌ها علیه خود، همسرش و وزیر دفاع رو‌به‌رو بوده که سرانجام به کناره‌گیری وزیر دفاع انجامید. واکنش‌های تند وی در برابر اقدامات «کیم جونگ‌اون» رهبر کره‌شمالی از جمله پرتاب موشک بالستیک بر فراز ژاپن تا حدی توانسته افکارعمومی را از رسوایی‌های افشا شده منحرف کند. گفته شده، آبه که دو دوره نخست‌وزیر بوده با بهره‌گیری از ماجراجویی‌های کره‌شمالی در نظر دارد با اصلاح قانون اساسی کشورش بر میزان فعالیت و بودجه نظامی کشور بیفزاید. با این حال برای جلب رای‌دهندگان یک بسته اقتصادی جدید ۱۸میلیارد دلاری را پیشنهاد داده است. این بسته با هدف تامین هزینه‌های آموزشی و تامین اجتماعی در نظر گرفته شده است.

 قمار بزرگ سیاسی؟

رویترز با اشاره به فراز و فرودهای محبوبیت شینزو آبه در ژاپن اقدام نخست‌وزیر ژاپن در انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات زودهنگام در 22 اکتبر را قمار سیاسی بزرگی خوانده که می‌تواند تمام رویاهای آبه برای اصلاحات بنیادین در این کشور را نقش بر آب کند. در این گزارش آمده است: «شینزو آبه تلاش دارد تا با کسب اکثریت قاطع کرسی‌های پارلمان و اصلاح قانون اساسی تغییرات بنیادینی را از جمله در ارتش این کشور ایجاد کند. او اگر موفق شود تاثیرگذارترین چهره سیاسی ژاپن در تاریخ پس از جنگ جهانی خواهد شد. این آرزوی قدیمی به ژاپن اجازه خواهد داد که در کنار تاثیرگذاری اقتصادی به‌لحاظ نظامی نیز به قدرتی تاثیرگذار در منطقه و عرصه بین‌الملل تبدیل شود.»

به اعتقاد ناظران سیاسی، آنچه باعث شد تا شینزو آبه با وجود افشای چندین رسوایی در ماه‌های اخیر همچنان در عرصه سیاست پرقدرت باقی بماند وعده‌ او مبنی بر احیای اقتصاد ژاپن است. با این حال پس از نیم دهه تکیه زدن بر اریکه قدرت، نخست‌وزیر ژاپن هنوز نتوانسته به وعده 2012 خود مبنی بر تغییرات ساختاری در اقتصاد ژاپن عمل کند؛ از کاهش محدودیت‌های تجاری گرفته تا بهبود مشارکت زنان در عرصه اقتصادی. همین وعده‌های محقق شده پاشنه آشیلی است که می‌تواند بقای سیاسی آبه را به خطر بیندازد.

احزاب مخالف دولت آبه می‌گویند شینزو آبه به این علت فراخوان انتخابات زودهنگام را مطرح کرده که از پرسش‌های پارلمان درباره رسوایی‌های مربوط به هواداری از آشنایانش با استفاده از نفوذ دولتی اجتناب کنند.

خبرگزاری کیودو ژاپن اوایل هفته جاری گزارش داده که محبوبیت دولت آبه در آستانه برگزاری انتخابات سراسری کاهش یافته است. در نظرسنجی کیودو که 30 سپتامبر و اول اکتبر انجام شده 46.2درصد از شرکت‌کنندگان گفته‌اند از دولت آبه حمایت نمی‌کنند. این در حالی است که 40.6درصد از شرکت‌کنندگان حامی آبه هستند.

پارلمان ژاپن شامل مجلس سفلی و علیاست. مجلس سفلی هفته گذشته توسط آبه منحل شد اما مجلس علیا منحل نشده و تنها تا زمان تشکیل پارلمان جدید فعالیتی نخواهد داشت.

 

 

ارسال نظر