نگاهی به تحولات بازار

۱۳۹۶/۰۷/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۲۲۲

سامانه سهام عدالت در دسترس مشمولان قرار گرفت: سامانه سهام عدالت از روز دوشنبه برای ثبت شماره شبای بانکی و امکان پرداخت نقدی الباقی سهام تخصیص یافته مشمولان بار دیگر در دسترس عموم قرار گرفت. این سامانه به نشانی www. samanese. ir در دسترس عموم قرار دارد و مشمولان می‌توانند با ورود به سامانه از آخرین وضعیت بدهی خود بابت سهام عدالت آگاهی یابند. به گزارش ایرنا، شورای عالی سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی سوم مهر ماه به ریاست اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهور تشکیل جلسه داد. در این جلسه مقرر شد، مهلت پرداخت نقدی الباقی سهام تخصیص یافته مشمولان طرح سهام عدالت به مدت یک ماه دیگر تمدید شود. علاوه بر این با توجه به اینکه سامانه یاد شده از روز دوشنبه بار دیگر فعال شده، مشمولانی که قصد دارند الباقی سهام تخصیص یافته خود را به طور نقدی پرداخت کنند تا دهم آبان ماه فرصت دارند.

پرداخت ۳۶هزار و ۸۹۶ میلیارد ریال انواع سود به سرمایه‌گذاران: معاونت عملیات شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در هفته گذشته بیش از 36هزار و 896 میلیارد و 607 میلیون ریال انواع سود به 789سرمایه‌گذار پرداخت کرد. درحالی که در هفته گذشته تعداد 83 مورد اصلاح مشخصات انجام داده است. به گزارش سمات در هفته گذشته 24، 887 کد حقیقی و 315 کد حقوقی ایجاد شد تا تعداد کد‌های ایجاد شده تاکنون به رقم بیش ار 9میلیون و 550 هزار کد برسد. براساس این گزارش در معاملات هفته گذشته فرابورس ایران تعداد 5،999نفر با استفاده از اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن وارد فرآیند دریافت تسهیلات از بانک مسکن شدند.

عرضه ذرت دانه‌یی کرمانشاه در بورس کالا: معاون بازرگانی شرکت پشتیبانی امور دام وزارت جهاد کشاورزی از آغاز عرضه ذرت دانه‌یی استان کرمانشاه در قالب گواهی سپرده کالایی در بورس کالا خبر داد. عباس والوزی گفت: این عرضه در اجرای مصوبه هیات دولت مبنی بر معامله ذرت تولیدی سراسر کشور در بورس کالای ایران در قالب سیاست قیمت تضمینی است.

وی اظهار کرد: ذرت و جو در استان‌های خوزستان و کرمانشاه به صورت آزمایشی وارد چرخه سیاست قیمت تضمینی شده است. معاون بازرگانی شرکت پشتیبانی امور دام وزارت جهاد کشاورزی گفت: نتایج مثبت و مطلوب این طرح و رضایت کشاورزان از پرداخت به موقع مطالبات باعث شد، جو و ذرت سراسر کشور در سال 95 طبق همین سیاست در بورس کالا عرضه شود. وی ادامه داد: در 6 ماه نخست سال هم محصول جو به صورت کامل در بورس کالا عرضه شد. اصلاح حسابداری ترازنامه بانک‌ها: مستخدمین‌حسینی گفت: با توجه به کمبود سرمایه باید بازنگری‌هایی در جهت تداوم فعالیت برخی از بانک‌ها صورت پذیرد. بانک‌های کوچک با سرمایه اندک نمی‌توانند هیچ نقشی در اقتصاد کشور ایفا کنند و جز یک وضعیت تخریبی حاصل دیگری ندارند. به گزارش ایلنا، حیدر مستخدمین‌حسینی در پاسخ به این پرسش که آیا تاسیس بانک‌های جدید برنامه تجمیع بانک‌ها را زیر سوال نمی‌برد؟ اظهار کرد: بانک‌های فعلی‌ ما(دولتی و خصوصی) از کمبود سرمایه رنج می‌برند. هر چند در سال 95 دولت توانست نظر مجلس را جلب کند تا از مابه‌التفاوت تسعیر نرخ ارز سرمایه بانک‌های دولتی را افزایش دهد اما این حرکت باعث ورود پول جدید به بانک‌ها نشد. وی‌ ادامه داد: در این میان تنها یک اصلاح حسابداری در تراز بانک‌ها صورت گرفت که سرمایه بانک‌ها افزایش یافت تا بانک‌ها بتوانند با منابع آن فعالیت‌های جدیدی برای جامعه و اقتصاد کشور ایجاد کنند.

بازار سرمایه شفاف در آینه صاف کلینیک پذیرش: کلینیک پذیرش بدون واسطه و از طریق تشکل‌های بخش خصوصی مثل خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان تهران فعالان اقتصادی را جذب می‌کند؛ به این ترتیب فعالان اقتصادی، هم آموزش صحیح می‌بینند و هم بدون واسطه و حضور افراد سودجو وارد بازار شفاف سرمایه خواهند شد. نایب‌رییس و عضو هیات‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان تهران در گفت‌وگو با سنا با بیان این مطلب گفت: کلینیک پذیرش باعث افزایش شفافیت، اعتماد‌سازی، تسهیل فرآیندها و جذب بیشتر بنگاه‌های اقتصادی در بازار سرمایه می‌شود. سیدمرتضی حاجی‌آقامیری افزود: کلینیک پذیرش بورس با مطالعات گسترده در بورس ایجاد شد و در سوی دیگر نیز خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان سعی کرد، پل ارتباطی بین بازار سرمایه و بخش خصوصی و سایر ارکان دولتی شود تا این ارکان بتوانند شناخت کاملی از بازار سرمایه داشته باشند.

باغداران خواهان آغاز معامله پسته در بورس کالا: مدیرعامل یک شرکت تولیدکننده پسته گفت: عرضه پسته در بورس کالای ایران باعث سرازیر شدن نقدینگی به سمت بازار پسته، جلوگیری از نوسان قیمتی، کوتاه شدن دست افاغنه و افزایش تعداد خریداران می‌شود که این مزایا موجب شده است تا باغداران پسته خواهان معامله هر چه سریع‌تر این محصول در بورس کالای ایران باشند. مظفر محمدی به مزایای عرضه پسته در بورس کالای ایران اشاره کرد و گفت: عرضه پسته در بورس کالای ایران مزیت‌های بسیار زیادی برای کشاورز، خریدار و فروشنده دارد بنابراین کشاورزان و باغداران پسته از این کار استقبال کرده و و خواهان عرضه این محصول در بورس کالای ایران هستند که امیدواریم این اتفاق زودتر رخ دهد. وی افزود: مهم‌ترین مزیت عرضه پسته در بورس کالای ایران سرازیر شدن نقدینگی به سمت بازار پسته و جلوگیری از نوسان قیمتی است زیرا با کشف قیمت شفاف و عادلانه در بورس کالا، کشاورز متضرر نشده و می‌تواند محصول خود را به راحتی به فروش برساند. محمدی اظهار کرد: ضمن اینکه بورس کالای ایران مرجع بسیار مطمئنی برای خریداران است زیرا با استانداردهایی که برای پذیرش محصول و انبارها دارد، خریداران می‌توانند با اطمینان بیشتری نسبت به خرید محصول اقدام کنند که این امر باعث افزایش تعداد خریداران می‌شود. علاوه بر این با معامله پسته از طریق گواهی سپرده کالایی این محصول بدون جابه‌جایی فیزیکی، چندین بار معامله شده و این امر موجب کشف قیمت روزانه پسته آن در مکانیسمی شفاف و رسمی می‌شود.

مزایای عرضه شیر در بورس کالا: مسوولان وزارت جهاد در تلاشند با عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا، این محصولات به قیمت‌ واقعی رسیده و تولیدکنندگان دغدغه نوسان کاذب قیمت را نداشته باشند. در این میان احمد مقدسی، رییس انجمن صنفی گاوداران درباه عرضه شیرخام در بورس کالا اظهار کرد: با توجه به فسادپذیر بودن شیر باید راهکارهای مختلفی جهت عرضه به کار گرفته شود. وی با اشاره به اینکه عرضه محصولات در بورس کالا شفافیت قیمت را به همراه دارد، افزود: با وجود فروش نقدی متناسب با تقاضا، محصول در بورس کالا عرضه می‌شود. مقدسی در پاسخ به این سوال که عرضه شیر در بورس کالا افزایش قیمت را به همراه دارد یا خیر بیان کرد: با وجود گذشت 3سال از اعلام نرخ مصوب شیرخام، کارخانه‌ها تن به اجرای این امر نمی‌دهند و با عرضه محصول در بورس کالا انتظار می‌رود که نرخ شیرخام واقعی شود.

تخته گاز خودرویی‌ها: دبیر انجمن خودروسازان، حرکت صنعت خودرو را رو به جلو توصیف کرد و گفت: به تدریج خودروهای جدید به بازار می‌آیند و تولید خودروهای قدیمی که مردم از آن ناراضی هستند، متوقف می‌شود. احمد نعمت‌بخش در گفت‌وگو با سنا گفت: صنعت خودروسازی یکی از نخستین صنایعی است که توانسته از توافق هسته‌یی منتفع شود؛ به طوری که پس از برجام قراردادهای خوبی با طرف‌های خارجی بسته شد و این موضوع، افزایش سطح کیفی خدمات و رضایت مشتریان را در پی خواهد داشت.

نعمت‌بخش با تحلیل وضعیت حال و آینده صنعت خودرو به قراردادهای ایران خودرو دیزل با بنز، سایپا با سیتروئن همچنین ایران خودرو با پژو اشاره کرد و افزود: صنعت خودرو به سرعت به سمت تولیدات به روز و رقابتی- هم به لحاظ قیمت و هم کیفیت- در حرکت است لذا حرکت کلی این صنعت را مثبت ارزیابی و آینده بهتری را برای آن پیش‌بینی می‌کنیم.

دبیر انجمن خودروسازان ادامه داد: خوشبختانه قراردادهای جدید با خودروسازان خارجی به گونه‌یی است که باید حتما از صنعت قطعه‌سازی ما استفاده شود و این خودروسازان با 40درصد ساخت داخلی پیش بروند. همچنین صادرات 30درصد محصولات را در این قراردادها پیش‌بینی کرده‌ایم. نعمت‌بخش افزود: از طرفی افزایش بیش از 20درصدی تولید نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد که مردم از خودروهای جدید استقبال کرده‌اند. البته شرکت‌ها هم سعی کرده‌اند که فروش‌ها را متناسب با شرایط مردم متنوع کنند.

دبیر انجمن خودروسازان در پاسخ به این سوال که آینده صنعت خودرو بیشتر به چه عواملی گره خورده است و چالش‌های احتمالی این صنعت چه خواهد بود، گفت: نقدینگی مهم‌ترین مشکل خودروسازان است و بسیاری از بانک‌ها با وجود اینکه افزایش سرمایه داده‌اند هنوز به اندازه کافی تسهیلات در اختیار خودروسازان نمی‌گذارند.

 

 

 

ارسال نظر