ریزش «تپیکس» و «آیفکس»

۱۳۹۶/۰۷/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۲۲۱

گروه بورس

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در معاملات نخستین روز کاری پس از تعطیلات با افت 304 واحدی همراه شد و رقم 85 هزار و 514 واحدی را به خود اختصاص داد. از همین رو، روز گذشته عمده سهم‌های خودرویی‌، فلزات اساسی و نفتی‌ها روند کاهشی در قیمت پایانی را تجربه کردند.

به گزارش «تعادل» شاخص کل هم‌وزن نیز با افت ۱۳۱واحد تا رقم ۱۷ هزار و ۸۷۶ پایین رفت. همچنین، شاخص آزاد شناور ۴۸۰ واحد افت کرد و به رقم ۹۲ هزار و ۸۷۸ واحدی رسید. علاوه بر این، شاخص بازار اول پس از ۲۹۹ واحد افت در رقم ۵۹هزار و ۲۰۶ واحدی قرار گرفت و شاخص بازار دوم نیز با کاهش ۲۱۰ واحدی رقم ۱۹۰ هزار و ۲۰۵ را ثبت کرد. براساس این گزارش، در معاملات روز گذشته گروه فرآورده‌های نفتی خودرو و ساخت قطعات، رایانه و فعالیت‌های وابسته به آن در کاهش دماسنج بازار تاثیرگذار بودند. همچنین، ‌نمادهای پالایش نفت تهران، سایپا، ایران‌خودرو و فولاد مبارکه اصفهان به ترتیب با ۴۴، ۴۴، ۴۱ و ۳۵ واحد تاثیر بیشترین نقش کاهشی را در روند حرکتی دماسنج بازار سرمایه داشتند.

در مقابل شرکت ارتباطات سیار ایران، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و گسترش نفت و گسترش پارسیان جزو نمادهایی بودند که تلاش کردند شاخص کل در ارقام بالاتری بایستد. همچنین، گروه فلزات اساسی که توانست در ماه گذشته یکی از عوامل تاثیرگذار روی رشد شاخص باشد، روز گذشته تاثیر کاهنده روی دماسنج بازار داشت و عمده نمادهای این گروه در قیمت پایانی شاهد افت بودند. افزون بر این، ارزش معاملات بورس تهران در روز دوشنبه به رقم ۳۴۱ میلیارد تومان بالغ شد و حجم معاملات به عدد ۸۰۳ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله رسید. همچنین تعداد معاملات رقم ۱۲۱هزار و ۲۲۳ را تجربه کرد. بر این اساس در نماد داده گستر عصر نوین که چندی پیش در بورس تهران عرضه اولیه شد شاهد معامله بیش از ۲۳۴میلیون سهم به ارزش حدود ۱۰۷ میلیارد تومان در ۶۹هزار و ۱۹۰نوبت معامله در بازار دوم بورس بودیم. این نماد روز گذشته عنوان بیشترین حجم و ارزش معامله را به خود اختصاص داد.

بر این اساس، آیفکس روز دوشنبه در حرکتی کم‌سابقه 12.7 واحد افت کرد و تا رقم 948.3 پایین آمد. نمادهای فولاد هرمزگان جنوب، سهامی ذوب‌آهن اصفهان و پتروشیمی مارون سه نمادی بودند که بیشترین تاثیر کاهنده را روی نوسانات آیفکس داشتند. ارزش معاملات فرابورس ایران در نخستین روز معاملات این هفته به رقم ۳۴۱میلیارد تومان رسید که این رقم ناشی از دست به دست شدن بیش از ۸۰۳ میلیون سهم و اوراق مالی قابل‌معامله طی ۱۲۱ هزار و ۲۲۳ نوبت داد و ستد بود.

این در حالی است که نماد معاملاتی شرکت‌های گروه مپنا (رمپنا) پس از برگزاری مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده مبنی بر انتخاب اعضای هیات‌مدیره، تولیدی و صنعتی درخشان تهران (پدرخش) باتوجه به حد نصاب نرسیدن مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده بازگشایی شدند.

 

ارسال نظر