دلخوشی بورس بازان به گزارش عملکرد شرکت‌ها

۱۳۹۶/۰۷/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۲۱۹
دلخوشی بورس بازان به گزارش عملکرد شرکت‌ها

گروه بورس  

بازار در هفته‌یی که گذشت به‌ طور تقریبی از روند معاملاتی خنثی برخوردار بود و افت اندکی را تجربه کرد. این روند در معاملات نخستین روز کاری بعد از تعطیلات تاسوعا و عاشورا نیز ادامه داشت تا جایی که شاخص کل 304واحد پایین‌تر رفت.

به گزارش«تعادل» این روند نزولی درحالی بر بازار حاکم شده که پیش‌بینی‌ها از جذابیت‌های بیشتر معاملات در ابتدای مهر ماه حکایت داشت. این روند توسط کارشناسان بازار به عواملی ازجمله توقف رشد در بازار جهانی و توققف طولانی‌مدت نماد بانک‌ها در بازار سرمایه نسبت داده می‌شود و در مقابل احتمال تعدیل‌های مثبت در گزارش‌های 6 ماهه شرکت‌ها و ثبات اقتصادی در کل کشور ازجمله دلایل شاخص و قابل اتکا برای روند رو به رشد بازار عنوان می‌شود.

به این ترتیب ابراهیم خلیلی، کارشناس بازار سرمایه درباره روند نزولی بازار بر خلاف پیش‌بینی‌ها معتقد است: ادامه بی‌اعتمادی به بورس با ادامه توقف نماد بانک‌ها، وضعیت کنونی بانک‌ها و توقف نمادهای معاملاتی این گروه موجب از بین رفتن اعتماد معامله‌گران به بورس می‌شود.

وی با اشاره به توقف طولانی‌مدت نمادهای معاملاتی در تالار شیشه‌یی به ویژه نمادهای بانکی گفت: توقف طولانی‌مدت نمادها یکی از مشکلات بازار سرمایه در کشور ماست و موجب می‌شود سهامداران با اگر و اما اقدام به معامله سهام در بورس کنند؛ چراکه توقف طولانی‌مدت نماد مساوی است با حبس نقدینگی که این موضوع برای یک سرمایه‌گذار بدترین اتفاقی است که رخ می‌دهد.

این کارشناس بازار سرمایه درخصوص اثر مصوبه وزارت اقتصاد و بانک مرکزی مبنی بر تعیین تکلیف صورت‌های مالی و گزارش‌های سالانه بانک‌ها در بازگشایی نمادهای این گروه در بازار سهام اذعان کرد: هر چند برخی معتقدند براساس این مصوبه ابهام بانک‌ها در مورد ارائه گزارش‌های مربوط به صورت‌های مالی برطرف شده  و امکان بازگشایی نماد بانک‌ها بدون برگزاری مجمع وجود دارد؛ اما بدون شک حل مشکلات این گروه به عزم جدی متولیان بازار سرمایه نیاز دارد.

وی افزود: درحال حاضر تعداد قابل توجهی از نمادهای گروه بانکی بیش از یک سال است که در تالار شیشه‌یی متوقف هستند و مدیران بازار سرمایه توجهی به این موضوع ندارند که باید تلاش کنند با بازگشایی آنها از حبس طولانی‌مدت نقدینگی در بازار سرمایه که به کلیت بازار آسیب می‌رساند، جلوگیری کنیم.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: بدون شک ادامه وضعیت کنونی بانک‌ها و توقف نمادهای معاملاتی این گروه موجب از بین رفتن اعتماد معامله‌گران به بورس می‌شود و بی‌دلیل هم نیست که نقدینگی تمایلی برای ورود به بازار سهام ندارد.

  رونق بازار سرمایه در نیمه دوم سال

در همین حال شهبازی، کارگزار بورس درخصوص روند نزولی بازار می‌گوید: در هفته گذشته ما شاهد اصلاح قیمت‌های جهانی بودیم و با توجه به این امر شرکت‌های مرتبط با آنها در داخل کشور یعنی شرکت‌های فلزی و معادن هم اصلاح قیمت داشتند.

از طرفی اردستانی، کارگزار بورس معتقد است: ما تاثیر نرخ سود واقعی بانک‌ها را بعد از یک سال می‌بینیم چون بسیاری از افرادی که منابع زیاد مالی داشتند با همان نرخ‌های قبلی قرارداد خود را با بانک‌ها تمدید کردند.

وی ادامه داد: ما اثر این کاهش نرخ سود بانکی را در کوتاه‌مدت شاهد نخواهیم بود و باید صبر کنیم تا سررسید نرخ سودها در سال آینده برسد تا ببینیم چه اتفاقی برای این پول‌ها خواهد افتاد.

 برابری بازدهی بازارهای پول و سرمایه

درحالی که یک استاد دانشگاه با بیان اینکه میزان بازدهی بازارهای پول و سرمایه تقریبا در شرایط برابر قرار گرفته است، گفت: تثبیت قیمت‌های جهانی و پایدار بودن آن پس از رشدی که داشتند و احتمال رشد آرام نرخ دلار نشان می‌دهد احتمالا نیمه دوم سال برای سرمایه‌گذاری در بورس حتی جذاب‌تر از نیمه اول سال باشد.

بهنام بهزادفر، مدیر امور اعضای کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار درباره وضعیت بازار سرمایه گفت: شاخص بورس و اوراق بهادار در هفته‌یی که گذشت با افت جزیی نسبت به هفته پیش‌تر به رقم 85 هزار و 819 واحد و روند معاملاتی تقریبا خنثی داشت.

بهزادفر ادامه داد: طبق آخرین گزارشات منتشر شده در انتهای شهریور ماه نسبت قیمت به درآمد(P/E) یا بازگشت سرمایه شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران رقم 6.96 بوده در صورتی که نرخ بازگشت سرمایه در بازار پول (با احتساب سود بانکی 15درصد) رقم 6.7 است. این کارشناس بازار سرمایه یادآور شد: مقایسه نرخ بازگشت سرمایه بازار سرمایه و بازار پول نشان می‌دهد که اکنون بین دو بازار پول و سرمایه تقریبا شرایط برابری وجود دارد.

وی با بیان اینکه در داخل بازار سرمایه بین بازدهی اوراق سهام و اوراق کم ریسک، شرایط برابر وجود دارد، اظهار کرد: بازدهی هر دو مدل اوراق نسبت به ابتدای سال برابر و حدود 11درصد است. بهزادفر از احتمال رشد بیشتر بازار سرمایه در هفته‌های آتی خبر داد و گفت: بعضی از عوامل احتمال رشد بیشتر بازار سرمایه را نسبت به بازار رقیب پول و بازارهای کم‌ریسک‌تر تقویت می‌کند. این استاد دانشگاه با بیان اینکه یکی از این عوامل احتمال رشد قیمت نفت و مشتقات نفتی است، افزود: نفت حدود 58 دلار در هر بشکه معامله می‌شود که این رقم در سقف 2سال گذشته معاملات این محصول قرار دارد.

وی بیان کرد: یکی دیگر از عوامل مثبت بازار سرمایه، احتمال تعدیل‌های مثبت در گزارش‌های 6 ماهه شرکت‌هاست. این گزارش‌ها به این دلیل که حسابرسی شده، هستند قابلیت اتکا و اهمیت زیادی دارند. بهزادفر افزود: انتظار می‌رود حداقل در گروه‌های فلزی، معدنی، پالایشگاهی، خودرویی، غذایی و دارویی گزارش‌های مثبت و تعدیل در پیش‌بینی سود شرکت‌ها وجود داشته باشد.

 این استاد دانشگاه اضافه کرد: همچنین رشد آرام نرخ دلار و احتمال ادامه‌دار بودن آن در نیمه دوم سال، احتمال رشد نرخ تورم در دولت دوازدهم، تثبیت قیمت‌های جهانی و پایدار بودن آن پس از رشدی که داشتند مواردی هستند که نشان می‌دهد نیمه دوم سال برای سرمایه‌گذاری در بورس حتی جذاب‌تر از نیمه اول سال باشد.

با همه تفاسیر باید دید روند بازار در روزهای آینده به مسیر پیش‌بینی‌ها که همان روند رو به رشد بازار بوده برمی‌گرددد یا باید سناریو جدیدی برای بورس تهران نوشت.

 

 

ارسال نظر