کمک ابزارهای مالی بورس کالا ‌ به بازار پسته

۱۳۹۶/۰۷/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۷۷۹۶

نایب‌رییس اول کمیسیون تخصصی اتاق بازرگانی ایران با اشاره به وجود ابزارهای نوین مالی در بورس کالا و نقش آنها در تسهیل روند تامین مالی باغداران پسته به ویژه در بازه زمانی بلندمدت گفت: قطعا این ابزارها به تامین مالی این صنعت کمک می‌کند. به گزارش تسنیم پسته یکی از کالاهای استراتژیک کشور است و از این‌رو لازم است تسهیلاتی در جهت تجارت پسته در کشور ایجاد شود و با تشکیل بازاری منسجم شرایط برای مرجعیت قیمت روزانه محصول پسته در سطح جهانی فراهم گردد. این در حالی است که عدم حضور بازار منسجم داخلی دلیل مهمی برای سکوت ایران در حوزه قیمت‌گذاری محصول پسته در سطح بین‌الملل است و ایجاد بورس پسته، ایران را به کشور مرجع در خصوص قیمت‌گذاری این محصول تبدیل خواهد کرد.از سوی دیگر لزوم ایجاد بازاری منسجم به‌گونه‌یی است که از طریق آن بتوان به صورت روزانه از قیمت استراتژیک این محصول با خبر شد. بدین‌ترتیب از آنجا که ایران تولید‌کننده دوم پسته در سطح جهانی است، از طریق امکاناتی که بورس در اختیار ما قرار می‌دهد، می‌توانیم در مورد قیمت‌های جهانی نیز مذاکراتی داشته باشیم.

بر این اساس روزشماری برای شروع فعالیت بورس پسته در حالی آغاز شده که پس از آن با به کار گرفتن ابزارهای مالی همچون فیوچرز یا آپشن می‌توان برای بازار آینده‌نگر این محصول نیز برنامه‌ریزی کرد.

 تامین مالی مهم‌ترین معضل کشاورزان و پسته‌کاران

در همین ارتباط نایب‌رییس اول کمیسیون تخصصی اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با تسنیم در تشریح مزایای عرضه پسته در بورس کالا، یکی از اصلی‌ترین اهداف ورود این محصول به بورس کالا را توسعه و شفافیت معاملاتی بازار دانست و در خصوص مهم‌ترین مشکلات در حوزه پسته اظهار کرد: مهم‌ترین مشکل کشاورزان و همین‌طور پسته‌کاران، بحث تامین مالی است و مشکل نقدینگی همواره صادرکننده و تولیدکننده را آزار می‌دهد.

جلیل کاربخش راوری با اشاره به عرضه پسته در بورس کالا در آینده نزدیک گفت: ورود پسته به بورس کالا از طریق انتشار گواهی سپرده کالایی و تشکیل صندوق‌های سرمایه‌گذاری به پشتوانه کالا می‌تواند در حل مشکل نقدینگی پسته‌کاران و صادرکنندگان این محصول موثر واقع شود.

وی ضمن بیان اینکه عرضه پسته در بورس کالا تاکنون در دنیا تجربه نشده و برای نخستین بار در ایران عملیاتی می‌شود، گفت: بورس یعنی شفافیت در معاملات و فضای رقابتی حاکم بر آن در افزایش کیفیت و تمرکز بر صادرات منسجم و هدفمند اثرگذار است. این اتفاق در حالی برای نخستین بار در ایران تجربه می‌شود که پسته کشور ما در دنیا رقیب جدی مثل امریکا دارد که میزان تولیداتش بیشتر از تولید پسته در ایران بوده و چند سالی است که به این بازار ورود پیدا کرده است.

 

ارسال نظر