رشد 96 برابری تعداد بنگاه‌های فعال در بازار سرمایه

۱۳۹۶/۰۷/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۷۷۹۴
رشد 96 برابری تعداد بنگاه‌های فعال در بازار سرمایه

براساس آخرین گزارش شرکت مدیریت فناوری بورس تهران تعداد شرکت‌های بورسی و فرابورسی به 578 عضو در بازار سرمایه رسیده است. این در حالی است که، در سال‌های (1370، 98 شرکت)، (73، 149 شرکت)، (74، 183 شرکت)، (76، 231 شرکت)، (77، 237 شرکت)، (78، 253 شرکت)، (80، 257 شرکت) و در نهایت با اخراج شرکت‌ها به دلیل تخلف این تعداد به 241 در سال 91 رسید و با واگذاری‌های اصل 44 این شرکت‌ها به 578 شرکت و نهاد و ابزار مالی در بازار سرمایه به‌خصوص بورس و فرابورس رسید.

به گزارش «تعادل» در کمال ناباوری تعداد شرکت‌های پذیرش شده بورس و تفکیک آنها در هیچ کدام از سایت‌های مرتبط با ارکان بورس منتشر نشده و در اختیار سهامدار قرار نگرفته است این در حالی است که مدیران بازار سرمایه همیشه ادعای شفافیت دارند ولی یک آمار ساده درباره شرکت‌های بورسی در سال‌های گذشته غیر از یک گزارش روزنامه شهرداری تهران درباره این موضوع در سال 85 منتشر شده دیگر اطلاعاتی در این باره وجود ندارد. با همه این اتفاقات بررسی آماری بورس تهران نشان می‌دهد که در پی درج نماد معاملاتی شرکت ترانسفورماتور توزیع زنگان در سامانه پس از معاملات، شرایط برای عرضه اولیه این شرکت فراهم شد. نماد شرکت ترانسفورماتور توزیع زنگان در سامانه پس از معاملات درج شد تا با روی تابلو رفتن این شرکت 50 میلیارد تومانی که در مهرماه پارسال در بازار دوم معاملات بورس تهران درج شده است، بازار سرمایه به زودی شاهد عرضه اولیه 10درصد سهام این شرکت با نماد «برانسفو» در بورس باشد.

 براساس این گزارش، شرکت ترانسفورماتور توزیع زنگان به عنوان پانصد و یکمین شرکت بورسی در بخش «31- ساخت ماشین‌آلات و دستگاه‌های برقی طبقه‌بندی نشده در جای دیگر»، گروه و طبقه‌ ساخت موتورهای برقی، ژنراتور و موتورهای برقی درج شده است. این شرکت با سال مالی 30 آذر و سرمایه اسمی 50 میلیارد تومانی، سود هر سهم سال مالی جاری را 330 ریال پیش‌بینی کرده و در عملکرد منتهی به 31 تیر، 101 ریال معادل 31 درصد از سود را پوشش داده است. گفتنی است شرکت ترانسفورماتور توزیع زنگان از سال 85 در زنجان با ظرفیت 45 هزار انواع ترانسفورماتور توزیع تاسیس شده و دارای 686 نیروی انسانی است. مشاور پذیرش و کارگزار‌کننده این شرکت هم کارگزاری آراد ایرانیان است که برنامه عرضه اولیه 50 میلیون سهم را اجرا خواهد کرد. در همین رابطه، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی شرکت ترانسفورماتور توزیع زنگان را با نماد «برانسفو» در سامانه پس از معاملات درج کرد تا شرایط برای عرضه اولیه این شرکت فراهم شود.

 ارزش 339 هزار میلیارد تومانی بازار

در سویی دیگر، متوسط نسبت قیمت بر درآمد ناشران بورس تهران P/E در پایان شهریور به 95.6 مرتبه رسید. بر این اساس، ارزش بازار ناشران بورس تهران در پایان شهریورماه به بیش از 339 هزار میلیارد تومان بالغ شد. همچنین، از میان 327 شرکت در بورس تهران فعالیت دارند، رتبه اول تا سوم از نظر ارزش بازار به صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با 249هزار میلیارد ریال، و فولاد مبارکه اصفهان با 152625 میلیارد ریال، ارتباطات سیار ایران با 151066 میلیارد ریال اختصاص یافته است.

همچنین شرکت‌های مخابرات ایران، ملی صنایع مس ایران، سنگ‌آهن گل‌گهر، سرمایه‌گذاری غدیر، گسترش نفت و گاز پارسیان، و پتروشیمی جم و سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین به ترتیب با 120120 میلیارد ریال، 104550 میلیارد ریال، 86820 میلیارد ریال، 81هزار میلیارد ریال، 78246 میلیارد ریال، 77798 میلیارد ریال و 75777 میلیارد ریال رتبه‌های چهارم تا دهم را به نام خود ثبت کردند.

از سویی دیگر شرکت‌های آلومراد، ماشین‌سازی نیرو محرکه، پارس سرام، نوش مازندران، درخشان تهران، صنایع جوشکاب یزد، صنایع شیمیایی سینا، تولیدی لنت ترمز ایران، پارس پامچال، تولیدی گرانیت بهسرام، دوده صنعتی پارس و لامیران به ترتیب درانتهای این جدول قرار دارند. افزون بر این، بین شرکت‌هایی که در تابلوهای بورس تهران معامله می‌شوند، 82 شرکت دارای P/E بیش از 20 مرتبه هستند. همچنین 66 شرکت دارای P/E بین 10 تا 20 مرتبه و 160 شرکت دارای  P/E کوچک‌تر از 10 هستند. این درحالی است که 19 شرکت با پیش‌بینی زیان، P/E منفی دارند.

بر این اساس، قیمت به ازای هر سهم برای 35 شرکت بیش از 10هزار ریال است. قیمت هر سهم 135 شرکت نیز بین 3 هزار تا 10 هزار ریال است. 135 شرکت هم با قیمتی مابین یک‌هزار تا 3هزار ریال در تابلوی بورس مشاهده می‌شود و قیمت سهم 22 شرکت نیز کمتر از 1هزار ریال داد و ستد می‌شود. بر همین اساس، آمار معاملات 6 ماهه 96 نشان می‌دهد سهم معاملات برخط از معاملات نرمال بیش از 28 درصد بوده است. بر اساس آمار منتشر شده توسط اداره آمار و اطلاعات بازار شرکت بورس در 6 ماهه اول سال 1396 از 106 کارگزار فعال در بورس، 103 کارگزار در معاملات آنلاین فعال بوده‌اند. همچنین، 11.38 درصد از کل معاملات الکترونیکی در 5 کارگزاری انجام شده است که به ترتیب کارگزاری‌های مفید با 75.20 درصد، آگاه با 62.5 درصد، فارابی با 88.4 درصد، مبین سرمایه با 65.3 درصد و بانک کشاورزی با 21.3 درصد رتبه‌های اول تا پنجم را به نام خود ثبت کردند.

افزون بر این، از کل معاملات، بیش از 115 هزار میلیارد ریال خرید و فروش الکترونیکی بوده است که حدود 97.19درصد کل خرید و فروش است. در سویی دیگر، ارزش کل خرید و فروش 106 کارگزار فعال بورس تهران در 6 ماهه اول سال96، بیش از 579 هزار میلیارد ریال بوده است.

 براین اساس، ارزش خرید و فروش خرد و بلوک معادل 4.71 درصد کل معاملات بوده است. همچنین ارزش خرید و فروش عمده 9.12 درصد از معاملات و ارزش کل سایر ابزارهای نوین مالی 7.15 درصد از کل معاملات را به خود اختصاص داده است. همچنین، تعداد 5 شرکت کارگزاری 87.26 درصد کل ارزش معاملات را در 6 ماهه اول سال 1396 به خود اختصاص دادند. افزون بر این، شرکت‌های کارگزاری صبا تامین با 36.7 درصد، بانک رفاه کارگران با 93.5 درصد، کارگزاری بانک کشاورزی با 23.5 درصد کارگزاری مفید با 01.5 درصد و بانک ملت با 34.3 درصد در رتبه‌های اول تا پنجم این جدول قرار دارند.

 بازدهی مثبت 269 شرکت

بررسی بازدهی سهام ۵۷۸ شرکت بورسی و فرابورسی در نیمه اول سال توسط شرکت پردازش اطلاعات مبنا نشان می‌دهد دو سهم با بازدهی خیره‌کننده ۱۳۳۹ و ۶۳۲ درصدی، فوق‌العاده ظاهر شدند. این در حالی است که، شاخص بورس طی 6 ماه اول سال جاری با رشد 11 درصدی به 85 هزار و 832 واحد رسید اما در این میان شرکت‌های بورسی و فرابورسی با شرایط متفاوتی از منظر بازدهی روبه‌رو بودند. به‌طوری که سهام 269 شرکت دارای بازدهی مثبت بود و در برابر توقف نماد 55 شرکت، 254 شرکت دیگر به بازدهی منفی رسیدند. براساس این گزارش، درحالی بازدهی سهام شرکت‌ها از تجمیع سه متغیر تفاوت قیمت هرسهم، سود سالانه و افزایش سرمایه به دست می‌آید که دو شرکت پرمیت و اشتاد ایران با بازدهی خیره‌کننده 1339 و 632 درصدی، در صدر همه شرکت‌ها از نظر بازدهی سهام ایستادند. دو صنعت خرده‌فروشی و قند و شکر نیز با میانگین بازدهی حدود 73 و 67 درصدی، کارنامه درخشانی به نمایش گذاشتند. اما در عوض دو شرکت اعتباری توسعه و بیمه آرمان با بازدهی منفی 44.7 و 43.9 درصدی، ناامید‌کننده بودند و صنایع استخراج نفت، گاز جز اکتشاف و استخراج سایر معادن، با میانگین بازدهی منفی 28 و 21 درصدی نشان دادند حرفی برای گفتن ندارند.

 پرداخت سود به سرمایه‌گذاران

در همین حال، یک مقام مسوول در شرکت سپرده‌گذاری مرکزی (سمات)، از پرداخت بیش از ۲۳ هزار میلیارد ریال سود انواع اوراق در مهرماه خبر داد. هادی علی‌پور گفت: زمان سررسید اوراق اجاره شرکت‌های گروه صنعتی بوتان، صنعتی و معدنی چادرملو، سایپا یدک، خدمات ارتباطی رایتل، تامین سرمایه لوتوس پارسیان، دانا پتروریگ کیش، پترو امید آسیا، شرکت مخابرات ایران و مپنا در مهرماه است که شرکت سپرده‌گذاری مرکزی سود این اوراق را به سرمایه‌گذاران پرداخت می‌کند.

علی‌پور می‌افزاید: سود اوراق مشارکت شرکت‌های سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگان صنعت نفت، پتروشیمی گچساران، لیزینگ امید، توسعه خاورمیانه، توسعه و نفت و گاز پرشیا و شهرداری‌های قم و مشهد هم اواخر ماه جاری به حساب سرمایه‌گذاران واریز خواهد شد. سرپرست امور تسویه وجوه معاملات اوراق بهادار و بورس کالا سمات خاطرنشان کرد: همچنین سر رسید سود اوراق مرابحه شرکت سیمان شرق، هلدینگ بازرگانی دولت ایران و فولاد مبارکه اصفهان شرکت و گواهی سپرده عام پارسیان و بانک رفاه در مهر ماه است. وی با بیان اینکه حدود ۸۰ نوع اوراق (اجاره، مرابحه، مشارکت، گواهی سپرده، اوراق رهنی، اسناد خزانه و استصناع) در بازار سرمایه منتشر شده است، اظهار داشت: سود این اوراق به صورت ماهانه یا سه ماه یک‌بار به سرمایه‌گذاران پرداخت می‌شود.

 ارزش 8.5 میلیارد تومانی مجوز

سرمایه‌گذاری نور کوثر ایرانیان از خرید یک شرکت کارگزاری خبر داد. سرمایه‌گذاری نور کوثر ایرانیان (صندوق بازنشستگی کارکنان بانک‌ها) که با سرمایه 350 میلیارد تومانی در بازار دوم معاملات بورس حضور دارد، از افشای اطلاعات با اهمیت خبر داد. براساس این گزارش، «وسکاب» که از ماه‌ها پیش پیگیر خریدار کارگزاری سینا از بنیاد مستضعفان بود از نقل و انتقال یک شرکت خبر داده است.

این کارگزاری که از سال 83 تاسیس شده، از موسسین بورس کشاورزی و دارای مجوز فعالیت در انجام معاملات کلیه کالاهای قابل معامله در رینگ‌های پتروشیمی، فرآورده‌های نفتی، صنعتی و کشاورزی و معاملات آتی کالایی بوده و با توجه به حضور در بورس کیش، قادر به معامله کالاهای رینگ صادراتی است. با همه این تفاسیر باید دید این اطلاعات حیاتی بازار چه زمانی از سوی منتشر‌کنندگان اطلاعات در اختیار فعالان بازار قرار می‌گیرد.

 

ارسال نظر