سهام ٩ شرکت جدید پشت خط ماراتن بورس

۱۳۹۶/۰۷/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۷۷۳۳
سهام ٩ شرکت جدید پشت خط ماراتن بورس

نشست خبری با موضوع «بررسی آخرین وضعیت پذیرش شرکت‌ها و اوراق بدهی در بورس تهران» دیروز دوم مهر 96 با حضور مدیر پذیرش شرکت بورس اوراق بهادار تهران در محل این شرکت و با حضور خبرنگاران رسانه‌های فعال در حوزه بازار سرمایه برگزار شد.

به گزارش«تعادل» اسماعیل درگاهی، مدیر پذیرش شرکت بورس اوراق بهادار تهران ضمن تشریح آخرین وضعیت پذیرش شرکت‌ها در این نشست اعلام کرد که تاکنون حدود ۴۰شرکت پای کار آمده و آماده ورود به بازار سرمایه شده‌اند.

مدیر پذیرش بورس تهران از پذیرش ۶ شرکت خصوصی در نیمه اول امسال و عرضه اولیه سهام ٣شرکت در پاییز سال جاری خبر داد.

اسماعیل درگاهی مدیر پذیرش بورس اوراق بهادار تهران با بیان اینکه در نیمه اول امسال 6 جلسه برای بررسی پذیرش شرکت‌های جدید در بورس برگزار شده، گفت: درحال حاضر سهام ٩شرکت جدید آماده عرضه اولیه در بورس تهران است.

بر این اساس شرکت‌های مینو، ترانسفورماتور توزیع زنگان، فولاد جنوب کیش، تامین سرمایه امید، شرکت مادر تخصصی و مالی سینا و شرکت توسعه نیروگاهی جهرم که از سال قبل درج شده‌اند در نوبت عرضه اولیه هستند.

وی گفت: همچنین 3 شرکت توسعه صنعت نفت و گاز پرشیا با سرمایه ٢٠٠میلیارد تومانی، بین‌الملل ساختمان و صنعت ملی با سرمایه ٩٠میلیارد تومانی و شفا دارو با سرمایه ١١٧میلیارد و ٩٠٠میلیون تومانی در سال جاری درج نماد شده‌اند که انتظار می‌رود، نیمه دوم امسال در بورس عرضه اولیه شوند.

مدیر پذیرش بورس تهران با بیان اینکه حق پذیرش شرکت‌ها در این بازار به مبلغ یکصد میلیون تومان تعیین شده است، گفت: سهام‌فروشی برخی شرکت‌ها یا سازمان‌های مختلف مشابه شرکت‌های سهامی عام در بخش‌های بیمارستانی یا ساختمانی جرم است.

 حق پذیرش۱۰۰ میلیون تومان

اسماعیل درگاهی در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه حق پذیرش شرکت‌ها در بورس تهران به چه میزانی است، گفت: درحال حاضر حق پذیرش هر یک از شرکت‌ها در بورس تهران با توجه به ارزیابی سهام شرکت مبلغ ۱۰۰میلیون تومان است که طی 3مرحله ۳۰میلیون تومانی در مرحله پذیرش، ۴۰میلیون تومان در مرحله درج نماد معاملاتی و ۳۰میلیون تومان در مرحله عرضه سهام از ناشر دریافت می‌شود.

وی با بیان اینکه این رقم در مقایسه با سایر بورس‌های دنیا بسیار پایین است، اظهار کرد: انتظار می‌رود، این رقم با توجه به‌ اندازه شرکت‌ها با افزایش مواجه شود.

 تکلیف پذیرش تعاونی‌های سهام عدالت

مدیر پذیرش بورس تهران در پاسخ به پرسش دیگر درباره اینکه شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی با توجه به امکان بررسی پذیرش تعاونی‌های سهام عدالت در بورس تهران به کجا خواهد انجامید، ‌افزود: ماجرای ورود شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی درحالی سال‌های گذشته مطرح شد که نظارت سازمان بورس بر این شرکت‌ها هدف اصلی بود. این شرکت‌ها درحالی نزد سازمان بورس ثبت شده‌اند که هنوز نتوانسته‌اند در هیچ ‌یک از بازارهای بورس و فرابورس پذیرش و درج نماد شوند.

وی افزود: درحال حاضر مدل ورود این شرکت‌ها به بورس و فرابورس محل بحث بوده و پیشنهاد‌هایی ازجمله تبدیل سهام عدالت به صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله سهام عدالت یا مدل‌های دیگری برای عرضه اولیه این دارایی مالی مطرح است که در این بین ورود شرکت‌های تعاونی سهامی عام به بورس شاید روند ورود تعاونی‌های سهام عدالت را تسهیل کند.

این مقام مسوول در پاسخ به پرسش دیگر مبنی بر اینکه چه اقدام‌هایی برای ممانعت از سهام‌فروشی برخی شرکت‌های خصوصی یا نهادهای شبه عمومی که عملا با دور زدن بازار سرمایه مشابه شرکت‌های سهامی عام این اقدام می‌شود وجود دارد، گفت: باید از طریق رسانه‌ها آن دسته از اقدام‌هایی که باعث زیر پا گذاشتن قانون می‌شود را گرفت ازجمله هر گونه فروش سهام شرکت‌های سهامی خاص مشابه شرکت‌های سهامی عام در بیمارستان‌های خصوصی یا شرکت‌های ساختمانی جرم بوده و سازمان بورس این اقدام‌ها را پیگیری خواهد کرد.

  نیاز به دستور حکومتی

درگاهی در مورد دلیل طولانی شدن روند پذیرش سهام شرکت ایرانسل در بورس تهران نیز گفت: در زمان حضور وزیر پیشین ارتباطات در دولت یازدهم جلسه‌یی با سهامدار اصلی این شرکت در آفریقای‌جنوبی، نمایندگان سهامدار عمده در ایران و سازمان تنظیم مقررات رادیویی برگزار و چالش‌های موجود در این زمینه بررسی شد و این درحالی است که در پروانه فعالیت این شرکت عنوان شده که باید سهام ایرانسل در بورس پذیرش و عرضه شود اما متاسفانه سهامداران این شرکت به این مقررات توجهی نمی‌کنند.

وی ادامه داد: ایرانسل شرکت سودآوری است و شاید برای مجاب کردن این شرکت به ‌منظور حضور در بازار سرمایه نیاز به دستور حکومتی باشد.

این شرکت ازجمله بنگاه‌های شفاف بوده اما سهامدار عمده آن در کشور آفریقای‌جنوبی (MTN) نگران شکننده شدن ترکیب هیات‌مدیره خود پس از ورود به بورس تهران است. در این زمینه فرمولی از سوی بورس تهران مبنی بر عرضه ۵ درصدی این سهم در بورس و همزمان ۵ درصد دیگر این سهم در بورس ژوهانسبورگ ارائه شد که تاکنون به این نظر توجهی نکرده‌اند.

 پتروشیمی جم در بورس استانبول

مدیر پذیرش بورس تهران با رد پذیرش سهام شرکت پتروشیمی جم در بورس استانبول گفت: تنها موضوع مطرح برای پذیرش در این بورس شرکت پلی پروپیلن جم وابسته به شرکت پتروشیمی جم است که در آینده نزدیک با حضور نمایندگان بورس استانبول ابعاد این موضوع جمع‌بندی می‌شود.

به گفته وی در جلسات هیات پذیرش بورس تهران درخواست پذیرش شرکت‌هایی ازجمله لیزینگ پارسیان متعلق به گروه مالی پارسیان، سیمان فیروزکوه، پرداخت الکترونیک سامان کیش، آسیاتک، مولد برق یزد و کشت و صنعت پارس مورد پذیرش قرار گرفته‌اند.

درگاهی ادامه داد: این شرکت‌ها شامل شرکت مینو برای انتقال از فرابورس به بورس تهران، ترانسفورماتور توزیع زنگان با سرمایه ۵۰ میلیارد تومانی، فولاد جنوب کیش متعلق به بنیاد مستضعفان با سرمایه ۷۰۰میلیارد تومانی، تامین سرمایه امید با سرمایه ۴۹۰میلیارد تومانی، مادر تخصصی و مالی سینا متعلق به بنیاد مستضعفان با سرمایه ۱۵۰میلیارد تومانی و توسعه نیروگاهی جهرم با سرمایه ۲۴۰۰میلیارد تومانی متعلق به بانک سپه ازجمله ۶ شرکتی هستند که در سال گذشته پذیرش شده‌اند و تا پایان امسال آماده عرضه اولیه سهام در بورس تهران هستند.

در عین ‌حال 3شرکت توسعه صنعت نفت و گاز پرشیا با سرمایه ۲۰۰میلیارد تومانی، بین‌الملل ساختمان و صنعت ملی با سرمایه ۹۰میلیارد تومانی و شفادارو با سرمایه ۱۱۷میلیارد و ۹۰۰میلیون تومانی کاندیدای عرضه اولیه سهام در نیمه دوم امسال هستند.

مدیر پذیرش بورس تهران در ادامه افزود: همچنین ۲۳شرکت خصوصی دیگر نیز به هیات پذیرش بورس تهران درخواست پذیرش دادند که از این جمله می‌توان به پتروشیمی مروارید، تامین سرمایه ملت، ملی نفتکش ایران، شرکت سیمرغ، طرح و توسعه آینده پویا، ایران‌سازه تامین سرمایه نوین، گروه صنایع کاغذ پارس، فروشگاه زنجیره‌یی افق کوروش، هلدینگ معدنی صدرتامین، هلدینگ عمران و حمل‌ونقل تامین، هلدینگ سیمانی تامین، پلی پروپیلن جم، تولید فولاد سپید فراب کویر و شرکت پخش سراسری آسیا فراز ایرانیان(برنج محسن) نیز درخواست خود را برای پذیرش بورس تهران ارائه داده‌اند.

 ورود تعاونی‌های سهامی عام

درگاهی با بیان اینکه به دنبال ورود تعاونی‌های سهامی عام به بورس تهران هستیم، ادامه داد: هم‌اکنون اساسنامه این شرکت‌ها به تصویب سازمان بورس رسیده و به نظر می‌رسد با راه‌اندازی تابلو اختصاصی برای این شرکت‌ها بتوان در بورس تهران نیز شاهد حضور تعاونی‌های سهامی عام بود.

به گفته وی، همچنین اوراق سپرده عام بانک ملت و اوراق مشارکت شهرداری تبریز نیز در دست بررسی است. همچنین برای نیمه دوم امسال پذیرش ۹ ابزار مالی مختلف ازجمله اوراق مشارکت رایان سایپا، صکوک اجاره فن‌آپ، صکوک اجاره پاکشو، صکوک اجاره ایران‌مال، صکوک اجاره شاتل و اوراق محاربه ایران‌خودرو را در دستورکار دارد.

 

ارسال نظر