نگاهی به تحولات بازار

۱۳۹۶/۰۷/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۷۵۶۲

رکوردشکنی بیشترین تعداد خریدار در عرضه‌های اولیه: روز گذشته اول مهرماه بیش از 11 میلیون و 492هزار سهم معادل 10‌درصد از سهام شرکت تولید و صادرات ریشمک به روش ثبت سفارش روی تابلو معاملات رفت که با قیمت 6740 ریال کشف قیمت شد. در این عرضه بیش از ۱۱۵ هزار نفر مشارکت داشتند که در نهایت ۱۱۴ هزار و ۴۴۲ نفر که در سقف دامنه قیمتی به ثبت سفارش اقدام کردند، موفق به خرید شده و به هر نفر ‌حداکثر ۱۰۱سهم تخصیص یافت. به گزارش «تعادل»، با حضور بیش از 115هزار نفر در عرضه سهام شرکت تولید و صادرات ریشمک، رکورد بیشترین تعداد شرکت‌کننده در عرضه‌های اولیه شکسته شد. روز گذشته اول مهرماه بیش از 11میلیون و 492 هزار سهم معادل 10‌درصد از سهام شرکت تولید و صادرات ریشمک به روش ثبت سفارش روی تابلو معاملات رفت که با قیمت 6740ریال کشف قیمت شد. پیش از عرضه، دامنه قیمتی در ثبت سفارش از مبلغ 6607 ریال تا 6740ریال تعیین شده بود. ‌در این عرضه بیش از ۱۱۵هزار نفر مشارکت داشتند که درنهایت ۱۱۴هزار و ۴۴۲ نفر که در سقف دامنه قیمتی به ثبت سفارش اقدام کردند، موفق به خرید شده و به هر نفر ‌حداکثر ۱۰۱سهم تخصیص یافت. نکته مهم درخصوص عرضه اولیه روز گذشته به روش ثبت سفارش آن بود که شرکت کارگزاری تدبیرگران فردا‌‌ در صورت فروش نرفتن سهام عرضه شده، ‌متعهد به خرید تا سقف 50‌درصد سهام قابل عرضه در عرضه اولیه بود.

بررسی واگذاری المهدی و هرمزآل در شورای رقابت: شورای رقابت این هفته شکایت سازمان بازرسی کل کشور درمورد واگذاری آلومینیوم المهدی و هرمزآل را بررسی می‌کند. شورای رقابت در جلسه 3 مهرماه، واگذاری آلومینیوم المهدی و هرمزآل را مورد بحث و بررسی قرار خواهد داد. براساس دستورجلسه این هفته شورای رقابت، قرار است ادامه بررسی شکایت سازمان بازرسی کل کشور درخصوص واگذاری آلومینیوم المهدی و هرمزآل ارزیابی شود.

انتظار برای مصوبه شورای اصل ۴۴: مشاور رییس کل سازمان خصوصی‌سازی با بیان اینکه هنوز گروه‌بندی‌ها و اولویت واریز سود سهام عدالت مشخص نیست، افزود: تنها یک‌درصد مشمولان، حساب خود تا سقف یک‌میلیون تومان را تکمیل کردند. سیدجعفر سبحانی درخصوص نخستین واریز سود سهام عدالت به حساب مشمولین اظهار کرد: پیش از این اعلام شده بود که تا پایان شهریور ماه نخستین مرحله سود سهام عدالت واریز می‌شود، هر چند تقسیم سودها نیز انجام شده اما هنوز وضعیت گروه‌بندی و اولویت‌ها مشخص نشده و ما در انتظار مصوبه جلسه شورای عالی ‌اصل چهل و چهار هستیم.

تامین مالی از طریق اوراق خرید دین و اوراق منفعت: نشست «تامین مالی صنعت لیزینگ از طریق بازار سرمایه» با حضور مدیران شرکت‌های لیزینگ و انجمن ملی لیزینگ ایران در محل بورس اوراق بهادار تهران برگزار شد. طوبی دهقانی مدیر ناشران بورس در این مراسم به تامین مالی از طریق اوراق خرید دین و اوراق منفعت اشاره کرد و گفت: محور اصلی بحث در این جلسه با توجه به ماهیت فعالیت صنعت لیزینگ، امکان تامین مالی از طریق اوراق خرید دین و اوراق منفعت بود. وی توضیح داد: اوراق خرید دین اوراق بهادار با نامی است که برای خرید مطالبات‌ مدت‌دار اشخاص حقوقی به استثنای مطالبات ناشی از عقد سلف منتشر می‌شود و اوراق منفعت اوراق بهادار با نامی است که نشان‌دهنده مالکیت مشاع دارنده آن بر مقدار معینی از منافع آتی حاصل از به‌کارگیری دارایی‌ها یا ارائه خدمات معین و هرگونه حقوق معین قابل نقل و انتقال برای یک دوره زمانی مشخص است.

228 ایده در بازار دارایی فکری: توسعه بازار دارایی فکری فرابورس ایران در سال جاری با افزوده شدن تعداد 44 اختراع، دو طرح صنعتی و یک علامت تجاری تحت به فهرست عرضه‌های این بازار دنبال شده و بدین‌ترتیب تعداد عرضه‌های این فهرست تاکنون به 228 مورد رسیده است. به گزارش «تعادل» علاوه بر این، تاکنون 5 معامله در بازار دارایی فکری فرابورس به ارزش بیش از 37میلیارد ریال رقم خورده است؛ ضمن آنکه در نیمه نخست سال جاری 44 مورد اختراع، دو طرح صنعتی «چراغ کمکی ترمز خودرو به شکل یک باریکه نور» و «لیوان ساده استوانه‌یی» و یک علامت تجاری تحت عنوان «بیمه‌نامه آتنا نوید ساحلی» نیز به فهرست عرضه‌های آن افزوده شده تا به این ترتیب تعداد دارایی‌های فکری موجود در این فهرست شامل اختراع، طرح و علامت صنعتی به 228 مورد برسد.

 

ارسال نظر