تعادل بازار سهام با فرمان خودرویی‌ها

۱۳۹۶/۰۷/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۷۵۶۱

معامله‌گران بورس تهران روز گذشته درحالی با معاملاتی متعادل در اغلب نمادهای معاملاتی مواجه بودند که لزوم اصلاح قیمت سهام در برخی نمادهای پیشرو باعث شد تا بازار در لاک استراحت موقت فرو رود.

به گزارش«تعادل» روز گذشته بازار سهام بازاری متعادل و به نسبت پرحجم بود که زیر سایه معاملات کد به کد و درون‌گروهی سهامداران عمده، فرصتی برای اصلاح کوتاه‌مدت قیمت سهام پس از پشت‌ سر گذاشتن یک هفته پرجنب‌وجوش را یافته بود.

در همین حال شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات روز گذشته شنبه اول مهر ماه 96 با کاهش 33واحدی به رقم 85 هزار و 798واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن اما با افزایش 14واحدی عدد 17هزار و 965واحد را تجربه کرد.

روز گذشته همچنین شاخص سهام آزاد شناور با کاهش 73واحدی روی رقم 93هزار و 494واحد ایستاد. شاخص بازار اول نیز درحالی با کاهش 51 واحدی به عدد 59 هزار و 854 واحد رسید که شاخص بازار دوم با 81 واحد افزایش به عدد 188هزار و 451واحد دست یافت. شاخص کل فرابورس نیز روز گذشته با افزایش 5 واحدی به عدد 963واحد رضایت داد.

براساس این گزارش روز گذشته معاملات سهام در نماد معاملاتی 3شرکت فولاد مبارکه با 72واحد، ملی صنایع مس ایران با 67 واحد و سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات با 36واحد کاهش بیشترین تاثیر منفی را بر محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند. در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتی 3شرکت گسترش نفت و گاز پارسیان با 55 واحد، پتروشیمی پردیس با 42واحد و ایران خودرو با 38واحد افزایش بیشترین تاثیر مثبت را در برآورد این نماگر به دوش کشیدند.

ارزش کل معاملات روز گذشته بورس تهران به بیش از 403میلیارد تومان نمایش داده شد درحالی که ارزش معاملات سهام در بازار نقدی این بورس حدود 369میلیارد تومان بود که ناشی از دست به دست شدن یک میلیارد و 726میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 103هزار و 666 نوبت دادوستد بود.

طی معاملات روز گذشته نماد معاملات شرکت‌های سایپا دیزل، لوله و ماشین‌سازی ایران، کارخانجات ایران مرینوس، مجتمع کشت و صنعت چین‌چین، حق تقدم خرید سهام بیمه اتکایی امین و سرمایه‌گذاری ساختمانی اعتمادگستر از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های گروه صنایع پمپ‌سازی ایران، حق تقدم خرید سهام سیمان شمال، مجتمع سیمان غرب آسیا و مارگارین متوقف شدند.

روز گذشته همچنین تعداد 11میلیون و 492هزار و 822 سهم شرکت تولید و صادرات ریشمک به روش ثبت سفارش و به قیمت 674 تومان به ازای هر سهم درحالی کشف قیمت شد که حداکثر سهام قابل خریداری توسط هر شخص حقیقی و حقوقی تعداد 200سهم اعلام شده است.

روز گذشته در بازار 2بورس تهران که به معاملات درون‌گروهی سهامداران عمده اختصاص دارد 45میلیون سهم لیزینگ رایان سایپا به ارزش کمتر از 6 میلیارد تومان میان سهامداران عمده این سهم با معاملات انتقالی همراه شد. در نماد توسعه معادن و فلزات نیز روز گذشته 20میلیون سهم به ارزش بیش از 3میلیارد تومان به کدهای درون‌گروهی سهامدار عمده انتقال یافت. همچنین کمتر از 20میلیون سهم سیمان ارومیه به ارزش بیش از 6 میلیارد تومان کد به کد شد. در نوسازی ساختمان تهران نیز بیش از 15میلیون سهم به ارزش بیش از 2میلیارد تومان کد به کد شد.

همچنین روز گذشته بیش از 8 میلیون سهم سیمان غرب و 8 میلیون سهم معدنی املاح ایران به ترتیب به ارزش بیش از 2.5میلیارد تومان و کمتر از 11میلیارد تومان کد به کد شد. 7میلیون سهم داروسازی کاسپین تامین نیز به ارزش بیش از 14میلیارد تومان کد به کد شد. در عین حال روز گذشته اندکی بیش از 6 میلیون سهم گروه صنایع بهشهر ایران به ارزش بیش از 800 میلیون تومان با معاملات انتقالی از سوی سهامدار عمده همراه شد. در نهایت کمتر از 4.5میلیون سهم صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس به ارزش بیش از 2میلیارد تومان کد به کد شد.

 

ارسال نظر