امیدواری سهامداران برای فتح قله‌های جدید

۱۳۹۶/۰۷/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۷۵۶۰
امیدواری سهامداران برای فتح قله‌های جدید

گروه بورس  مسعود کریمی  

 

رونق قابل توجه در معاملات بورس چند وقتی است که در بازار سهام به‌طور ملموس‌تری مشاهده می‌شود و دماسنج بازار پس از شکست مقاومت 81هزار واحدی در یک بازه زمانی کوتاه‌مدت توانست در نزدیکی کانال 86هزار واحدی جای بگیرد. از همین رو به عقیده برخی کارشناسان پتانسیل رشد در بازار وجود دارد و شاخص کل معاملات بورس می‌تواند تا کانال 89 هزار واحدی بدون هیچ مقاوتی پیشروی کند.

 

به گزارش «تعادل» و با توجه به تحولات اخیر، لزوم یکسان‌سازی نرخ ارز در کلیت اقتصاد که امری اجتناب‌ناپذیر محسوب‌ می‌شود نسبت به گذشته بیشتر و ضروری‌تر احساس می‌شود، چرا که وجود ارزی با 2 نرخ می‌تواند زمینه‌های ایجاد فساد را هم در پی داشته باشد. از سویی آغاز فصل جدید هم همگام با ارائه گزارش عملکرد 6 ماهه شرکت‌ها که به نوعی این مهم در بازار نسبت به مدت مشابه سال گذشته مثبت‌تر ارزیابی می‌شود نیز می‌تواند در جای خود در‌های جدید از امید‌واری را به روی جامعه سهامداری کشور بازگشایی کند و سکویی برای پرتاب بورس به سمت فتح قله‌های جدید نیز تلقی شود. در همین حال «تعادل» به بررسی روند حرکتی اکثر صنایع بزرگ بورسی، مقایسه با مدت مشابه سال‌گذشته، پیش‌بینی گزارش‌های 6 ماهه شرکت‌ها و ضرورت یکسان‌سازی نرخ ارز در اقتصاد کشور پرداخته است که آن را در ادامه می‌خوانید.

 چشم‌انداز روشن

بر این اساس، سعید خدایی کارشناس ارشد بازار سرمایه در خصوص گزارش‌های 6 ماهه شرکت‌ها در گفت‌وگو با «تعادل» عنوان کرد: از لحاظ قانونی شرکت‌ها تا پایان مهر‌ماه فرصت کافی برای ارائه گزارش‌های 6ماهه خود دارند. وی خاطرنشان کرد: وضعیت گزارش‌های 6ماهه با نگاه کلی به صنایع موجود بورسی در اکثریت گروه‌ها مثبت ارزیابی می‌شود. این تحلیلگر بازار سرمایه اذعان داشت: تغییرات نرخ ارز برای شرکت‌های صادراتی از لحاظ میزان فروش و نرخ تسعیر ارز امری مثبت تلقی می‌شود و پیش‌بینی می‌شود که تاثیر این مهم در گزارش‌های 6ماهه مشاهده شود. این کارشناس ارشد بازار سرمایه تصریح کرد: اخبار مثبت پالایشی‌ها در حوزه افزایش تولید و سود‌آوری نیز تاثیر بسزایی در ارائه عملکرد شرکت‌های بورسی دارد. سعید خدایی بیان کرد: شرکت‌های کامودیتی‌محور هم همگام با افزایش نرخ‌ها در بازار‌های جهانی به نوعی تاثیر پذیرفتند و فروش داخلی این محصولات هم روندی رو به رشد به خود گرفته است. در همین حال، فروش‌های صادراتی نیز با افزیش نرخ مواجه شدند. وی افزود: در صنعت خودرو با توجه به افزایش صورت گرفته در تولیدات آنها احتمال اینکه اخبار مثبت به گوش برسد نیز تا پایان سال وجود دارد.

 این تحلیلگر بازار سرمایه ابراز داشت: با توجه به موارد مذکور عملکرد و گزارش‌های 6ماهه شرکت‌های بورسی نسبت به مدت مشابه سال گذشته مثبت ارزیابی می‌شود و انتظار می‌رود شاهد ارائه گزارش‌های قابل توجه در گروه‌ها و صنایع مختلف در بازار سرمایه باشیم. این کارشناس ارشد بازار سرمایه اظهار داشت: گشایش‌های پولی به صورت بین‌المللی، انعقاد قرارداد‌هایی در حوزه نفت، گاز و انرژی، مبادلات پولی و ارزی و... می‌تواند فضای کسب و کار را برای تمام صنایع و شرکت‌ها به نوعی با وسعت بیشتری رونق بخشد. سعید خدایی گفت: یکسان‌سازی نرخ ارز در کلیت اقتصاد امری اجتناب‌ناپذیر است و چنین اتفاقی باید برای اقتصاد کشور رخ دهد چراکه  2نرخی بودن باعث ایجاد مشکلات پایه‌یی و علمی در اقتصاد می‌شود. وی عنوان کرد: این رویداد (یکسان‌سازی نرخ ارز) در بازار تاثیر دوگانه‌یی خواهد داشت چراکه برخی صنایع صادرات‌محور و برخی دیگر واردات‌محورند. در عین حال، چنین ماهیتی می‌تواند برای یک‌سری از صنایع به عنوان فرصت و برای دیگر صنایع نیز به عنوان تهدید تلقی شود.

 

این تحلیلگر بازار سرمایه افزود: چشم‌انداز بازار سهام مثبت ارزیابی می‌شود. سعید خدایی عنوان کرد: عملکرد، قیمت فعلی پالایشگاهی‌ها و قیمت نفت نشان‌دهند این امر است که چنین صنعتی تا پایان سال پتانسیل رشد را در بازار خواهد داشت. همچنین خودرویی‌ها نیز روند رو به رشدی پیش رو خواهند داشت. این کارشناس ارشد بازار سرمایه تصریح کرد: روند قیمت‌های جهانی کامودیتی‌ها تا پایان سال به‌طور افزایشی برآورد می‌شود. به همین دلیل با توجه به P/E موجود این صنایع، می‌توان از آنها و مخصوصا شرکت‌هایی که به صورت هلدینگ معدنی فعالیت‌ می‌کنند، انتظار سودآوری در معاملات بازار سهام را داشت.

 یکسان‌سازی نرخ ارز؛ بدون رهاسازی فنر تورم

مدیرعامل تامین سرمایه نوین با بیان اینکه آثار تک نرخی شدن ارز بر بازار سهام قابل توجه نیست، گفت: این تصمیم در صورت اجرایی شدن بر برخی صنایع اثر کاهنده و بر برخی دیگر اثر افزاینده سود خواهد داشت؛ ولی در مجموع سود با اهمیتی را از بازار حذف نخواهد کرد. ولی نادی‌قمی ابراز داشت: از طرف دیگر با کاهش سود سپرده‌ها و تداوم آن، بازار سهام مستعد رونق است.

 مخصوصا وقتی که عملکرد ٦ ماهه شرکت‌ها اعلام شود. این فعال بازار سرمایه ادامه داد: برآورد می‌شود که عملکرد ٦ ماهه شرکت‌های بورسی و فرابورسی در سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل و نیز عملکرد فصل دوم سال جاری (تابستان) نسبت به فصل اول (بهار) بهتر باشد.

 لذا فارغ از تحولات سیاسی و در صورت تثبیت قیمت‌های جاری مواد خام می‌توان انتظار داشت که نیمه دوم سال بازار سهام از رونق برخوردار شود. وی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته سیاست تک نرخی کردن ارز در کشور به درستی دنبال نشده است در گفت‌وگو با سنا بیان کرد: طی ١٥ سال اخیر همواره این سیاست دنبال شده که بعضا پیگیری آن موجب حاکم شدن سه یا چهار نرخ برای ارز شده است. به گفته نادی‌قمی، قاعدتا باید یک نظام ارزی با حضور نهادهای مالی قدرتمند در طرف عرضه و تقاضای ارز شکل می‌گرفت که از آن یک نرخ تعادلی ارز حاصل می‌شد. این فعال بازار سرمایه خاطرنشان کرد: با این اوصاف، حتی تشکیل بورس ارز بدون در نظر گرفتن نهادهای بازاری طرف عرضه و تقاضای ارز مفید به فایده نخواهد بود.

البته باید اثر تک‌نرخی شدن ارز را بر سایر متغیرهای اقتصاد نظیر نرخ سرمایه‌گذاری، صادرات و واردات، رونق صنایع و تورم نیز در نظر بگیریم. مدیرعامل تامین سرمایه نوین با بیان اینکه به نظر می‌رسد با تک نرخی شدن ارز شاهد افزایش تورم و انتظارات تورمی باشیم، اظهار داشت: کنترل تورم به عنوان مهم‌ترین دستاورد دولت، راه را برای اصلاح نظام بانکی و تک نرخی شدن ارز هموار کرد تا منابع مالی به سمت تولید و اشتغال‌زایی حرکت کند و از رانت و فساد ارز دو نرخی جلوگیری شود.

نادی‌قمی تاکید کرد: به هر حال وقتی دو نرخ برای ارز وجود دارد زمینه برای رانت و فساد ایجاد می‌شود و این موضوع در خصوص هر کالایی صدق می‌کند؛ اما یکسان‌سازی نرخ ارز نباید به نحوی باشد که فنر تورم رها شود. مخصوصا در شرایطی که ١٣٠٠هزار میلیارد تومان نقدینگی در کشور است. وی گفت: به نظر می‌رسد که رشد بازاری نرخ ارز به اندازه متوسط ٤ سال گذشته (حدود ٥درصد) سیگنال خوبی است که ارز را برای اهداف سوداگرانه غیرجذاب می‌کند.

 این فعال بازار سرمایه ادامه داد: با این حال برخی کارشناسان معتقدند که با توجه به عدم همکاری بانک‌های بزرگ دنیا با بانک مرکزی کشورمان، محدودیت منابع ارزی به جهت کاهش قیمت نفت و اندک بودن صادرات غیرنفتی و با توجه به کاهش اخیر نرخ سود بانکی، احتمال سوداگری در بازار ارز وجود دارد؛ چرا که سپرده‌گذاران منابع خود را از بانک‌ها خارج کرده و به سمت سرمایه‌گذاری در ارز روی می‌آورند. نادی‌قمی با بیان اینکه به نظر می‌رسد، احتمال چنین رخدادی اندک است، افزود: نرخ سود ١٥درصد سود بانکی معاف از مالیات همچنان نرخ بالایی است و در صورت کاهش نرخ سود به ١٢درصد و حذف سود حساب‌های بانکی پشتیبان، همچنان سوداگری در بازار ارز نامحتمل است.

ارسال نظر