بازدهی 11 درصدی بورس تهران

۱۳۹۶/۰۷/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۷۴۴۹
بازدهی 11 درصدی بورس تهران

شاخص کل بورس در هفته‌یی که گذشت با رشد 2.7درصدی به عدد 85.832 رسید. بورس اوراق بهادار در 8 روز کاری مداوم مثبت بوده و نتیجه این عملکرد آن بود که به رقم فعلی شاخص برسد و این اتفاق در سه سال و نیم گذشته بی‌سابقه است.

به گزارش«تعادل» با توجه به اینکه درحال حاضر در بازار‌های موازی مثل مسکن، طلا، سپرده‌های بانکی و در سایر بازار‌های کشور اتفاق و اقبال خاصی وجود ندارد، پیش‌بینی می‌شود در نیمه دوم سال هم کماکان اقبال سرمایه‌گذاران به بورس زیاد باشد.

بر این اساس بهنام بهزادفر، مدیر امور اعضای کانون کارگزاران معتقد است: بازدهی شاخص بورس از ابتدای سال تاکنون 11درصد بوده که با بازدهی اوراق کم ریسک در همین دوره زمانی برابری می‌کند. نتیجه این مقایسه برای بورس بسیار مهم است چراکه در 3سال گذشته تقریبا همیشه ترازو به نفع بازار‌های کم‌ ریسک‌تر سنگینی می‌کرد. مدیر امور اعضای کانون کارگزاران با بیان اینکه می‌توان دلایل زیادی برای رشد شاخص عنوان کرد در گفت‌وگو با سنا عنوان کرد: انتظار گزارشات مثبت عملکرد شرکت‌ها در 6 ماهه اول سال که حدودا از دو هفته دیگه منتشر می‌شود، رشد آرام نرخ دلار و احتمال ادامه‌دار بودن آن در نیمه دوم سال، تعدیل رشد نرخ تورم در دولت جدید، تثبیت قیمت‌های جهانی و پایدار بودن آن پس از رشدی که داشتند، پایان فصل تسویه اعتبارات که شهریور ماه بوده و شکستن سقف تکنیکالی 3.5ساله شاخص از دلایل رشد شاخص به حساب می‌آیند. این کارشناس بازار سرمایه، مهم‌ترین دلیل رشد بازار را فشار بانک مرکزی بر اجرای دقیق نرخ سود بانک‌ها روی سقف 15درصد دانست. مدیر امور اعضای کانون کارگزاران وضعیت آینده بازار سرمایه را پیش‌بینی و بیان کرد: از نظر تکنیکالی مقاومت مهمی پیش روی شاخص نیست و پیش‌بینی می‌شود که در آینده نزدیک شاخص به محدوده 90هزار واحد برسد.

 کف قیمتی سهام

از سویی مهدی کاظمی‌اسفه، کارشناس بازار سرمایه با اشاره به عوامل تاثیرگذار بر روند مثبت و رو به رشد بورس در تابستان امسال پیش‌بینی کرد، روند مثبت شاخص و بازار سهام در روزهای آینده نیز ادامه داشته باشد.

وی معتقد است: عوامل مختلفی موجب شده تا بازار سرمایه در تابستان امسال با روند رو به رشد مواجه شود و هر چند اندک و موقت اما این روزها شاهد خروج معاملات بازار سهام از رکود هستیم. این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه بورس ایران یک بورس کامودیتی محور است، اذعان کرد: بنابراین هرگونه رشد قیمت این مواد در سطح جهانی می‌تواند تاثیر مستقیمی برای بازار سهام به همراه داشته باشد و اثر مثبت خود را بر گزارشات منتشر شده توسط شرکت‌ها بگذارد. وی در گفت‌وگو با تسنیم عنوان کرد: بررسی روند کنونی نرخ‌های جهانی کالاها نشان می‌دهد این بازار به وضعیت آرام و با ثباتی رسیده است که تداوم این شرایط می‌تواند خبر خوبی برای بازار سهام باشد.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه خروج پایدار بورس از شرایط رکودی به عوامل بنیادی و رونق اقتصاد کشور نیازمند است، افزود: رشد قیمت کامودیتی‌ها ازجمله مواد پایه و معدنی‌ها در بازارهای جهانی یکی از دلایل رشد تابستانی شاخص بورس و رونق نسبی بازار سرمایه در این مدت است. وی اضافه کرد: از سوی دیگر گزارش‌های مثبت گروه‌های بورسی نیز یکی دیگر از عوامل موثر در بهبود شرایط بازار سرمایه در این روزهاست و رفته رفته با انتشار گزارشات 6 ماه شرکت‌ها و خبرهای مثبت منتشر شده، می‌توان انتظار تداوم بهبود روند مثبت بورس را داشت. عضو هیات‌مدیره شرکت آلومینیوم ایران با بیان اینکه به طور معمول همزمان با برگزاری فصل مجامع شرکت‌ها با توجه به گزارش‌های منتشر شده و تصمیماتی که در مجامع گرفته می‌شود، معاملات بورس در لاک احتیاط و ابهام می‌رود، اظهار کرد: این موضوع موجب کاهش حجم و ارزش معاملات و در برخی موارد افت کلیت بازار سرمایه می‌شود.

بنابراین پایان فصل مجامع نیز یکی دیگر از دلایل رشد تابستانی بازار سهام است. وی همچنین رسیدن قیمت سهام شرکت‌ها به کف قیمتی را یکی دیگر از دلایل تحرک نقدینگی در بازار سرمایه عنوان کرد و افزود: بدون شک یکی از فرصت‌های ورود و خرید سهام در بازار زمانی است که قیمت سهام شرکت‌ها افت کرده و شاهد بازاری کم رمق باشیم. بر این اساس سرمایه‌گذارانی که در این شرایط اقدام به خرید سهام می‌کنند، می‌توانند در روزهای مثبت بورس با فروش سهام خود سود مناسبی کسب کنند. کاظمی‌اسفه در پاسخ به این پرسش که کاهش نرخ سود بانکی چه تاثیری بر معاملات بازار سرمایه در تابستان امسال گذاشته است، اذعان کرد: یکی از مشکلات اساسی اقتصاد و بازار سرمایه این است که اقتصاد در کشور ما بانک محور است. از این رو تا مادامی که چرخش اقتصاد از سوی بانک‌ها به سمت بازار سرمایه رخ ندهد، نمی‌توان انتظار رونق پایدار در اقتصاد و بازار سرمایه کشور را داشت.

وی ادامه داد: از سوی دیگر در شرایط کنونی اقتصاد تا مادامی که بانک‌ها سود مناسب و تضمین شده‌یی نصیب سپرده‌گذاران خود می‌کنند، نمی‌توان انتظار رونق اقتصادی و بهبود شرایط بازار سرمایه را داشت. به علاوه اینکه درحال حاضر دیگر بازارها نیز سود مناسبی را نصیب سرمایه‌گذاران نمی‌کنند تا نقدینگی انگیزه لازم برای خروج از بانک‌ها به سمت سایر بازارها داشته باشد. این کارشناس بازار سرمایه گفت: با این وجود، کاهش نرخ سود بانکی زمانی می‌تواند خبر خوبی برای بازار سهام و صنایع و شرکت‌ها باشد که در پی آن نرخ بهره اعطایی به بنگاه‌ها نیز کاهش پیدا کند و نقدینگی با بهره کمتر و در زمان کوتاه‌تری به صنایع برسد.

وی افزود: در پی کاهش بهره تسهیلات بانکی نیز سودآوری بنگاه‌ها بهبود پیدا کرده و در میان‌مدت می‌توان منتظر تاثیر کاهش نرخ سود بانکی بر کلیت اقتصاد و بازار سرمایه بود. کاظمی‌اسفه اضافه کرد: با این حال انتشار خبر کاهش نرخ سود بانکی می‌تواند تا حدودی به نظر روانی تاثیر مثبت برای بازار سهام به همراه داشته باشد. این کارشناس بازار سرمایه پیش‌بینی کرد که روند مثبت شاخص و بازار سهام در روزهای آینده نیز ادامه داشته باشد.

ارسال نظر