نیم‌نگاه به بازار

۱۳۹۶/۰۶/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۷۲۹۲

 سود سهام عدالت هفته آینده واریز می‌شود: معاون سازمان خصوصی‌سازی گفت: لایحه ساماندهی سهام عدالت تهیه و آزاد‌سازی این سهام در قالب صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله طراحی و تدوین شده که پس از کسب نظر در این باره جهت تصویب نهایی به مجلس ارسال خواهد شد. معاون واگذاری و امور سهام سازمان خصوصی‌سازی گفت: حدود ٦١‌درصد از جمعیت کشور معادل 49میلیون ایرانی مشمول دریافت سهام عدالت هستند که این موضوع حاکی از گسترش مالکیت بخش خصوصی در سطح کل اقتصاد دارد. حسن محمدتبار افزود: طی کمتر از 6ماه گذشته بیش از ٣٠میلیون نفر از مشمولان سهام عدالت در سامانه این سهام شماره شبای حساب بانکی خود را ثبت کرده‌اند. وی درباره زمان آزاد‌سازی سهام عدالت گفت: این سهام متعلق به ٦١ شرکت بوده که تاکنون سهام ٤٩ شرکت به سبد سهام عدالت انتقال یافته است و در هفته آینده نخستین سود نقدی دریافتی از مجامع برگزار شده برخی از این شرکت‌ها به حساب مشمولان واریز خواهد شد.

 اشد مجازات در صورت احراز تخلف «های‌وب»: بورس تهران با شرکت مدیریت فناوری در خصوص عرضه 800هزار سهم «های‌وب» به یک نفر مکاتبه کرده است. علی صحرایی، معاون بازار شرکت بورس تهران با بیان این مطلب در خصوص معاملات روز گذشته «های‌وب» به پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه گفت: با توجه به غیرعادی بودن این معامله توسط یک مشتری برخط منتظر پاسخ از طرف شرکت مدیریت فناوری هستیم. وی در ادامه افزود: در این راستا اقدامات اولیه به عمل آمده و شرکت OMS (شرکت نرم‌افزاری ثبت سفارش) تا ساعت 9 صبح از ارسال سفارش‌های برخط ممنوع شد. صحرایی خاطرنشان کرد: چنانچه بعدا طی پیگیری‌های انجام شده مشخص شود، شرکت کارگزاری یا OMS تخلفی انجام داده در هر مرحله‌یی که باشد برخوردهای انضباطی لازم با اشد مجازات انجام می‌شود زیرا اعتماد سهامداران بسیار مهم است. معاون بازار شرکت بورس در بخش پایانی گفت‌وگو با سنا گفت: گزارش فنی مدیریت فناوری مشخص می‌کند که این اتفاق خطای سامانه یا دخالت انسانی بوده و چنانچه مشخص شود، تخلفی صورت گرفته است به دلیل اهمیت موضوع با اشد مجازات با آن برخورد می‌شود. وی با بیان اینکه فعالان بازار یقین بدانند، روشن شدن این موضوع برای خود شرکت بورس از اهمیت ویژه‌یی برخوردار است، گفت: فرد خریدار روز گذشته به‌طور خودجوش شروع به عرضه سهام خریداری شده کرده است، اما این اقدام مانعی برای پیگیری حقوقی این موضوع نمی‌شود و شرکت بورس تا به نتیجه رسیدن نهایی این موضوع را پیگیری می‌کند.

 دلایل تعدیل با اهمیت سود در «غدام»: مدیرعامل شرکت خوراک دام پارس در نامه‌یی به رییس سازمان بورس در خصوص تعدیل با اهمیت سود توضیح داده است. محمدعلی اکباتانی‌نژاد در این نامه گفته است: با توجه به تعدیل سود هر سهم سال مالی منتهی به 30 آذرماه 96 بر اساس عملکرد واقعی 6 ماه سال 96 عمده دلایل تغییرات به شرح زیر است: نخستین دلیل تغییر در این نامه این‌گونه توضیح داده شده است؛ با توجه به عدم تحقق فروش طبق پیش‌بینی اولیه سال مالی 96 به دلایل شرایط اقتصادی و رکود بازار صنعت خوراک دام و طیور و تغییر سیاست فروش از اعتباری به نقدی با توجه به مشکلات مالی مشتری‌ها و عدم تسویه بدهی‌ها در سررسید آن و طبق نظر حسابرسان این شرکت در پیش‌بینی حسابرسی شده سال مالی 96 طبق اطلاعات واقعی 6 ماه فروش مقداری و ریالی به ترتیب 13 و 23‌درصد کاهش داشته است. در ادامه این نامه آمده است: در راستای رعایت ماده 149 قانون مالیات‌های مستقیم شرکت استهلاک دارایی‌های خود را اصلاح کرد که این امر سبب افزایش هزینه‌ها شد.

 اتفاق مهمی در غشاذر نیفتاده است: شیر پاستوریزه پگاه آذربایجان‌غربی در خصوص آخرین وضعیت پیش‌بینی درآمد هر سهم این شرکت توضیح داد. مدیرعامل شرکت شیر پاستوریزه پگاه آذربایجان‌غربی در نامه‌یی خطاب به رییس اداره نظارت بر ناشران بورسی سازمان بورس در خصوص آخرین وضعیت پیش‌بینی درآمد هر سهم این شرکت توضیح داد. در این نامه آمده است: شرکت شیر پاستوریزه پگاه آذربایجان‌غربی در راستای شفاف‌سازی، اطلاعات و اخبار تاثیرگذار مربوط به شرکت یا اطلاعات مربوط به تغییر در پیش‌بینی سود و همچنین تغییرات با اهمیت در برنامه‌ها و فعالیت شرکت را در اسرع وقت و صرفا از طریق سامانه کدال به اطلاع سهامداران می‌رساند. بنابراین تغییری در برنامه‌ها و فعالیت پیش‌بینی سود هر سهم مربوط به این شرکت نسبت به آخرین اطلاعات منتشر شده در سامانه کدال وجود نداشته و تغییرات قیمتی سهام شرکت در روزهای معاملاتی اخیر مرتبط با اطلاعات و اخبار مربوط به فعالیت شرکت نیست.

 شیوه جدید تعیین نرخ سکه: یک کارشناس ارشد بازار سرمایه با تشریح جزییات شیوه جدید تعیین نرخ سکه گفت: گواهی سپرده، مرجع تعیین قیمت سکه می‌شود. محسن ایزدی گفت: در اکثر کشورهای جهان، طلا نه تنها به عنوان کالایی زینتی بلکه به عنوان کالای سرمایه‌گذاری نیز داد و ستد می‌شود؛ در حالی که ایران نیز از این قضیه مستثنا نبوده و علاوه بر آنکه طلا به صورت شمش و مواد اولیه استفاده می‌شود، به دلیل نقدشوندگی بالا، داد و ستد آن به صورت سکه بهار آزادی نیز از رونق قابل توجهی برخوردار است. بر همین اساس، این امر ضرورت استفاده از ابزارهای مختلف برای تعیین قیمت این کالای ارزشمند و پیش‌بینی روند آتی آن را پررنگ‌تر می‌کند. این کارشناس ارشد بازار سرمایه افزود: در این راستا در میان ابزارهای مختلف حوزه مالی که قدرت پیش‌بینی و برآورد قیمت را به ویژه برای آینده در اختیار سرمایه‌گذاران می‌گذارد، استفاده از گواهی سپرده سکه طلاست که مدتی است معاملات خود را در بورس آغاز کرده و توانسته پیش از معاملات در سایر بازارها و دیگر ابزارهای مالی موجود در تعیین قیمت نقش‌آفرین باشد.

 بلوک دولتی سرمایه‌گذاری گسترش و توسعه صنعت بدون خریدار ماند: بالغ بر 1055میلیارد ریال سهم شرکت سرمایه‌گذاری گسترش و توسعه صنعت دیروز توسط سازمان خصوصی‌سازی عرضه شد که خریدار نداشت. بلوک 95درصدی سهام شرکت سرمایه‌گذاری گسترش و توسعه صنعت در حالی روز گذشته به ارزش کل پایه 1055میلیارد و 241میلیون ریال توسط سازمان خصوصی‌سازی روی میز مزایده رفت که خریداران به آن اقبالی نشان ندادند. بر اساس این گزارش این بلوک 80میلیون و 750هزار سهمی شرکت سرمایه‌گذاری گسترش و توسعه صنعت به قیمت 13هزار و 68ریال برای هر سهم جهت این واگذاری، قیمت‌گذاری و به‌ صورت 30‌درصد نقد و بقیه اقساط 6ماهه در مدت 4 سال عرضه شده بود. همچنین مبلغ سپرده شرکت در مزایده این شرکت نیز 31میلیارد و 657میلیون و 230هزار ریال تعیین شده بود که در صورت وجود متقاضی، خریدار باید 30‌درصد مبلغ پیشنهادی خود را در مدت 20روز کاری به حساب دولت واریز کند.

 

 

ارسال نظر