شاخص کل بورس تهران در قله 85 هزار و 343 واحد ایستاد

۱۳۹۶/۰۶/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۷۲۹۱

(تدپیکس) با افزایش 929واحدی وارد کانال 85 هزار واحدی شد و احتمال این است که در روزهای آینده به کانال‌های بالاتر نیز برسد

گروه بورس  

عوامل متعددی باعث شدند که انرژی تازه‌یی به بازار سرمایه تزریق شود و زمینه رشد معاملات را فراهم کند. به گزارش«تعادل» بازار سرمایه در هفته‌های اخیر، معاملاتی پر رونق را تجربه می‌کند به طوری که شاخص کل پس از مدت‌ها توانست وارد کانال 80هزار واحدی شده و پس از آن مرزهای مقاومت شاخص را یکی پس از دیگری شکسته و رکوردهای جدیدی را به ثبت برساند.

شاخص کل بورس در سایه رونق معاملات اکنون در مرز کانال 85هزار واحدی قرار گرفته و به نظر کارشناسان در روزهای آینده رشد بیشتری نیز خواهد داشت.  رشد بازار سرمایه در هفته‌های اخیر به حدی رسیده که برخی فعالان بازار سرمایه انتظار دارند، شاخص بورس، رکورد 4سال پیش خود را شکسته و بار دیگر وارد کانال 89 هزار واحدی شود که البته برخی این ادعا را بیش از حد خوشبینانه می‌دانند.

نگاهی به وضعیت فعالان بازار سرمایه در روزهای اخیر نیز نشان می‌دهد که شماری از سهامداران که در ماه‌های گذشته به دلیل رکود در بورس از این بازار قهر کرده و معاملات خود را متوقف کرده بودند، اکنون درحال بازگشت تدریجی به بازار سرمایه هستند.

ورود سهامداران جدید می‌تواند، نقدینگی جدید را به این بازار وارد کرده و ارزش این بازار را بیش از پیش تقویت کند.

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران(تدپیکس) در پایان معاملات روز گذشته سه‌شنبه 28شهریور ماه 96 با افزایش 929واحدی روی رقم 85 هزار و 343واحد ایستاد.

شاخص کل هم ‌وزن اما با افزایش 81 واحدی عدد 17هزار و 854 واحد را به نمایش گذاشت.

شاخص سهام آزاد شناور نیز با افزایش 916واحدی به رقم 92هزار و 927واحد دست یافت.

شاخص بازار اول اما درحالی با افزایش 803 واحدی به رقم 59 هزار و 476واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با افزایش 1208واحدی عدد 187هزار و 779واحد را به نمایش گذاشت.

روز گذشته همچنین شاخص کل فرابورس(آیفکس) نیز با افزایش 5 واحدی به رقم 957واحد رضایت داد.  براساس این گزارش، روز گذشته معاملات سهام در نماد معاملاتی فولاد مبارکه با 102واحد، همراه اول با 90واحد و مخابرات ایران با 89 واحد افزایش بیشترین تاثیر مثبت را بر محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند. در مقابل، معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت‌های صنایع پتروشیمی خلیج فارس با 13واحد، سایپا و بانک انصار هر یک تا 11واحد و ملی صنایع مس ایران تا 5 واحد کاهش بیشترین تاثیر منفی را در برآورد این نماگر به دوش کشیدند.

ارزش کل معاملات روزگذشته بورس تهران درحالی به بیش از 212میلیارد تومان نمایش داده شد که ناشی از دست به دست شدن بیش از 734میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 54 هزار و 671 نوبت داد و ستد بود.

با این همه ارزش معاملات روز گذشته بازار نقد بورس تهران کمتر از 159میلیارد تومان بود.

طی معاملات روز گذشته نماد معاملاتی شرکت‌های خوراک دام پارس، تولید فیبر ایران، حق تقدم خرید سهام توسعه صنایع بهشهر، سرمایه‌گذاری نیروگاهی ایران، سرمایه‌گذاری مسکن پردیس، اوراق مشارکت شهرداری شیراز و اوراق مشارکت شهرداری مشهد از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی حق تقدم‌های شرکت‌های معدنی و صنعتی چادرملو و بین‌المللی محصولات پارس متوقف شدند. روز گذشته در بازار 2بورس تهران که به معاملات درون‌گروهی سهامداران عمده اختصاص دارد، کمتر از 31میلیون سهم سرمایه‌گذاری بوعلی به ارزش بیش از 3میلیارد تومان از سوی سهامداران عمده با معاملات انتقالی مواجه بود. در فنرسازی زر نیز 24میلیون سهم به ارزش بیش از 2میلیارد تومان کد به کد شد.

روز گذشته همچنین 18.5میلیون سهم ایران ترانسفو به ارزش 10میلیارد تومان کد به کد شد و در سیمان کرمان نیز 15میلیون سهم به ارزش کمتر از 3میلیارد تومان از سوی سهامدار عمده کد به کد شد. از سوی دیگر 7.5میلیون حق تقدم خرید سهام بانک حکمت ایرانیان به ارزش بیش از 54 میلیارد تومان کد به کد شد.  در تولید برق ماهتاب کهنوج همچنین روز گذشته کمتر از 7میلیون سهم به ارزش بیش از 5.5 میلیارد تومان با معاملات انتقالی همراه بود و در تجارت الکترونیک پارسیان 5 میلیون سهم به ارزش کمتر از 2میلیارد تومان میان سهامداران عمده این سهم منتقل شد.  براساس این گزارش، روز گذشته بورس تهران با معاملاتی خیره‌کننده در اغلب نمادهای معاملاتی به ویژه میان بازار دومی‌ها شاهد شکل‌گیری صف‌های خرید معامله‌گران اغلب حقیقی در نمادهای پیشرو ازجمله فلزات اساسی، مخابرات، معدنی‌ها، تجهیزاتی‌ها و البته هلدینگ‌های پتروشیمی بود. در عین حال روز گذشته پالایشی‌ها نیز از قافله رشد قیمت‌ها جا نماندند و در معاملات کم‌حجم شاهد تحرک خریداران سهام در معاملاتی متعادل بودند.

 

 چرایی رشد و رونق بورس

با این همه سایه احتیاط بر کلیت معاملات بازار سهام باعث شده تا بازار سهام در معاملاتی نه چندان پرحجم شاهد استراتژی کوتاه‌مدت‌نگر از سوی معامله‌گران و تلاش برای شناسایی نوسان‌های کمتر از 10درصدی باشد.  درباره چرایی رشد و رونق بورس در هفته‌های اخیر علت‌های مختلفی بیان می‌شود که برخی آن را ناشی از ظرفیت‌های بورس و برخی دیگر ناشی از عوامل تاثیرگذار بیرونی می‌دانند.

ایمان مقدسیان درباره دلایل رشد بورس در هفته‌های اخیر بیان کرد: عوامل مختلفی در رشد شاخص بورس در هفته‌های اخیر سهیم بوده‌اند که ازجمله آنها می‌توان به رشد قیمت مواد معدنی و کامودیتی‌ها(مواد پایه و معدنی) در بازارهای جهانی اشاره کرد.  این کارشناس بازار سرمایه افزود: با توجه به اینکه بورس ایران یک بورس کامودیتی محور است بنابراین هر گونه رشد قیمت این مواد تاثیر مستقیمی را بر بورس می‌گذارد. وی اضافه کرد: بر این اساس از زمان رشد قیمت این محصولات در بازارهای جهانی البته با اندکی تاخیر، رشد بازار بورس تهران آغاز شد. مقدسیان دلیل دیگر رشد بورس در ماه‌ها و هفت‌های اخیر را وضعیت مناسب گروه پالایشی و فرآورده‌های نفتی دانست و بیان کرد: این شرکت‌ها، گزارش‌ها و اخبار مثبتی را منتشر کرده‌اند که باعث شده، علامت‌های مثبتی به بازار سرمایه منتقل شده و این گروه مورد توجه قرار گیرد. این کارشناس بازار سرمایه یادآور شد: بازار اکنون آماده واکنش به تحولات و اخبار مثبت است.

مقدسیان گفت: علت دیگر بهبود وضعیت بازار بورس، اعلام کاهش سود بانکی و ساماندهی اوراق بدهی «سخاب» است، هر چند که هنوز جنبه‌های مثبت این اقدام به‌طور کامل ظاهر نشده است.

وی افزود: همه این عوامل باعث شدند که انرژی تازه‌یی به بازار سرمایه تزریق شود و زمینه رشد معاملات را فراهم کند.  این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بسیاری از سهام برای خرید جذابیت یافته‌اند، یادآور شد: بسیاری از سهام به «کف» قیمتی خود رسیده‌اند که این قیمت‌ها، سهام را برای خریداران جذاب کرده است.

مقدسیان با انتقاد از نحوه محاسبه شاخص بورس و تاثیرگذاری بیشتر سهام شرکت‌های بزرگ بر شاخص گفت: برخی سهامداران و فعالان بازار سرمایه معتقد هستند که رشد شاخص به علت تاثیر بیشتر سهام شرکت‌های بزرگ بر شاخص کل بوده است که این موضوع باعث شده شرکت‌های کوچک آن‌گونه که انتظار می‌رود، تاثیرگذار نباشند.

وی افزود: به علت تاثیر زیاد قیمت سهام شرکت‌های بزرگ بر شاخص بورس، برخی تحلیلگران معتقد هستند که باید به «شاخص هموزن» که در آن ارزش و وزن همه شرکت‌های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل یکسان در نظر گرفته می‌شود، بیشتر مورد توجه قرار گرفته و با شاخص کل جایگزین شود.  این کارشناس بازار سرمایه از گروه‌های فلزی، معدنی، پالایشی و خودرویی به عنوان گروه‌هایی نام برد که می‌توانند، پیشتاز رشد قیمت‌ها در بورس باشند.  مقدسیان درباره چشم‌انداز بازار سرمایه نیز گفت: با توجه به اینکه بخش عمده رشد شاخص در هفته‌های اخیر ناشی از افزایش قیمت کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی وابسته بوده است، بنابراین ادامه رشد شاخص بورس در کوتاه‌مدت به تداوم رشد قیمت کامودیتی‌ها بستگی دارد.  این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: اما برای بلندمدت ارائه گزارش‌های مثبت شرکت‌ها و خروج شرکت‌ها از رکود می‌توان وضعیت صعودی و رشد را پیش‌بینی کرد.

 فرصت‌های بازار از تهدیدها پیشی گرفته است

مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه، وضعیت بازار در انتهای تابستان را مطلوب توصیف کرد و گفت: با اینکه در روزهای پایانی شهریور به سر می‌بریم و همه انتظار داشتیم که بازار منفی را شاهد باشیم اما بازار، بازار خوبی است.

مهدی طحانی افزود: هم‌اکنون نرخ‌های جهانی کالا به وضعیت آرام و با ثباتی رسیده است که اگر ثبات نرخ‌های مس، روی و غیره در همین قیمت‌ها ادامه داشته باشد، برای این شرکت‌ها از نظر سود اتفاقات خوبی خواهد افتاد.

وی اظهارکرد: شرکت‌های پالایشی نیز در بازار مورد توجه هستند و به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاری در اینها - البته نه در حالت مثبت خرید آن- در همین حدودهایی که هست، بتواند برای سرمایه‌گذاران با افق بلندمدت‌تر سود به همراه داشته باشد.

طحانی با بیان اینکه شرکت‌های خودروساز هم قراردادهای خوبی امضا کرده‌اند، گفت: البته بازار هنوز به قراردادهای آنها امتیازی نداده، اما به نظر من بعد از افت اخیر خودرویی‌ها، با انتشار نخستین آمار تولید و فروش که آثار این قراردادها در آن باشد، کم‌کم به آنها نیز توجه خواهد شد.

مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه تصریح کرد: در کل با کاهش نرخ سود بانکی که رفته‌رفته خود را در اقتصاد نشان می‌دهد و همین طور ثبات قیمت دلار و تک نرخی کردن آن در آینده و ثبات قیمت‌ها در بازارهای جهانی، فرصت‌های بازار بسیار بیشتر از تهدیدهای آن است.

طحانی اظهارکرد: با توجه به حضور پرشمار کانال‌ها و گروه‌های تلگرامی در حوزه بازار سرمایه، باید سره از ناسره تشخیص داده می‌شد؛ یعنی باید به شکل شفاف‌تری عنوان می‌شد که مثلا این موسسات مجوز دارند و تحت نظارت ما فعالیت می‌کنند و بقیه مجوز ندارند.

 

 

ارسال نظر