اخبار بورس

۱۳۹۶/۰۶/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۷۲۰۶

 بزرگ‌ترین بورسی‌ها و فرابورسی‌ها: شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات)، اسامی بزرگ‌ترین شرکت‌های بورسی و فرابورسی از نظر تعداد سهامدار را در پایان مرداد سال ۹۶ معرفی کرد. بر این اساس، سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران با 239 هزار و 990 سهامدار در پایان مرداد 96 در صدر بزرگ‌ترین شرکت بورسی از نظر تعداد سهامدار ایستاد و ایران‌خودرو با 145هزار و 317سهامدار و توسعه معادن روی ایران با 124هزار و 414سهامدار در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند. به گزارش سمات، شرکت‌های سرمایه‌گذاری نور کوثر ایرانیان، سرمایه‌گذاری صنعت نفت، سایپا، بانک انصار، توسعه صنایع بهشهر، سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی و سیمان فارس و خوزستان در مکان‌های سوم تا دهم بزرگ‌ترین شرکت‌های بورسی از نظر تعداد سهامدار هستند. براساس این گزارش، موسسه اعتباری کوثر مرکزی با 483 هزار و 537 سهامدار در صدر بزرگ‌ترین شرکت‌های فرابورسی از نظر تعداد سهامدار قرار دارد و بانک سرمایه با 302هزار و 776سهامدار و بانک دی با 181 هزار و 58سهامدار در رده‌های بعدی قرار گرفتند. همچنین، بانک مهر اقتصاد، بانک قوامین، سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان، سرمایه‌گذاری کشاورزی ایران، بانک حکمت ایرانیان، صنایع پتروشیمی زنجان و پتروشیمی گلستان نیز در مکان‌های سوم تا دهم فهرست برترین شرکت‌های فرابورسی از لحاظ تعداد سهامدار ایستادند. خاطرنشان می‌شود، این تعداد سهامدار بورسی و فرابورسی بدون درنظر گرفتن سهام وثیقه گروهی (کارکنان) است.

 شماره شبای موسسه اعتباری نور در سهام عدالت تایید نمی‌شود: برای آن دسته از مشمولانی که شماره شبای خود را از موسسه اعتباری نور دریافت نموده و اقدام به ثبت آن در سامانه سهام عدالت کرده‌اند، در آینده پیامکی از سوی سازمان خصوصی‌سازی ارسال خواهد شد تا نسبت به ثبت شماره شبای جدید اقدام کنند. بر این اساس، مشمولان سهام عدالت برای دریافت سود این سهام باید اقدام به ثبت شماره شبای حساب بانکی خود در سامانه سهام سهام عدالت به نشانیsamanese.ir

کنند. به گزارش تسنیم، سقف مهلت زمانی برای ثبت شماره شبای حساب بانکی در این سامانه تعیین نشده و مشمولان سهام عدالت هنوز برای ثبت شماره شبای بانکی خود فرصت دارند. با این حال به مشمولان توصیه می‌شود هر چه زودتر اقدام به ثبت شماره شبای حساب بانکی در این سامانه کنند؛ چراکه واریز سود در مراحل مختلف سال جاری، صرفا به کسانی تعلق می‌گیرد که شماره شبای خود را در سامانه سهام عدالت وارد نمایند و تاییدیه آن در سامانه را مشاهده کنند. براساس این گزارش، عدم همکاری مناسب از سوی موسسه اعتباری نور موجب شده شماره شبای تعداد اندکی از مشمولانی که در این موسسه حساب دارند و اقدام به ثبت شماره شبای خود در سامانه سهام عدالت کرده‌اند، از سوی این موسسه مورد تایید قرار نگیرد. از این رو سازمان خصوصی‌سازی با هدف کمک به مشمولان این موسسه اعتباری در انجام فرآیند تایید شماره شبای خود تاکید می‌کند در آینده‌یی نزدیک پیامکی مبنی بر امکان اعلام شماره شبای جدید توسط این دسته از مشمولان اعلام خواهد کرد تا بتوانند شماره شبای جدید خود را از سایر بانک‌های کشور دریافت و به سامانه سهام عدالت اعلام نمایند.

 عبور حجم معاملات سال جاری از مرز 230میلیون قرارداد: در جریان معاملات روز یک‌شنبه بورس انرژی، بازار برق این بورس شاهد معامله 2 میلیون و 784هزار قرارداد معادل 70 میلیون و 900هزار کیلووات ساعت به ارزش 25 میلیارد و 352میلیون ریال بود. بر این اساس، در این روز، نمادهای بارپایه، بارپیک، میان‌باری و کم‌باری با متوسط قیمت 360، 407، 358 و 300 ریال بر کیلووات ساعت موردمعامله قرار گرفتند. همچنین، از نکات حایزاهمیت بازار برق بورس انرژی ایران در روز یک‌شنبه می‌توان به عبور تعداد قراردادهای سلف موازی استاندارد برق از مرز 230 میلیون قرارداد از ابتدای سال جاری اشاره کرد. به گزارش سنا، خاطرنشان می‌شود در آغاز جلسه معاملاتی روز یک‌شنبه، نمادهای بار پیک روزانه، بار پایه روزانه، میان باری روزانه و کم‌باری روزانه 25 مهر 96 گشایش یافتند. همچنین نمادهای بار پیک روزانه، بار پایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه 30شهریور 96 در پایان جلسه معاملاتی روز یک‌شنبه متوقف شده و فرآیند تحویل آنها آغاز شد. افزون بر این، کالاهای آیزوریسایکل پالایش نفت تهران، شیراز و اصفهان، میعانات گازی پالایش گاز خانگیران، نفتای سنگین پالایش نفت تهران و حلال 404 پالایش نفت شیراز در رینگ داخلی عرضه شدند. این در حالی است که، حجم کل معاملات صورت‌ گرفته 7,863 تن و به ارزش بیش از 112 میلیارد و 563میلیون ریال است. بر این اساس در معاملات روز دوشنبه، کالاهای سی‌اس‌او پالایش نفت شازند، متانول پتروشیمی زاگرس، حلال 502 و 503 پالایش نفت اصفهان، سوخت کوره سبک و برش سنگین پتروشیمی تبریز و آیزوریسایکل پالایش نفت بندرعباس در رینگ داخلی عرضه شدند. همچنین رینگ بین‌الملل بازار فیزیکی میزبان عرضه 2000تن گازمایع پالایش نفت آبادان بود.

 طولانی‌ترین تعطیلات بازار مالی کره‌جنوبی: بازار کره‌جنوبی از 30 سپتامبر تا 9 اکتبر در تعطیلات به‌سر می‌برد و بیشترین مدت تعطیلات بازارهای معاملاتی این کشور در 3 دهه گذشته به ثبت می‌رسد. این در حالی است که، اگر کیم جون اون رهبر کره‌شمالی دوباره تصمیم بگیرد تا یکی دیگر از موشک‌های خود را در روزهای پایانی هفته امتحان کند یک هفته کاری زمان می‌برد تا اثر آن بر بازار کره‌جنوبی مشخص شود. براساس این گزارش، تنش‌های میان دو کره ممکن است به نقطه جوش رسیده باشد اما این مسائل موجب نمی‌شود که کره‌جنوبی از استراحت و تعطیلات خود بکاهد. به گزارش سنا، همچنین، تعطیلات «چوسوک» در کره‌جنوبی به‌دلیل برگزاری جشنواره بزرگی به‌مناسبت برداشت محصول است که باعث تعطیلی این کشور و برقراری آرامش شده است. این در حالی است که، بازار ژاپن نیز روزگذشته در تعطیلات روز تکریم سالمندان به‌سر برد و هیچ‌گونه معاملاتی را به ثبت نرساند. در دیگر بازارهای آسیایی، شاخص هنگ‌کنگ بورس هنگ‌کنگ با رشد 1.2درصدی همراه بود در حالی که شاخص CSI در چین روند افزایشی 0.3درصدی را به ثبت رساند.

 

ارسال نظر