منافع بنگاه خاصی در تصمیمات هیات‌مدیره بورس کالا لحاظ نمی‌شود

۱۳۹۶/۰۶/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۷۱۴۷
منافع بنگاه خاصی در تصمیمات هیات‌مدیره بورس کالا لحاظ نمی‌شود

در جریان بازدید مدیرعامل و اعضای هیات‌مدیره بورس کالا از فولادمبارکه حامد سلطانی‌نژاد مدیرعامل بورس کالا اعلام کرد: . چندین سال است در بورس کالا شاهد عرضه محصولات فولاد مبارکه هستیم، اما از نزدیک هیچ‌وقت فرایند تولید و زحماتی را که فعالان این عرصه متحمل می‌شوند تا آن محصول به بورس کالا برسد، ندیده بودیم. وی افزود: محصول ورق جزو محصولات مادر و پایه تولیدی بسیاری از محصولات دیگر است. اگر این محصول را نداشته باشیم، وابسته به واردات خواهیم بود و محصولات نهایی تولیدشده از آن قطعا کیفیت مدنظر را نخواهند داشت ضمن اینکه امنیتی که تولید ورق در داخل فراهم می‌کند بسیار مهم است. این مقام مسوول با اشاره به اینکه در حوزه بازار ورق‌های فولادی چالش‌هایی مطرح است و رعایت منافع واحدهای بالادستی و پایین دستی در بورس امکانپذیر است، ادامه داد: می‌توانیم با یک روش میانه‌یی که منافع هر دو طرف رعایت شود به یک مدل کشف قیمت مناسب در بورس برسیم. سلطانی‌نژاد تاکید کرد: نکته اساسی‌تر اینکه در مورد شفاف‌سازی در بورس این مساله تنها نباید مخصوص صنایع بالادستی باشد بلکه صنایع پایین دستی هم باید در عرصه شفافیت در حوزه تولید گام بردارند. ضمن اینکه اگر می‌خواهیم در حوزه صادرات شفاف باشیم، باید واردات هم شفاف باشد، نحوه قیمت‌گذاری و نحوه تخصیص محصولات وارداتی هم باید مشخص باشد که مطمئنم در عرصه بورس این اتفاق می‌تواند بیفتد. وی ادامه داد: عرضه کل زنجیره صنعت فولاد در بورس کالا موردنظر ماست. اینکه فقط یک قسمت از ساختار زنجیره تولید را شفاف کنیم، شاید خیلی به صلاح زنجیره تولید نباشد بلکه باید کل زنجیره شفاف و فرایند کشف قیمت مشخص باشد و این در بورس کالا می‌تواند اتفاق بیفتد.

 تکذیب یک شایعه

سلطانی‌نژاد در مورد شایعات فشارهای برخی از افراد روی تصمیمات بورس کالا تصریح کرد: چنین موضوعاتی به هیچ‌وجه صحت ندارد. بورس کالا تحت نظارت سازمان بورس فعالیت می‌کند و تمامی مقررات بورس کالا توسط سازمان بورس و شورای عالی بورس تصویب می‌شود. نظارت موثری هم وجود دارد و دغدغه‌یی بابت اینکه هیات‌مدیره بخواهد بر فرایند کشف قیمت دخالت داشته باشد یا در تصمیمات موثر بر بازار ورود کند، وجود ندارد. وی افزود: هیات‌مدیره فراتر از موضوع بنگاه و موسسه به بورس کالا نگاه می‌کنند و به جرات می‌توانم بگویم کلیه تصمیمات اتخاذشده بدون لحاظ منافع بنگاه یا صنایع خاصی اتخاذ شده است.

 مزیت‌های عرضه محصولات «فولاد»

مدیرعامل بورس کالا در مورد مزیت‌های عرضه محصولات فولاد مبارکه از طریق بورس کالا برای مصرف‌کنندگان گفت: یکی بحث اطمینان خاطر از تامین مواد اولیه است و دیگری بحث تخصیص که مشخص می‌کند کالا را چه کسی خریداری کرده به عبارتی تخصیص و توزیع مناسب و موثر کالای واسطه‌یی بین صنایع پایین دستی که یکی از ماموریت‌های بورس کالاست. در مورد کالایی مثل ورق، علاوه بر کشف قیمت، موضوع تخصیص آن هم بسیار مهم است که چگونه به صنایع پایین دستی تخصیص پیدا می‌کند و این مساله تنها شامل ورق‌های تولید نمی‌شود بلکه ورق‌های وارداتی را هم شامل می‌شود.

 

 

ارسال نظر