نگاهی به تحولات بازار

۱۳۹۶/۰۶/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۷۱۲۵

گام بزرگ در مسیر شفاف‌سازی: اقدام جدید سازمان بورس درخصوص اعلام ریز اطلاعات شناسایی نهادهای مالی تحت‌نظر، اقدام خوبی است که علاوه بر شفافیت هر چه بهتر در فضای بازار سرمایه امکان سوءاستفاده افراد سودجو را تا حد قابل‌توجهی می‌گیرد. علیرضا عسگری‌مارانی کارشناس بازار سرمایه، با بیان مطلب فوق درباره بانک اطلاعاتی نهادهای مالی گفت: این اقدام برای شروع قطعا گام مثبتی بوده تا سرمایه‌گذاران کم‌اطلاع یا ناآشنا با فضای بازار سرمایه فریب تبلیغات خلاف واقع افراد و شرکت‌های متقلب را نخورند. وی با تاکید بر اهمیت اطلاعات شناسایی و تماس نهادهای مالی تحت‌نظر سازمان بورس، تصریح کرد: بسیاری از آسیب‌ها و کلاهبرداری‌ها در موسسات مالی یا لیزینگ‌ها ناشی از تشابه اسمی با گروه‌های مالی واقعی است بنابراین، این اقدام می‌تواند منشا اثر مهمی در جلوگیری از کلاهبرداری در نهادهای مالی زیرنظر سازمان بورس شود. این کارشناس بازار سرمایه، این اقدام جدید سازمان بورس را در ادامه اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی نهادهای مالی قابل بررسی خواند و به سنا، گفت: البته اطلاعات تماس کارگزاری‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری بورسی به‌طور مستمر در سایت کانون کارگزاران به‌روز می‌شود و حتی اطلاعات مالی آنها نیز به‌همین سایت و سازمان بورس ارائه می‌شود؛ هر چند تامین سرمایه‌ها در این خصوص کمی سلیقه‌یی‌تر رفتار می‌کنند. عسگری‌مارانی در ادامه به شرکت‌های سرمایه‌گذاری خارج از بورس اشاره کرد و گفت: برخی شرکت‌های سرمایه‌گذاری در بورس یا فرابورس پذیرش شده و تحت نظارت سازمان بورس هستند، اما برخی شرکت‌های سرمایه‌گذاری مثل شرکت‌های سرمایه‌گذاری صندوق‌های بازنشستگی، شستا و بانک‌ها با وجود آنکه در بورس پذیرش نشدند ولی تحت نظارت سازمان بورس هستند هرچند اطلاعاتی از آنها در جایی ثبت و ضبط نمی‌شود. وی در توضیح اهمیت اقدامات آتی سازمان بورس برای شفاف‌سازی هر چه بیشتر گفت: هرقدر شفافیت اطلاعات از سطح اطلاعات تماس به سمت اطلاعات ارزشی هدایت شود و در سامانه کدال قابل دسترس برای عموم باشد، برای ذی‌نفعان، شرایط بهتری فراهم می‌شود. این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: سازمان بورس قطعا به‌دنبال برداشتن قدم‌های بلندتر و اثرگذارتری در زمینه شفاف‌سازی است و حرکت فعلی یک قدم در این راه است. چنانچه راه‌اندازی موسسات رتبه‌بندی گواه این ادعاست. وی با اشاره به صندوق‌های با درآمد ثابت گفت: به‌عنوان مثال صندوق‌های با درآمد ثابت برای رتبه‌بندی هنوز ابزاری در اختیار ندارند بنابراین هرقدر زمینه‌ها و ابزارهای اطلاعاتی بیشتر شود، گام موثرتری در جهت یکسان‌سازی اطلاعات نهادهای مالی برداشته می‌شود. این فعال بازار سرمایه با تاکید بر اینکه اقدام سازمان بورس از این مرحله باید در نهایت به رتبه‌بندی منجر شود، گفت: با راه‌اندازی موسسات رتبه‌بندی صورت مالی، کارکرد و عملکرد شرکت‌ها به‌طور روشن و واضح قابل بررسی می‌شود و افراد می‌توانند براساس مجموعه‌یی از اطلاعات قابل اتکا به یک نهاد مالی مراجعه کنند. به عبارتی بدین‌ترتیب پکیجی از اطلاعات شامل اطلاعات تماس و اطلاعات بنیادی دراختیار ذی‌نفعان قرار می‌گیرد.

جلب اعتماد از طریق صندوق‌های جسورانه: شکل‌گیری صندوق‌های جسورانه در جهت حمایت از ایده‌های نو و توسعه فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان اقدام قابل‌توجهی است که می‌تواند با فراهم کردن زیرساخت‌ها، زمینه اعتماد و سرمایه‌گذاری مردم در این زمینه را مهیا کند. شاهین چراغی رییس هیات‌مدیره کارگزاری مهرآفرین، با بیان مطلب فوق درباره ارزیابی شکل‌گیری صندوق‌های جسورانه و تامین مالی ایده‌های استارت‌آپ از طریق بازار سرمایه، گفت: واقعیت موردتوجه در اقتصاد ایران و مشکلاتی که در آن وجود دارد به این موضوع برمی‌گردد که در طول 40 سال اخیر سرمایه‌گذاری‌ها مدرن نبوده و اگر توسعه‌یی هم شکل گرفته مربوط به یک یا دو حوزه بیشتر نبوده است. وی افزود: هرچند در حوزه‌هایی مانند پتروشیمی و نفت به‌واسطه موقعیت جغرافیایی کشور تغییرات قابل‌توجهی را در رشد اقتصادی شاهد بودیم اما امروزه دیگر این حوزه‌ها از ارزش افزوده ویژه‌یی برخوردار نیستند. این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه تجارت و داد و ستد این روزها در حوزه‌هایی مانند فناوری اطلاعات در حال گسترش است به سنا گفت: خوشبختانه ایرانی‌ها در جرگه افراد موفق این حوزه قرار دارند اما متاسفانه مهیا نبودن زیرساخت‌ها زمینه توسعه و رشد مطلوب آنها را فراهم نکرده است. رییس هیات‌مدیره کارگزاری مهرآفرین تصریح کرد: شکل‌گیری صندوق‌های جسورانه مانند صندوق جسورانه توسعه فناوری آرمانی ازجمله راهکارهایی است که می‌تواند با فراهم کردن زیرساخت‌ها، بستر اعتماد و سرمایه‌گذاری مردم در این زمینه را مهیا کند. چراغی با بیان اینکه شکل‌گیری صندوق‌های جسورانه در جهت حمایت از ایده‌های نو و توسعه فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان اقدام قابل‌توجهی است، خاطرنشان کرد: معتقدم این شکل از تامین مالی اقدام جسورانه‌یی است که توسط تامین سرمایه‌ها عملی شده و نشان می‌دهد که زمینه‌های فعالیت در بازار سرمایه گسترده است. این کارشناس بازار سرمایه، ایجاد کار و فعالیت‌های بین‌رشته‌ها و صنایع مختلف با بازار سرمایه را اقدام مثبتی در جهت رشد و رونق این بازار برشمرد و تصریح کرد: ایجاد رابطه بین شرکت‌های استارت‌آپی و بازار سرمایه و تامین منابع مالی برای رشد این شرکت‌ها و درنهایت عرضه آنها در بورس فرآیند قابل‌توجهی در جهت رونق این قبیل فعالیت‌ها و توسعه بازار سرمایه است و از اجرایی شدن فعالیت‌های هدفمند از سوی تامین سرمایه‌ها در این حوزه خبر می‌دهد.

اطمینان‌خاطر سرمایه‌گذاران: یک کارشناس بازار سرمایه معتقد است: انتشار لیست شرکت‌های دارای مجوز رسمی از نظر نوع و طبقه‌بندی فعالیت از سوی سازمان بورس و اعلام اطلاعات اولیه این شرکت‌ها به‌صورت منسجم به سرمایه‌گذاران جهت بررسی دقیق‌تر و کسب اطمینان‌خاطر کمک می‌کند. علی رستگارمقدم، درخصوص تشکیل بانک اطلاعاتی نهادهای مالی دارای مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: این اقدام سازمان بی‌شک یک گام مثبت در راستای شفاف‌سازی بیشتر ارزیابی می‌شود که می‌تواند در صورت تکمیل و گسترش دامنه اطلاعاتی، آثار مطلوبی در فرآیند دسترسی آسان‌تر و شفافیت بیشتر در ساختار بازار سرمایه کشور در بلندمدت ایجاد کند. این کارشناس بازار سرمایه افزود: انتشار لیست شرکت‌های دارای مجوز رسمی از نظر نوع و طبقه‌بندی فعالیت از سوی سازمان بورس و اعلام اطلاعات اولیه این شرکت‌ها به‌صورت منسجم به سرمایه‌گذاران، سهامداران و مشتریان جهت بررسی دقیق‌تر و کسب اطمینان خاطر کمک می‌کند. به گزارش اقتصاد آنلاین، وی همچنین افزود: به جهت دو زبانه بودن اطلاعات درج شده در سایت کدال، این سامانه می‌تواند برای سرمایه‌گذاران خارجی جهت کسب اطلاعات و مشخصات این نهادها به‌صورت رسمی و آنلاین کاربرد مناسبی داشته باشد. رستگارمقدم تصریح کرد: این سامانه به‌دلیل فرآیند احراز هویت و ارتباط نظام‌مندی که بین سازمان بورس و نهادهای مالی از طریق امضای الکترونیکی به‌وجود می‌آورد، ارتباط بین شرکت‌ها و سازمان بورس را بیش از پیش مستحکم کرده و مانع سوءاستفاده اشخاص فاقد مجوز شود. وی با اشاره به اینکه برای ایجاد فضای کاملا شیشه‌یی، توسعه و بهبود این سامانه می‌تواند در دستور کار قرار گیرد، خاطرنشان کرد: در گام‌های بعد با اضافه کردن آیتم‌های کلیدی مالی و غیرمالی ازجمله خلاصه وضعیت مالی، میزان اعتبارات و نیز آمار شکایات واصله و رضایت مشتریان و غیره این سامانه می‌تواند به بهبود ساز و کارهای رقابتی، حرکت به سمت اثربخشی عملکردی و همچنین همگام شدن با بازارهای جهانی بسیار کمک شایانی کند.

 

ارسال نظر