اخبار بورس

۱۳۹۶/۰۶/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۷۰۴۲

 عرضه «سخاب 4»؛ امروز در فرابورس: امروز چهارمین اسناد خزانه بانکی با نماد «سخاب ۴» در فرابورس عرضه می‌شود. در همین حال سررسید «سخاب 4» نیز بیستم دی 96 خواهد بود. بر این اساس امروز یک‌شنبه عرضه چهارمین نوع از این اوراق در فرابورس انجام و طی آن 33میلیون و 722هزار و 668 ورقه به قیمت اسمی 100هزار تومانی عرضه می‌شود. به گزارش سنا، حداقل حجم هر سفارش یک ورقه و عامل پرداخت در سررسید، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی است. همچنین قیمت پایانی اوراق، میانگین معاملات روزانه اوراق در روز گشایش خواهد بود. همچنین وزارت امور اقتصادی و دارایی به نمایندگی از دولت آن را منتشر کرده و عامل پرداخت آن در سررسید، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه است. در حالی بعد از دستور وزیر اقتصاد و موافقت بانک مرکزی، اسناد خزانه بانکی معروف به «سخاب» در بازار سرمایه پذیرش و عرضه شده که تاکنون بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس میزبان «سخاب2، 3 و 5» بوده و قرار است در آینده از سخاب‌های دیگری هم پذیرایی کند. بر این اساس، اوراق سخاب در واقع همان اسناد خزانه اسلامی است که به موجب اصلاحیه قانون بودجه سال 95 عمدتا بابت بدهی دولت به پیمانکاران تخصیص پیدا کرده و به لحاظ ماهیت هیچ تفاوتی با اخزا که در حال حاضر در بازار سرمایه وجود دارد و چند مورد آن سررسید شده است، ندارد.

 اقبال مثبت صنعت غذایی در بورس: معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری تهران از دستور ویژه پوتین برای تامین ٢٠درصدی مواد غذایی و تولیدات صنعتی روسیه از ایران خبر داد. به گزارش باشگاه خبرنگاران محمد امامی‌امین عنوان کرد: پوتین به‌صورت ویژه دستور داده است که تجار روس، ٢٠درصد از نیاز کشور را در بخش موادغذایی و تولیدات و محصولات صنعتی از ایران تامین کنند که ارزش مالی آن حدود ٤٠میلیارد دلار برآورد می‌شود اما اکنون تراز تجاری ایران با این کشور ٥٠٠ میلیون دلار است. وی افزود: در همسایگی ما، سهم تجارت کشوری مانند ترکیه با روسیه ٤٠میلیارد دلار است، آن هم در شرایطی که بعد مسافت این دو کشور، دوبرابر ایران است.

 طلای جهانی رنگ باخت: قیمت طلا در بازارهای بین‌المللی در پایان مبادلات روز جمعه با کاهش روبه‌رو شد. بر این اساس در حالی که شلیک موشک کره‌شمالی بار دیگر موجب تشدید تنش‌های سیاسی و نگرانی‌های مربوط به اوضاع شبه‌جزیره کره شده است ولی به نظر می‌رسد، قیمت طلا در پایان مبادلات روز جمعه تحت تاثیر آمارهای تورم در امریکا قرار داشته و با کاهش نسبی روبه‌رو شده است. بر اساس این گزارش، آمارهای تورم در امریکا موجب شده است تا گمانه‌زنی‌های مربوط به افزایش نرخ بهره فدرال‌رزرو امریکا تا پایان امسال بیشتر از قبل شود و این مساله به نفع ارزش دلار و به ضرر قیمت طلا بوده است. قیمت هر اونس طلا در پایان مبادلات روز جمعه با ۰.۲درصد کاهش روبه‌رو شده و به ۱۳۲۱دلار رسیده است. قیمت طلا در هفته‌یی که گذشت بیش از یک‌درصد کاهش داشته است. این برای نخستین‌بار در ۴ هفته گذشته است که قیمت طلا با کاهش روبه‌رو شده است. دانیل هاینس تحلیلگر ارشد موسسه سرمایه‌گذاری ‌ای‌ان‌زد سوییس تاکید کرد: به نظر می‌رسد، سرمایه‌گذاران بین‌المللی پس از انتشار آمارهای تورم در امریکا توجه چندانی به آزمایش موشکی کره‌شمالی نداشته‌اند. وی در ادامه افزود: به نظر می‌رسد، قیمت طلا باید سطح مقاومتی ۱۳۴۰دلاری را بشکند تا بتواند طی روزهای آینده به روند صعودی‌اش ادامه دهد. تشدید تنش‌های سیاسی معمولا موجب افزایش تقاضای مکان امن سرمایه‌گذاری برای طلا می‌شود.

‌ عرضه ۵۰تن شیرخام در بورس کالا: تالار محصولات کشاورزی بورس کالای ایران روز شنبه میزبان عرضه ۲۳۴هزار و ۷۵۰تن گندم خوراکی، ۸هزار تن گندم دوروم و ۵۰تن شیرخام بود. علاوه بر این تالار محصولات کشاورزی بورس کالای ایران میزبان عرضه 234هزار و 750تن گندم خوراکی و 8هزارتن گندم دوروم نیز بوده است. همچنین 15هزار و 703تن گندم خوراکی نیز در قالب طرح قیمت تضمینی در این تالار عرضه شد. این در حالی است که 200تن جودامی، 300تن شکر سفید، 27هزار قطعه جوجه یک‌روزه و 4کیلوگرم زعفران نیز در تالار محصولات کشاورزی عرضه شد. افزون بر این، تالار محصولات صنعتی و معدنی میزبان عرضه 600تن شمش هزار پوندی، 2هزار تن کک متالورژی و 110تن سبد میلگرد بود. از سویی تالار صادراتی بورس کالای ایران نیز در این روز عرضه 28هزار و 278تن قیر، وکیوم باتوم و عایق رطوبتی را تجربه کرد. بر این اساس، تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی بورس کالای ایران نیز شاهد عرضه 58هزار و 813تن قیر، وکیوم باتوم، مواد شیمیایی، مواد پلیمری و سلاپس‌واکس نیز بود. این در حالی است که بازار فرعی بورس کالای ایران نیز عرضه 50تن شیرخام را تجربه کرد.

 اعلام نخستین پیش‌بینی‌های سال 97 «وثاخت»: شرکت بین‌المللی توسعه ساختمان نخستین پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به 31 شهریورماه 97 را حسابرسی شده و با سرمایه 3هزار میلیارد ریال منتشر کرد. این شرکت بین‌المللی توسعه ساختمان نخستین پیش‌بینی سال مالی 97 را حسابرسی شده مبلغ 86ریال اعلام کرد که در مقایسه با سال مالی قبل معادل 25درصد کاهش یافت. علاوه بر این شرکت پیش‌بینی سال مالی 96 را مبلغ 115ریال اعلام کرده بود. بر این اساس، «ثاخت» دلایل تغییر اطلاعات پیش‌بینی سال منتهی به 31 شهریورماه 97 و 96 را حسابرسی شده نسبت به اطلاعیه قبلی اعلام کرد. این در حالی است که بانک انصار (سهامی عام) در هفتم شهریورماه 96 مالکیت تعداد 178میلیون و 630هزار و 229سهم به قیمت پایه یک‌هزار و 850ریال معادل22.96درصد از سهام شرکت شهرسازی و خانه‌سازی باغمیشه (سهامی عام) را به صورت وکالتی از شرکت بین‌المللی توسعه ساختمان (سهامی عام) از طریق شرکت فرابورس ایران به‌طور نقد خریداری کرد. در نتیجه درصد سهامداری در شرکت شهرسازی و خانه‌سازی باغمیشه (سهامی عام) از 52درصد به 30درصد کاهش یافت. در نتیجه با توجه به کاهش هزینه‌های مالی و همچنین کاهش در سود ناشی از سرمایه‌گذاری‌ها اثر آن در صورت سود و زیان پیش‌بینی شده سال 97 به ازای هر سهم در نظر گرفته شد.

 

ارسال نظر