اولویت‌بندی در واریز سود سهام عدالت

۱۳۹۶/۰۶/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۷۰۳۹

گروه بورس|

 از ابتدای سال جاری تاکنون یک هزار و ۱۷۴میلیارد ریال سهم و اموال دولتی توسط سازمان خصوصی‌سازی از طریق مزایده به فروش رسیده که این میزان واگذاری یک هزارو 46میلیارد ریال به صورت بلوکی و ۱۲۸میلیارد ریال به صورت ترجیحی بوده است. همچنین از ۱۱۷۴میلیارد ریال واگذاری در این مدت ۱۰۲میلیارد ریال از طریق بورس و ۱۰۷۴میلیارد ریال از طریق مزایده انجام شده که ۱۰۶۹میلیارد ریال آن متعلق به گروه یک واگذاری‌ها و ۱۰۵میلیارد ریال متعلق به گروه ۲ واگذاری‌ها بوده است.

 فراهم شدن امکان تسویه سهام عدالت

مشمولان سهام عدالت و نیز وراث متوفیان این سهام تا پایان شهریور ماه امسال فرصت دارند، صورت‌حساب خود را از سامانه سهام عدالت دریافت و در صورت تمایل و به صورت اختیاری نسبت به تسویه بدهی خود اقدام کنند. همچنین از نیمه اسفندماه سال گذشته این امکان برای دارندگان سهام عدالت فراهم شده است تا با مراجعه به سامانه این سهام به نشانی samanese.ir از وضعیت صورت‌حساب خود آگاه شده و در صورت تمایل نسبت به تسویه باقیمانده اقساط خود اقدام کنند. بر این اساس از بیش از 49میلیون نفر مشمول سهام عدالت، نزدیک به 2میلیون نفر تاکنون فوت کرده‌اند که وراث آنها می‌توانند با وارد کردن مشخصات شناسنامه‌یی و کد ملی متوفیان در سامانه سهام عدالت از وضعیت صورت‌حساب آنها آگاه شده و در صورت تمایل نسبت به تسویه باقیمانده اقساط خود اقدام کنند. همچنین پس از ارائه شماره شبا توسط وراث متوفیان سهام عدالت، سود این سهام به حساب فرد متوفی واریز شده و پس از تعیین انحصار وراثت سود به دست وراث خواهد رسید. بر این اساس مشمولان سهام عدالت تا پایان شهریور ماه امسال فرصت دارند، صورت حساب خود و متوفیان را از سامانه سهام عدالت دریافت و پس از آگاهی از ارزش سهامشان نسبت به تسویه مانده بدهی اقدام کنند.

 گام نخست، پرداخت به دهک‌های پایین

در سویی دیگر، مشاور رییس کل سازمان خصوصی‌سازی می‌گوید: به مشمولان سهام عدالتی که حساب‌شان تا یک میلیون تومان پر است حدود ۱۳۰تا ۱۵۰هزار تومان سود بابت سال مالی ۱۳۹۵ پرداخت می‌شود اما پرداخت این مبالغ در یک مرحله نیست. سیدجعفر سبحانی درباره نحوه پرداخت سود سهام عدالت در پایان شهریور ماه سال جاری اظهار کرد: پایان شهریور ماه نخستین مرحله واریز سود سهام عدالت خواهد بود ولی این طور نیست که تمام مشمولان با هم سود سهام عدالت را دریافت کنند بلکه قرار است در این مورد اولویت‌بندی شود و به دهک‌های پایین زودتر این سود پرداخت شود اما در این مورد هنوز درحال بررسی هستیم. وی در گفت‌وگو با ایسنا افزود: سود سهام عدالت اول به مشمولان کمیته امداد و بهزیستی پرداخت خواهد شد اما این موضوع در مقدار سود دریافتی هیچ تاثیری ندارد. مشاور رییس کل سازمان خصوصی‌سازی در پاسخ به اینکه مبلغ سود برای سال مالی ۹۵ چقدر خواهد بود، گفت: بعضی از مشمولان سهام عدالت شامل ۵۰ درصد تخفیف شده‌اند و در نتیجه حساب آنها تا سقف یک میلیون تومان پر است. علاوه بر این تعدادی از مشمولان نیز خود حسابشان را تا سقف یک میلیون تومان پر کرده‌اند. به این افراد حدود ۱۳۰تا ۱۵۰هزار تومان بابت سال مالی ۱۳۹۵ پرداخت خواهد شد. برای باقی افراد نیز به تناسب اینکه حساب خود را چقدر پر کرده‌اند، سود پرداخت می‌شود.

سبحانی در پاسخ به اینکه این سود در چند مرحله پرداخت می‌شود، گفت: پایان شهریور ماه نخستین مرحله واریز سود خواهد بود اما پیش‌بینی می‌کنیم که این سود در 3مرحله پرداخت شود اما برای این موضوعات باید ببینیم که از شرکت‌ها چقدر سود دریافت می‌شود تاکنون ۳۵۰میلیارد تومان توسط سازمان خصوصی‌سازی از شرکت‌های سرمایه‌پذیر سود دریافت شده اما با توجه به اینکه طبق قانون تا 8 ماه شرکت‌ها فرصت دارند تا سود خود را پرداخت کنند، امکان دارد این مبلغ تفاوت چشمگیری کند.

 

ارسال نظر