اعلام مزیت عرضه محصولات در بورس کالا

۱۳۹۶/۰۶/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۹۸۵
اعلام مزیت عرضه محصولات در بورس کالا

گروه بورس|

در هفته گذشته اظهارنظرهای مهمی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که دیدار مدیرعامل بورس کالای ایران و با امام جمعه رفسنجان، اختصاص ۱۰درصد از بازار بورس کالای ایران به محصولات کشاورزی، استقبال از ورود حقیقی‌ها به رینگ پتروشیمیایی بورس کالا، حل معضل دلال‌های بی‌هویت با راه‌اندازی بورس سیمان و نیز اعلام مزیت‌های عرضه پسته دامغان در بورس کالا و تاکید رییس هیات عامل ایمیدور به شفافیت بازار فلزات در بورس کالا از مهم‌ترین آنها بود.

به گزارش«تعادل» از اظهارنظر‌ها و اخبار منتشر شده چنین برمی‌آید که مدیران اقتصادی در فکر اجرایی کردن مرجع قیمت‌گذاری کالا‌ها با مکانیسم بورس کالا هستند. ازجمله این اتفاقات می‌توان به دیدار هفته گذشته مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران با امام جمعه رفسنجان و درباره ساماندهی بازار پسته از طریق عرضه در بورس کالا و کمک به حل مشکلات کشاورزان و باغداران این حوزه اشاره کرد.

در این دیدار حجت‌الاسلام عباس رمضانی‌پور با اشاره به مشکلات سال‌های قبل کشاورزان درخصوص فروش محصول پسته، استفاده از ظرفیت‌های بورس کالا را مورد تاکید قرار داد و گفت: پتانسیل‌های موجود در این بازار می‌تواند برای ساماندهی معاملات پسته مورد استفاده قرار گرفته و مانع از اجحاف حقوق کشاورزان شود. وی افزود: متاسفانه در سال‌های قبل حضور و عملکرد برخی سودجویان در بازار پسته موجب بروز مشکلاتی برای کشاورزان شد که امیدواریم با فعالیت‌های بورس کالا در حوزه مبادلات و تجارت پسته این نقیصه مرتفع شده و مشکلات کشاورزان حل شود.

 اختصاص ۱۰ درصد بازار به کشاورزی

مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران با اشاره به اینکه سازوکار مناسبی برای عرضه محصول پسته در بورس تعریف شده است، گفت: درحال حاضر ۱۰درصد از بازار بورس کالای ایران به محصولات کشاورزی اختصاص دارد.

حامد سلطانی‌نژاد با بیان اینکه پسته یک کالای اصلی و ارزآور برای کشور محسوب می‌شود، بیان کرد: نبود یک بازار منسجم باعث شد که در سال گذشته پسته با کیلویی ۱۹هزار تومان هم فروش رود که این مبلغ بهای تولید محصول است و تولیدکننده دیگر رغبتی برای تولید در سال آینده ندارد و بسیاری از کشاورزان به همین دلیل اقدام به فروش زمین‌های خود کردند. سلطانی‌نژاد با اشاره به اینکه از اواخر سال ۹۵ مقدمات ورود پسته به بورس کالا فراهم شده است، گفت: این اقدام در راستای فروش پسته با یک سازوکار مناسب و شفاف بوده و بورس کالا محلی برای کشف قیمت است ضمن اینکه از طریق بورس کالا از حضور دلالان جلوگیری شده و تمام معاملات به‌ صورت شفاف انجام می‌شود.

 معرفی پسته دامغان به بازارهای جهانی

از طرفی دبیر انجمن پسته استان سمنان گفت: عرضه محصول پسته دامغان در بورس کمک بزرگی به معرفی محصول در داخل کشور می‌کند و هر تاجری که بخواهد حجم قابل توجهی پسته را خریداری کند، می‌تواند با اطمینان بیشتر و با آرامش خاطر بالاتری محصول مورد نظر خود را از بورس کالا تامین کند.

منصور عباسیان با بیان اینکه ورود پسته دامغان به بورس کالا در تامین مالی سریع‌تر کشاورزان و باغداران نقش مهمی ایفا می‌کند، گفت: وجود صندوق‌های سرمایه‌گذاری کالایی و استفاده از گواهی سپرده پسته می‌تواند در تامین به موقع منابع مالی موردنیاز فعالان این حوزه موثر واقع شود. زیرا کمبود نقدینگی مشکل اصلی باغداران و کشاورزان است و باغداران پسته نیز از این امر مستثنا نیستند. زیرا درحال حاضر تاجران و فروشگاه‌های بزرگ پسته را از باغداران به صورت سلف خریداری و با ارائه چک با آنها تسویه می‌کنند. وی تاکید کرد: هر چه در عرضه محصولات کشاورزی به سمت ابزارهای نوین مالی و روش‌های علمی و پیشرفته، همانند آنچه امروز در بورس کالای ایران وجود دارد، حرکت کنیم به نفع کشاورزان بزرگ و حتی خرده‌مالکان خواهد بود.

 معاملات پسته در بورس کالا باید راه‌اندازی شود

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان گفت: بورس کالا می‌تواند قیمت واقعی پسته را در موقعیت مناسب و مقرر تعیین کند، گفت: اتاق بازرگانی کرمان اصرار دارد که پسته وارد بورس کالا شود. سیدمهدی طبیب‌زاده با اشاره به اینکه بورس یعنی معامله کالا به‌صورت کاملا شفاف، گفت: عرضه کالا در بورس باعث می‌شود، تولید‌کننده در یک فضای کاملا مطمئن و بدون ابهام، معامله خود را انجام دهد. علاوه بر این بورس نقش برد- برد را در معامله دارد و اتاق بازرگانی کرمان اصرار دارد که پسته وارد بورس کالا شود. طبیب‌زاده با اشاره به اینکه از همه فعالیت‌های رسمی و شفاف بازار در راستای توسعه استان حمایت می‌کنیم، خاطرنشان کرد: بورس کالا می‌تواند یک تاثیر عمیق در توسعه و گسترش بازار پسته داشته باشد و همه امکانات لازم را برای ورود پسته به بورس را فراهم می‌کنیم.

 حل مشکل صادرات پسته

رییس انجمن پسته ایران یکی از مشکلات صادرات پسته را خرده فروشی آن دانست و گفت: برای رفع این مشکل صادرکنندگان می‌توانند مجموع پسته مورد نیاز خود را یکجا از بورس کالا خریداری و تامین کنند.

محسن جلال‌پور افزود: تلاش داریم پسته در بورس کالای ایران به شکل گسترده عرضه شود زیرا با این اقدام به طور حتم مشکل نقدینگی این صنعت نیز برطرف می‌شود و عرضه پسته در بورس کالا به دلیل وجود نظارت‌ها از کیفیت بالاتری برخوردار است.

جلال‌پور تصریح کرد: با تشکیل هرچه سریع‌تر صندوق پسته در کرمان به ثبات بازار این محصول در طول سال کمک می‌شود و تاکنون نیز با برگزاری جلسات متعدد تلاش شده تا با مدیریت و ایجاد تمهیدات لازم و دریافت نقدینگی از بانک‌ها تا حدودی مشکل تولید‌کنندگان پسته برطرف شود.

 تقویت تجارت بین‌المللی پسته

معاون شرکت بورس کالای ایران در آیین افتتاح چهارمین جشنواره ملی پسته در دامغان گفت: تاکنون ۲صندوق پسته توسط بانک کشاورزی ایران و پسته کرمان ویژه فروش کوتاه‌مدت پسته ایجاد شده است.

محمد اسکندری با بیان اینکه صندوق ویژه پسته در دامغان برای بهبود کیفیت، ارتقا و توسعه این محصول راهبردی ایجاد می‌شود، افزود: تجارت محصولات کشاورزی با ورود به بازار بورس، توسعه و ارتقا خواهد یافت.

وی با بیان اینکه با ورود پسته به بورس کالا، تجارت بین‌المللی پسته تقویت شده و منافع پسته وارد جیب باغدار می‌شود، گفت: شهرستان کرمان به عنوان قطب پسته وارد بورس کالا شده است و امروز نوبت شهرستان دامغان است تا از این امکان بهره مند شود. با عرضه پسته در بورس کالا، سود صادرات نصیب باغداران می‌شود.

دبیرکل انجمن پسته ایران گفت: با ورود و عرضه پسته به بورس کالا مشتریان خارجی پسته ایرانی می‌توانند محصول مورد نیاز خود را مستقیم خریداری کنند. سید محمدابراهیم علوی به حذف واسطه‌ها از بازار با عرضه محصول در بورس کالا نیز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر به دلیل اینکه اکثر باغداران پسته به صورت خرده مالکان بوده و سطح زیر کشت پایینی دارند، واسطه‌ها پا به میدان گذاشته و به دلیل اطلاع از مشکلات نقدینگی کشاورز و باغدار، اقدام به خرید محصول به قیمت‌های پایین می‌کنند. این در حالی است که محصول پسته تولیدی در کشور می‌تواند پس از تجمیع در بورس کالا صادر شده و سود اصلی آن به جای رفتن به جیب دلالان و واسطه‌ها نصیب خود باغداران شود.

دبیرکل انجمن پسته ایران عنوان کرد: بورس کالا با آماده‌سازی انبارهای ذخیره محصول در استان‌های پسته‌خیز می‌تواند رابطه بین خریدار و فروشنده پسته را به صورت مستقیم و بدون حضور واسطه‌ها برقرار کند و در این شرایط از صرف هزینه‌های مضاعف برای حمل کالا جلوگیری می‌شود.

 تسهیلات ارزان قیمت برای کشاورزان

محمدرضا خباز، استاندار سمنان گفت: بورس کالا می‌تواند تسهیلات ارزان قیمت را در اختیار کشاورزان قرار دهد و هم معامله پسته‌کاران در تالار انجام شود که این حرکت باعث می‌شود، تولیدکنندگان به حضور در بورس کالا ترغیب شوند البته این نخستین قدم محسوب می‌شود. وی اظهار کرد: پسته دامغان قدمت 700ساله دارد. امسال نسبت به سال گذشته محصول بیش از ٢,٥ برابر شده است. نتیجه این جشنواره باید این باشد که روزی تمام کشاورزان این شهرستان ارزش افزوده محصولاتشان را مستقیما دریافت کنند.

وی افزود: باید ثمره کار کشاورزان به خودشان بازگردد که اگر غیر از این باشد به هدف خود نرسیده‌ایم. این موضوع در جهان انجام و تجربه شده است. ایجاد تالار بورس برای پسته شرایط را تا حدودی فراهم کرده و این امر دست واسطه‌ها را کوتاه خواهد کرد. خباز در ادامه تصریح کرد: بورس کالا می‌تواند تسهیلات ارزان قیمت را در اختیار کشاورزان قرار دهد و هم معامله پسته‌کاران در تالار انجام شود که این حرکت باعث می‌شود تولیدکنندگان به حضور در بورس کالا ترغیب شوند البته این نخستین قدم محسوب می‌شود. وی در رابطه با معامله در بازارهای هدف خاطرنشان کرد: سال گذشته در همین مکان عرض کردم اگر نیاز به بازارهای هدف در کشورهای مختلف دارید من این کار را با رایزنی با کشورهای دیگر انجام خواهم داد تا میزی تحت عنوان میز پسته تشکیل شود اما هنوز هم کماکان پسته به صورت فله‌یی فروخته می‌شود.

استاندار سمنان عنوان کرد: هدف ما این است با برنامه‌ریزی‌هایی که در سطح شهرستان انجام می‌شود و با اعتماد به بورس کالا مجموعه‌یی به وجود بیاوریم که این مجموعه بتواند به نمایندگی از پسته کاران پسته را دریافت کرده و به بازارهای هدف ارسال کند.

وی افزود: البته طبیعی است که این مسیر مقدماتی مانند کاشت و برداشت دارد اما باید اقداماتی انجام شود تا تولیدمان از کمترین آب به بیشترین بهره‌وری برسد. خباز گفت: امروز توجه به مسائل علمی هم زحمت کشاورزان را کم می‌کند و هم با کمک ٨٥ درصدی دولت در بحث استفاده از روش‌های آبیاری نوین و ابزارآلات کشاورزی می‌توانیم به اهدافمان برسیم.

حذف رانت و فساد از بازار فولاد با عرضه در بورس کالا

همچنین مهدی کرباسیان در گفت‌وگو با بورس کالای ایران به سابقه عرضه فولاد در بورس کالا و نقش آن در حذف رانت و افزایش شفافیت معاملات این صنعت اشاره کرد و گفت: محصولات فولادی از سال ۱۳۸۲ در بورس کالای ایران عرضه شده و بحث بورس کالا و به طور کلی فعالیت همه بورس‌ها یکی از محورهای اساسی است که می‌تواند در شفاف‌سازی و سلامت اقتصادی کشور و جلوگیری از رانت و فساد در کشور نقش مهمی ایفا کند.

وی افزود: بنابراین با توجه به مزیت‌هایی که در این بورس وجود دارد، عرضه محصولات صنایع مختلف به ویژه فولاد در بورس کالای ایران هم به نفع تولیدکننده بوده و هم به نفع مصرف‌کننده است.

کرباسیان عنوان کرد: بنده افتخار می‌کنم که شخصا در راه‌اندازی بورس کالای ایران حضور داشته و پس از آن طی سال‌هایی که در سمت معاونت وزیر امور اقتصادی و دارایی حضور داشتم برای عرضه کالاهای مختلف در این بورس تلاش کردم.

رییس هیات عامل ایمیدور با بیان اینکه خوشبختانه حمایت از بازار سرمایه و به ویژه بورس کالا جزو سیاست‌های وزیر امور اقتصادی و دارایی است در خصوص نقش بورس کالا در توسعه و رونق بخشی به صنایع معدنی در کشور اظهار کرد: امیدوارم در راستای این سیاست‌ها، همکاری نزدیکی که در حوزه معدن و صنایع معدنی به ویژه حوزه فولاد و مس با بورس کالای ایران وجود دارد به رونق‌بخشی این صنایع کمک کنیم.

 ورود حقیقی‌ها به رینگ پتروشیمی

دبیرکل اتحادیه صنایع پایین‌دست پتروشیمی با حمایت از ورود معامله‌گران حقیقی به رینگ محصولات پتروشیمیایی بورس کالا گفت: این تصمیم باعث می‌شود تا ضمن ایجاد تحرک تنوع خرید نیز در این بازار فراهم شود.

حسین دُر با بیان اینکه اقدام بورس کالا تحرک خریداران و تنوع میان سلیقه‌های مختلف عرضه و تقاضا را در بازار فراهم می‌کند، عنوان کرد: براساس آیین‌نامه عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا چنانچه محصولات براساس مجوزهای صادر شده از سوی سامانه بهین‌یاب و طی دو مرحله عرضه شوند و خریداری برای آن وجود نداشته باشد، اشخاص حقیقی و حقوقی می‌توانند متقاضی محموله عرضه شده باشند. این فرآیند باعث می‌شود تا از پدیده‌هایی همچون خریداری کد معاملاتی نیز جلوگیری شود. این مقام مسوول با تاکید بر ضرروت حمایت از اقدام بورس کالا برای ورود حقیقی‌ها به رینگ محصولات پتروشیمیایی یادآور شد: به طور حتم بورس کالا با نظارت بر روند قیمت‌ها از بروز هر گونه اخلال در عرضه و تقاضا جلوگیری خواهد کرد.

 راه‌اندازی بورس سیمان

در همین حال دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان از راه‌اندازی بورس سیمان خبر داد و گفت: با راه‌اندازی بورس سیمان دلال‌های بی‌هویت در این عرصه حذف می‌شوند.

عبدالرضا شیخان با اشاره به اینکه در گذشته مصالح‌فروشان با فعالیت در عرصه سیمان در کنترل عرضه و تقاضای بازار نقش داشتند، گفت: امروز شاهد حضور دلال‌های بی‌هویت در این عرصه هستیم که بازار را به هم ریخته‌اند و هنوز موفق به ساماندهی آنها نشده‌ایم. در این زمینه راه‌اندازی بورس سیمان برای کشف قیمت آن و حذف دلال‌ها در دستور کار است.

 

 

ارسال نظر