نگاهی به تحولات بازار

۱۳۹۶/۰۶/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۹۶۵

اوراق «وکالت» بررسی فقهی می‌شود: کارشناس مسوول مرکز پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار از بررسی ابعاد فقهی اوراق «وکالت» در کمیته فقهی این سازمان خبر داد. مجید پیره عنوان کرد: به تازگی الگوی جدیدی از اوراق بهادار اسلامی به نام اوراق وکالت در دستور کار کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار قرار گرفت که از اهمیت و ظرفیت قابل توجهی برخوردار است. وی با بیان اینکه اوراق وکالت یکی از انواع صکوک محسوب می‌شود نیز در گفت‌وگو با سنا اظهار کرد: قرار است ابعاد فقهی و الگوی اولیه انتشار این اوراق برای استفاده در بازار سرمایه ایران در جلسه آتی کمیته فقهی مورد بحث و تبادل نظر قرار گیرد. به گفته پیره، اوراق وکالت در بورس‌های اسلامی دنیا سابقه انتشار قابل توجهی دارد و بیش از 2دهه است که در بورس‌های اسلامی دنیا به مرحله اجرا و بهره‌برداری رسیده است. کارشناس مسوول مرکز پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار خاطرنشان کرد: مطابق آمارهایی که توسط نهادهای بین‌المللی مالی- اسلامی در سال 2015و 2016 منتشر شده، اوراق وکالت از لحاظ حجم انتشار در رتبه‌های بسیار خوبی قرار دارد. وی افزود: این اوراق در برخی از این سال‌ها در رتبه دوم و در برخی از سال‌ها در رتبه سوم بوده و اخیرا در بورس‌های اسلامی دنیا مورد توجه زیادی قرار گرفته است. خاطرنشان می‌شود: در اوراق وکالت، سرمایه‌گذاران با خرید این اوراق، منابع مالی خود را جهت سرمایه‌گذاری در حوزه یا حوزه‌های مشخصی در اختیار نهادی قرار می‌دهند و این نهاد، وکیل آنها در سرمایه‌گذاری خواهد بود. بعد از تجمیع منابع، وکیل به وکالت از سرمایه‌گذاران در حوزه یا حوزه‌های مشخصی سرمایه‌گذاری می‌کند و سرمایه‌گذاران مطابق نسبتی که ابتدا میان ارکان توافق می‌شود از سود حاصل از سرمایه‌گذاری برخوردار خواهند شد. وی در انتها تاکید کرد: جزییات مصوبه کمیته فقهی و الگوی انتشار اوراق وکالت بعد از تنظیم مصوبه این کمیته اطلاع‌رسانی خواهد شد.

تسویه بدهی مشمولان سهام عدالت: به دلیل مسائلی چون مشخص نبودن سازوکار آزادسازی سهام عدالت و معلوم نبودن دارایی مشمولان پیش‌بینی‌ می‌شود که دارندگان سهام عدالت استقبال سردی از این تسویه باقیمانده اقساط سهام خود داشته باشند و رقم تسویه شده اقساط از چند ۱۰میلیارد تومان فراتر نرود. براساس قانون از سال 1385 تاکنون درصدهای مختلفی از سهام 60 شرکت دولتی تحت عنوان شرکت‌های سرمایه‌پذیر به اندازه یک میلیون تومان برای هر فرد و در مجموع تا سقف 5 میلیون تومان برای هر خانوار به این شرط به مشمولان داده شده که اقساط آن از محل سود سالانه این سهام تسویه شود. به گزارش تسنیم؛ از این رو با پایان یافتن مهلت 10ساله در نظر گرفته شده برای پرداخت اقساط این سهام از سال 96 دولت موظف است، سود سهام عدالت را به صورت نقدی به مشمولان پرداخت کند که بر این اساس در نیمه اسفند ماه سال گذشته بود که از سامانه سهام عدالت به نشانی samanese.ir  رونمایی شد تا دارندگان سهام عدالت با مراجعه به آن از وضعیت صورتحساب خود آگاه شده و در صورت تمایل نسبت به تسویه باقیمانده اقساط خود اقدام کنند. براساس این گزارش به جز دو دهک اول مشمولان سهام عدالت که افراد تحت حمایت کمیته امداد، بهزیستی و عشایر و روستاییان هستند و از تخفیف 50 درصدی در پرداخت اقساط سهام عدالت برخوردارند، باقیمانده سهام عدالت تسویه نشده سایر مشمولان حدود 470هزار تومان است که در صورت تمایل می‌توانند اقدام به تسویه مانده بدهی خود کنند. بر این اساس از 49میلیون مشمول سهام عدالت حدود 10میلیون نفر به دو دهک اول و دوم مشمولان این سهام تعلق دارند که با کسر آنها از تعداد کل مشمولان، اقساط باقیمانده حدود 39میلیون مشمول سهام عدالت بالغ بر 20هزارمیلیارد تومان برآورد می‌شود. این درحالی است که مشمولان سهام عدالت تا پایان شهریور ماه امسال فرصت دارند، صورتحساب خود را از سامانه سهام عدالت دریافت و پس از آگاهی از ارزش سهامشان نسبت به تسویه بدهی خود اقدام کنند که به دلیل مسائلی همچون مشخص نبودن سازوکار آزادسازی و خرید و فروش سهام عدالت و معلوم نبودن دارایی مشمولان، پیش‌بینی می‌شود دارندگان سهام عدالت استقبال سردی از این تسویه باقیمانده اقساط سهام خود داشته باشند و رقم تسویه شده آنها از چند 10میلیارد تومان فراتر نرود.

شانس رشد صنایع معدنی، فلزی و پالایشی: سال مالی اکثر کارگزاری‌ها، پایان شهریور ماه است و از این رو برای تسویه معاملات اعتباری، فشار فروش بیشتری احساس می‌شود. البته به نظر می‌رسد رخوت شهریور ماه بیش از آنکه ناشی از تسویه معاملات اعتباری باشد تحت تاثیر جو روانی منفی این موضوع است. نرگس افشار، مدیرعامل شرکت کارگزاری بارز درخصوص تاثیر تسویه معاملات اعتباری کارگزاری‌ها بر روند بازار گفت: به طور سنتی هر ساله در شهریور ماه معاملات بازار سهام کمی افت پیدا می‌کند. این وضعیت می‌تواند تا حدودی ناشی از تسویه معاملات اعتباری کارگزاری‌ها باشد. البته سیاست کارگزاران مختلف در پایان سال مالی متفاوت است. این طور نیست که خریدهای اعتباری سهامداران به گروه خاصی از سهم‌ها و گروه‌ها تخصیص یابد. با توجه به شرایط بازار در هر دوره اقبال سهامداران به گروه خاصی بیشتر می‌شود و خریدهای اعتباری نیز از این قاعده مستثنا نیست. این کارشناس بازار سرمایه در خاتمه تصریح کرد: در ۶ ماهه دوم سال، گروه معدنی و فلزی و پالایشی شانس بیشتری برای رشد خواهند داشت.

آخرین وضعیت ارفع: مدیرعامل آهن و فولاد ارفع درخصوص نرخ فروش محصولات و نرخ خرید مواد اقدام به شفاف‌سازی کرد. وی ضمن تایید نرخ فروش شمش در 2ماه گذشته، دلیل اصلی پایین بودن نرخ متوسط فروش مرداد ماه نسبت به قیمت‌های جاری بازار را ناشی از ایفای تعهدات فروش شرکت بر مبنای سفارشات دریافتی در ماه‌های قبل عنوان کرد و گفت: اثر نرخ‌های جاری بازار در موارد معدود در اواخر مرداد ماه تاثیرگذار بوده و اثر عمده آن در شهریور ماه قابل مشاهده خواهد بود. وی به دو دلیل عمده برای عدم نیاز به بازنگری در پیش‌بینی سود هر سهم سال ۹۶ اشاره کرد و در این خصوص افزود: همزمان با افزایش نرخ‌های فروش، مواد اولیه نیز تحت تاثیر نرخ ارز و افزایش جهانی بهای برخی نهاده‌های تولید ازجمله الکترود و فروآلیاژها افزایش نرخ تجربه کردند که این امر مانع از حاشیه سود قابل توجه شد. علیرضا خیاط محرز نبودن پایداری نرخ‌های جاری بازار تا پایان سال را دلیل دیگر عدم تعدیل بودجه دانست و در خاتمه اظهار کرد: با توجه به ظرفیت تولید شرکت در مقایسه با ظرفیت کل کشور، نقش این شرکت در تعیین نرخ‌های جهانی تعیین‌کننده نیست لذا با در نظر گرفتن موارد مذکور شرکت نیازی به تعدیل بودجه نیست و آخرین پیش‌بینی سود به قوت خود باقی است.

تعویق عرضه بلوکی یک شرکت اخراجی: عرضه بلوک 7،23درصدی پتروشیمی اصفهان که اخیرا به پر ریسک‌ترین بازار تبعید شده به دلیل دستور قضایی به تعویق افتاد. به گزارش بورس پرس، پتروشیمی اصفهان که 15سال در بورس حضور داشت و اسفند 93 از این بازار اخراج شده اخیرا به همراه 9شرکت معروف و قدیمی به بازار پایه ج فرابورس ایران منتقل و به نوعی تبعید شده تا سهام این شرکت 30میلیارد تومانی در پر ریسک‌ترین بازار معامله شود. در این میان طبق اعلام قبلی قرار بود 23.75درصد از کل سهام این شرکت(معادل بیش از 71میلیون و 279هزار سهم) به قیمت هر سهم 8.065 ریال توسط صنایع خودرو‌سازی ماهور اسپادانا و از طریق کارگزاری بانک آینده در فرابورس عرضه شود اما به دلیل دستور مراجع قضایی، این عرضه تا اطلاع ثانونی به تعویق افتاد. در این رابطه شرکت فرابورس نیز اعلام کرد: این شرکت درخصوص عرضه یکجای سهام مدیریتی غیرکنترلی شرکت پتروشیمی اصفهان(سهامی عام) از طریق بازار فرابورس ایران در اجرای دستور مقام قضایی عرضه یکجای سهام مدیریتی غیرکنترلی شرکت پتروشیمی اصفهان در بازار فرابورس ایران تا اطلاع ثانوی به تعویق افتاده است.

 

ارسال نظر