نگاهی به تحولات بازار

۱۳۹۶/۰۶/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۸۷۸

راه‌اندازی بانک اطلاعاتی جدید در بازار: معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس با اعلام اجرای کاهش سقف سپرده‌گذاری صندوق‌های با درآمد ثابت در آینده‌یی نزدیک و توضیحاتی در مورد کارمزد و موارد مربوط از راه‌اندازی مرجع اطلاعاتی جدید و مهم خبر داد. علی سعیدی، معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوارق بهادار با بیان اینکه کاهش سقف سپرده‌‌گذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت به زودی اجرایی می‌شود به بورس‌پرس گفت: در هر حال تمامی نهادهای مالی ازجمله این صندوق‌ها باید مقررات اعلامی بانک مرکزی درخصوص نرخ سود را رعایت کنند. وی ادامه داد: البته با توجه به اینکه معمولا قرارداد سپرده صندوق‌ها یک ساله است، کاهش نرخ سود بانکی در کوتاه‌مدت اثر کمتری در فعالیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری خواهد داشت. اما درخصوص مبالغ حاصل از صدور واحدهای سرمایه‌گذاری جدید که منجر به سپرده‌گذاری جدید می‌شود قطعا نرخ‌های جدید حاکم خواهد بود. عضو هیات‌مدیره سازمان بورس ادامه داد: در این میان صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت باید مقررات سقف سپرده‌‌گذاری 50 درصد از کل منابع صندوق نزد بانک‌ها را رعایت کنند. در صورتی‌ که بیشتر از 50 درصد منابع صندوق در بانک‌ها سپرده شود، کارمزد مدیر صندوق صرفا برای همان محدوده مجاز قابل محاسبه خواهد بود. البته کارمزد مدیر درخصوص میزان سپرده، تابعی از کل سود سپرده خواهد بود. به گفته سعیدی از زمان ابلاغ سقف 50 درصدی سپرده‌‌گذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری، صندوق‌ها یک سال فرصت خواهند داشت تا مقررات جدید سازمان بورس را رعایت کنند. وی از راه‌اندازی بانک اطلاعاتی نهادهای مالی دارای مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار خبر داد و گفت: برای اطلاع‌رسانی و جلوگیری از ایجاد مباحث حاشیه‌یی برای سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه، اطلاعات تمامی نهادهای مالی دارای مجوز سازمان بورس اعم از شرکت‌های کارگزاری، شرکت‌های تامین سرمایه، شرکت‌‌های مشاوره سرمایه‌گذاری، شرکت‌‌های سبدگردان و... به همراه شعب و نمایندگی و مشخصات کامل مدیران و آدرس آنها اطلاع‌رسانی شده است.

درج نماد «سپرده‌گذاری مرکزی» بر تابلو الف فرابورس: نماد شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه(سمات) در فهرست نرخ‌های تابلو(الف) شرکت فرابورس ایران درج شد. به گزارش سمات، نماد شرکت سپرده‌گذاری مرکزی به استناد دستورالعمل پذیرش، عرضه و نقل و انتقال اوراق بهادار در فرابورس و موافقت هیات پذیرش این شرکت روز 21شهریور ماه در فهرست تابلو الف شرکت فرابورس قرار گرفت. این درحالی است که امیدنامه شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در بخش اوراق بهادار پذیرفته شده فرابورس قابل مشاهده است و صورت‌های مالی و سایر اطلاعات این شرکت از طریق شبکه کدال در دسترس همگان قرار دارد. علاوه بر این شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه(سمات) با شعار«تضمین امنیت و کارآمدی بازار اوراق بهادار ایران» پنجم دی 1384 به ثبت رسید تا نهاد جدیدی در بازار سرمایه ایران متولد شود. همچنین این شرکت از طریق توسعه و بهینه‌سازی سازوکار تسویه معاملات اوراق بهادار با تمرکز بر افزایش کارایی، کاهش ریسک و کاهش هزینه‌های پایاپای و تسویه وجوه معاملات فعالیت خود را آغاز کرد و به عنوان یکی از ارکان مهم بازار سرمایه مسوول ثبت و نگهداری انتقال و مالکیت اوراق بهادار و صدور کد سهامداری بوده و تمام اوراق بهادار قابل معامله در بورس‌ها و داد و ستد سهام شرکت‌های سهامی عام خارج از بورس و نیز تسویه وجوه، دریافت‌ها و پرداخت‌های کارگزاران را انجام می‌دهد. در همین حال سمات در سال‌های اخیر با افزایش خدمات خود به ذی‌نفعان بازار سرمایه از طریق افزایش خدمات در تالار سعدی، تشکیل مرکز تماس، همکاری با دفاتر پیشخوان دولت و راه‌اندازی سامانه‌های مختلف توانسته است، نقش بسزایی در تسهیل فرآیند امور سهامداران و فعالان این بازار ایفا کند.

اصلاح دستورالعمل و اعلام مهلت درخواست تاسیس موسسه رتبه‌‌بندی: هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار با اصلاح بند‌هایی از دستورالعمل تاسیس و فعالیت موسسات رتبه‌بندی اعتباری، مهلت جدیدی برای متقاضیان تاسیس این موسسات تعیین کرد. علاوه بر این مطابق با مصوبه هیات‌مدیره سازمان بورس، کلیه متقاضیان تاسیس موسسه رتبه‌بندی تا پایان ساعت اداری روز شنبه ششم آبان ماه سال جاری مهلت دارند، تقاضای تاسیس موسسه مزبور را مطابق با شرایط تعیین شده در دستورالعمل تاسیس و فعالیت موسسات رتبه‌بندی(مصوب 21فروردین ماه 1395 هیات‌مدیره سازمان) و اصلاحیه هشتم شهریور ماه سال جاری به مدیریت نظارت بر نهاد‌های مالی این سازمان ارائه کنند. به گزارش سنا به استناد مصوبات پیشین هیات‌مدیره سازمان، حضور هر یک از بورس‌های فعال در بازار سرمایه کشور(اعم از بورس اوراق بهادار تهران، فرابورس ایران، بورس انرژی ایران و بورس کالای ایران) و نیز بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری دارای مجوز از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در ترکیب سهامداری موسسه رتبه‌بندی ممنوع بود که به موجب مصوبه 8 شهریور ماه 1396 حضور بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری دارای مجوز از بانک مرکزی در ترکیب سهامداری موسسه رتبه‌بندی فقط به صورت غیرمستقیم و حداکثر تا 10درصد مجاز خواهد بود. همچنین مطابق با این مصوبه متقاضیانی که طی مهلت مقرر در فراخوان قبلی اقدام به ارسال درخواست و تکمیل مدارک کردند در صورت تمایل می‌توانند درخواست بررسی و محاسبه مجدد امتیازات را ارائه کنند. افزون بر این درخواست این قبیل متقاضیان در صورت کسب حد نصاب امتیازات لازم مجددا توسط هیات‌مدیره سازمان بررسی می‌شود. بر این اساس متقاضیان برای مشاهده دستورالعمل تاسیس و فعالیت موسسات رتبه‌بندی، اصلاحات این دستورالعمل و تقاضای تاسیس موسسه می‌توانند به پایگاه الکترونیکی سازمان به نشانی www.seo.ir مراجعه کنند.

نخستین عرضه CSO در رینگ بین‌الملل بورس انرژی: در آخرین جلسه معاملاتی هفته جاری کالاهای آیزوریسایکل پالایش نفت اصفهان، حلال 410پالایش نفت آبادان، نفتای سنگین تصفیه نشده، حلال 404و نفتای سبک پالایش نفت شیراز، سی اس او پالایش نفت شازند و حلال 402 پالایش نفت کرمانشاه در رینگ داخلی عرضه شد. به گزارش سنا، روز گذشته رینگ بین‌الملل بازار فیزیکی میزبان عرضه کالاهای آیزوریسایکل و حلال 404 پالایش نفت شیراز، حلال 402 پالایش نفت اصفهان و سی اس او پالایش نفت شازند بود. در همین حال این نخستین عرضه سی اس او در رینگ بین‌الملل بورس انرژی ایران است و میزان عرضه مذکور 20هزار تن است. بر این اساس طی روز کاری سه‌شنبه کالاهای برش سنگین پتروشیمی جم، آیزوریسایکل پالایش نفت بندرعباس، پروپیلن پالایش نفت شازند، میعانات گازی پتروشیمی رازی، ریفورمیت پتروشیمی بوعلی سینا و متانول پتروشیمی شیراز در رینگ داخلی و نفت گاز و نفت کوره 380 شرکت ملی نفت ایران و نفتای سنگین پالایش نفت لاوان در رینگ بین‌الملل عرضه شدند. این درحالی است که حجم کل معاملات صورت‌ گرفته 36هزار و 854 تن و به ارزش بیش از 612 میلیارد است. بر این اساس رینگ داخلی و بین‌الملل در این روز میزبان عرضه‌های متنوعی از محصولات نفت و گاز بود که با موفقیت به معامله انجامید. از این جمله می‌توان به معامله 500 تن ریفورمیت پتروشیمی بوعلی سینا، 500 تن پروپیلن پتروشیمی شازند، 2000تن متانول پتروشیمی زاگرس، 500 تن برش سنگین پتروشیمی جم و دیگر کالاهای سبد محصولات پالایشگاهی و پتروشیمی در رینگ داخلی اشاره کرد. همچنین در رینگ بین‌الملل نیز رقابت خریداران برای کالاهای حلال 402 پالایش نفت تبریز و نفتای سنگین پالایش نفت لاوان صورت گرفت.

 

ارسال نظر