فلز زرد

۱۳۹۶/۰۶/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۶۵۸

 سکه را برای تحویل تیر ۹۷ معامله کنید: «سکه معاملات قرارداد آتی سکه طلا تحویل تیر ۹۷، از روز سه‌شنبه ۲۱ شهریورماه جاری راه‌اندازی و قابل انجام خواهد بود. به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، معاملات قرارداد آتی سکه طلا تحویل تیر ماه ۱۳۹۷، از روز سه‌شنبه ۲۱ شهریور ماه ۱۳۹۶ راه‌اندازی شده و تا تاریخ ۲۶ تیر ماه ۱۳۹۷ قابل انجام خواهد بود. براساس این گزارش، قراردادهای آتی در نخستین روز معاملاتی، بدون حد نوسان قیمتی، با دوره پیش گشایش به مدت ۳۰ دقیقه در ابتدای جلسه معاملاتی آغاز و با انجام حراج تک قیمتی راس ساعت 10:30 با دوره عادی معاملاتی و اعمال حد نوسان قیمت روزانه ادامه می‌یابد. همچنین قیمت پایه قرارداد آتی، همان قیمت کشف شده در حراج تک قیمتی خواهد بود که مبنای حد نوسان قیمت روزانه برای ادامه معاملات در حراج پیوسته قرار خواهد گرفت. بدیهی است در صورت عدم انجام معامله در حراج تک‌قیمتی، قرارداد آتی متوقف و دوباره همین فرآیند، روز کاری بعد تکرار خواهد شد.

 بررسی‌ها نشان می‌دهد حجم معاملات آتی سکه طی هفته گذشته در بورس کالا با افزایش بیش از دوبرابری به ۱۰۸هزار و ۶۰۱ قرارداد و ارزش آن نیز به ۱۵ هزار و ۱۰۷ میلیارد ریال رسید. هفته ماقبل حجم و ارزش معاملات آتی سکه به ترتیب ۴۷ هزار و ۶۱۵ قرارداد و ۶ هزار و ۵۴۳ میلیارد ریال بود.

در همین حال قیمت طلا در هفته‌یی که گذشت با افزایش 1.7درصدی روبه‌رو شد. قیمت هر اونس طلا در پایان مبادلات روز جمعه و بعد از رسیدن به ۱۳۵۷ دلار در ابتدای معاملات که بالاترین قیمت در طول یک سال گذشته بود، در بازه قیمت ۱۳۴۷ دلار تثبیت شد. به این ترتیب قیمت طلا برای سومین هفته متوالی با افزایش روبه‌رو شده و نزدیک به بالاترین سطح خود در یک سال اخیر رسید.

در معاملات آتی سکه نیز طی هفته گذشته، سررسید اردیبهشت ماه سال ۹۷ به عنوان پرطرفدارترین سررسید لقب گرفت به نحوی که معامله‌گران ۹۳ هزار و ۲۶۲ قرارداد را به ارزش ۱۳ هزار و ۷۰ میلیارد ریال در این موعد تحویل به ثبت رساندند. در رتبه دوم معاملات آتی سکه، سررسید اسفند سال جاری با ۷ هزار و ۹۹۴ قرارداد به ارزش یک‌هزار و ۸۹ میلیارد ریال قرار گرفت. در مکان سوم بازار آتی نیز قرارداد شهریور سال جاری قرار گرفت؛ به‌طوری که با ۲ هزار و ۶۹۶ قرارداد به ارزش ۳۳۹ میلیارد ریال معاملات خود را در هفته اخیر به پایان رساند. همچنین سررسید آبان ماه نیز با ۲ هزار و ۶۴۰ قرارداد به ارزش ۳۴۱ میلیارد ریال در مکان بعدی بازار آتی قرار گرفت. در پایان نیز سررسید دی ماه با ۲ هزار و ۹ قرارداد به ارزش ۲۶۷ میلیارد ریال در جایگاه‌های آخر ایستاد.

همچنین بررسی معاملات آتی سکه در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته (پنج‌شنبه) نشان می‌دهد در مجموع ۶هزار و ۳۱۶ قرارداد منعقد شد. به این ترتیب در معاملات روز چهارشنبه، هر ۵ سررسید فعال بازار آتی بورس کالا با روند صعودی رو‌به‌رو شدند، به‌طوری که براساس آمار معاملات سکه تحویل شهریور ماه با ثبت قیمت یک‌میلیون و

۲۶۹ هزار تومان، افزایش 0.36درصدی را تجربه کرد. این در شرایطی است که قرارداد تحویل آبان ماه سال جاری با قیمت یک میلیون و ۲۹۸هزار تومان رشد 0.23درصدی را به ثبت رساند. همچنین سکه تحویل دی ماه امسال نیز با نرخ یک‌میلیون و ۳۲۹ هزار تومان به فروش رسید و رشد قیمت 0.17درصدی را تجربه کرد. سررسید اسفند ماه هم با نرخ یک میلیون و ۳۶۴هزار تومان معامله و با افزایش 0.23درصدی رو‌به‌رو شد. از سویی دیگر سررسید اردیبهشت ماه سال ۹۷ نیز با قیمت یک میلیون و ۴۰۲ تومان به ثبت رسید و با رشد قیمت 0.15درصدی رو‌به‌رو شد.

 اونس جهانی به کدام سو می‌رود؟ برخی تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که قیمت طلا طی هفته آینده همچنان روندی صعودی خواهد داشت ولی برقراری ثبات در بازار طلا اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. تحلیلگران اقتصادی تاکید کردند، گرچه قیمت طلا در روزهای آینده احتمالا روندی صعودی خواهد داشت ولی باتوجه به افزایش چشمگیر قیمت در روزهای گذشته، احتمالا بازار طلا با ثبات بیشتری همراه خواهد شد و بازار در شرایط کنونی به دنبال تثبیت اوضاع است. براساس این گزارش، کاهش شدید ارزش دلار طی روزهای گذشته تاثیر زیادی بر افزایش قیمت جهانی طلا داشته است. تشدید تنش‌ها در شبه‌جزیره کره و کاهش گمانه‌زنی‌ها درباره افزایش نرخ بهره فدرال رزرو تا پایان امسال نیز تاثیر زیادی بر افزایش قیمت طلا داشته است. سرمایه‌گذاران بین‌المللی نیز به دقت تحولات کره‌شمالی را زیرنظر دارند. سیمونا گامبارینی تحلیلگر ارشد موسسه کاپیتال اکونومیکس در این باره گفت: بحران کره‌شمالی تاثیر مهمی را بر نوسانات بازار طلا خواهد داشت. اگر تنش جدیدی در منطقه به وقوع بپیوندد، این مساله بی‌شک موجب افزایش بیشتر قیمت طلاخواهد شد.

از سوی دیگر سرمایه‌گذاران بین‌المللی منتظر اخبار مربوط به توفان ایرما در سواحل فلوریدا و آثار و تبعات احتمالی آن هستند.

به اعتقاد تحلیلگران اقتصادی، وقوع توفان هاروی و ایرما در امریکا، فدرال رزرو را در حالت تدافعی قرار داده است. وقوع توفان‌ها می‌تواند تاثیر منفی زیادی بر رشد اقتصادی امریکا طی ماه‌های آینده داشته باشد. این توفان می‌تواند موجب افزایش نرخ بیکاری شود. پیتر هاگ تحلیلگر ارشد اقتصادی کیتکو تاکید کرد: قیمت طلا طی روزهای آینده تاحد زیادی به نتایج و تبعات توفان ایرما بستگی خواهد داشت. شدت توفان و خسارات احتمالی آن تاثیر مستقیمی بر قیمت جهانی طلا و ارزش دلار خواهد داشت.

بارت ملک تحلیلگر ارشد اقتصادی نیز بر این باور است که سطح مقاومتی بعدی برای طلا طی روزهای آینده ۱۳۷۵ دلار خواهد بود. ولی طی روزهای آینده ابتدا بازار باثبات نسبی روبه‌رو خواهد شد. سطح حمایتی قیمت طلا نیز در روزهای آینده ۱۳۳۰ دلار است. برخی تحلیلگران نیز بر این باورند که هرگونه کاهش احتمالی قیمت طلا در روزهای آینده کاملا محدود و موقتی خواهد بود. ادامه تنش‌های سیاسی در عرصه بین‌المللی و سیاست داخلی امریکا، نوسانات ارزش دلار و انتشار آمارهای مهم اقتصادی می‌تواند تاثیر زیادی بر قیمت جهانی طلا داشته باشد.

 

ارسال نظر