نظر مدیران درباره بازار سرمایه

۱۳۹۶/۰۶/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۵۵۲

اعمال حد اعتباری کارگزاران: محسن خدابخش مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت‌وگو با سنا، عنوان کرد: در راستای اهداف سند اقتصاد مقاومتی، پایداری بازار سرمایه و همچنین مدیریت ریسک اعتباری، برای نخستین‌بار در تاریخ بازار سرمایه کشور موضوع مدیریت ریسک ایفای تعهدات کارگزاران از طریق اعمال حد اعتباری در سامانه معاملات محقق شد. مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس با بیان اینکه همیشه به‌دنبال آن بودیم مدیریت ریسک و پیوستگی و تداوم معاملات را در بازار سرمایه کنترل کنیم، گفت: بر همین اساس بعد از گذشت 50 سال از عمر بازار سرمایه سرانجام با اعمال حد اعتباری، مدیریت ریسک ایفای تعهدات کارگزاران که ناشی از ریسک اعتباری است، محقق شد. خدابخش افزود: این امر جز در سایه ایفای به‌موقع تعهدات و مدیریت ریسک اعتباری کارگزاران و مشتریان محقق نمی‌شود. وی ادامه داد: بر همین اساس ما از روز چهارشنبه باتوجه به کفایت سرمایه کارگزاران، برای ثبت سفارشات آنها در سامانه معاملات، حد اعتباری لحاظ کردیم.

نظر بورس اوراق بهادار تهران درباره بخشنامه بانک مرکزی: روح‌الله حسینی‌مقدم معاون ناشران و اعضای شرکت بورس اوراق بهادار تهران در گفت‌وگو با سنا بخشنامه جدید بانک مرکزی درباره نرخ سپرده بانکی، نرخ بهره بین بانکی و همچنین نرخ جریمه بانک‌ها را مهم‌ترین اتفاق اقتصادی کشور در هفته‌های اخیر دانست و گفت: بخشنامه جدید بانک مرکزی درباره نرخ سپرده بانکی و نرخ بهره بین‌بانکی است، همچنین در این بخشنامه نرخ جریمه‌یی که تاکنون 34 درصد برای بانک‌های بی‌انضباط وضع شده بود به خط اعتباری 18 درصد تبدیل شده است. وی درخصوص اینکه این‌بار احتمال اجرایی شدن بخشنامه بانک مرکزی چقدر نسبت به گذشته قوی‌تر است، گفت: بنده بررسی‌های بسیاری روی این بخشنامه انجام دادم و به نظر می‌رسد این‌بار بانک مرکزی ملاحظات بسیاری را درنظر گرفته و با این تصمیم بسیاری از مشکلات درخصوص نرخ بهره سر و سامان داده می‌شود. وی افزود: به نظر می‌رسد این‌بار در گفتار و دستورالعمل بانک مرکزی پیش‌نیازهای کاهش نرخ فراهم شده است. معاون ناشران و اعضای شرکت بورس اوراق بهادار تهران با تاکید بر اینکه بانک مرکزی این‌بار با آگاهی از مشکلات بانک‌ها و اینکه چرا نمی‌توانند سودها را کاهش دهند، اقدام به صدور این بخشنامه کرده است، اظهار کرد: بانک‌ها همیشه تاکید داشتند که اگر شرایط کاهش نرخ به 15 درصد را بپذیرند در پایان روز کاری اگر تراز بانک منفی شود باید از بانک دیگری با نرخ 22 درصد قرض بگیرند چون اگر قرض نگیرند بانک مرکزی آنها را 34 درصد جریمه می‌کند، پس برای اینکه دچار این مشکل نشوند سود 21درصدی از تسهیلات دریافت می‌کنند یا از مردم سپرده 18 الی 19 درصد جذب می‌کنند. به گفته وی بانک مرکزی به بانک‌ها توصیه کرده است ترازنامه‌ها را بررسی کنند، دارایی‌های مازاد را بفروشند، اگر نیاز بود صندوق‌ها را کنار بگذارند، صندوق‌های بازار پول باید نرخ را کاهش دهند تا مشکلات مالی آنها برطرف شود. این مقام مسوول بورس تهران با تاکید بر اینکه اجرای این بخشنامه تاثیر‌های مثبت زیادی بر بازار سرمایه دارد، گفت: اگر بازار مطمئن باشد همه این دستورالعمل‌ها اجرا می‌شود قطعا واکنش خوبی نشان می‌دهد و هم‌اکنون فقط منتظر است قاطعیت بانک مرکزی را در اجرایی شدن این تصمیمات رصد کند. وی در بررسی تبعات کاهش نرخ سود بانکی برای بازار سرمایه گفت: تقریبا 8 درصد سود شرکت‌های بورسی از فروش صرف هزینه‌های مالی می‌شود. قاعدتا با کاهش نرخ سود بانکی این عدد کاهش می‌یابد و سودآوری بنگاه‌ها با یک تاخیر یکی، دو ساله افزایش خواهد یافت.

260 شرکت دانش‌بنیان در فرابورس: معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی ریاست‌جمهوری گفت: در یک سال گذشته با همکاری سازمان بورس و فرابورس بیش از 260شرکت دانش‌بنیان به فرابورس معرفی شده است. علیرضا دلیری با اعلام این خبر اظهار کرد: در یک سال گذشته با همکاری سازمان بورس و فرابورس بستری مناسب فراهم کرده‌ایم تا شرکت‌های دارای ظرفیت لازم به این بازار وارد شوند. دلیری یادآور شد: بر این اساس بیش از 260 شرکت دانش‌بنیان را به فرابورس معرفی کرده‌ایم تا مقدمه حضور آنها در فرابورس آماده‌سازی شود. براساس اعلام روابط عمومی معاونت علمی ریاست‌جمهوری، معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی تصریح کرد: بیش از 3 هزار شرکت دانش‌بنیان داریم که به‌طور مرتب در حال کسب سودهای چندین برابری هستند، اما سایر شرکت‌ها در بهترین حالت یک و نیم برابر سود دارند.

 

 

ارسال نظر