رفتار‌شناسی لیدر‌‌های بورس

۱۳۹۶/۰۶/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۵۴۸
رفتار‌شناسی لیدر‌‌های بورس

 گروه بورس  مسعود کریمی

تحلیل و بررسی یکی از شروط اولیه سرمایه‌گذاری در بازار‌های مالی محسوب می‌شود اما متاسفانه برخی افراد بدون نگاهی به عملکرد‌ها و شرایط اقتصاد داخلی و جهانی با تبعیت از سایر معامله‌گران اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کنند که این نوع رفتار در هر بازاری به نوعی آفت محسوب می‌شود.

به گزارش «تعادل» در این بین، طی معاملات هفته گذشته شاهد تغییراتی در سطح لیدر بازار سهام بودیم که متاسفانه برخی صنایع بدون اینکه از تغییرات بااهمیتی برخوردار باشند یا اتفاقی در سطح کلان آنها در راستای رشد و توسعه رخ داده باشد، در صدر معاملات بازار قرار گرفتند. در این بین، صنایعی از جمله کامودیتی‌، پالایشی‌، خودرویی‌ و... مورد ارزیابی قرار گرفته که آن را در ادامه می‌خوانید.

   

 پتانسیل کامودیتی‌ها

پژمان شعبان پور‌فرد مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه ملی در گفت‌وگو با «تعادل»، درخصوص تغییر لیدر‌های بورسی عنوان کرد: کامودیتی‌ها به‌دلیل تغییرات بنیادی طی 3 ماهه اخیر به‌طور متوسط به 50درصد رشد در سطح دنیا رسیده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: قیمت‌های اعلامی شرکت پالایش و پخش در سال گذشته به پالایشگاهی‌ها باعث شد تا این صنعت بتواند به سود‌های بیش از انتظاری در صورت‌های مالی دست یابد.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه اظهار کرد: صنعت پالایشگاهی، صنعتی تحلیل‌پذیر نیست و باتوجه به اطلاعیه‌های وزارت نفت میزان سود‌دهی آنها تغییر خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه ملی بیان کرد: استراتژی این صنعت بر سود‌دهی و سودآوری استوار است و باتوجه به اعلامیه‌ها، برآورد بازار این‌گونه ارزیابی می‌شود که پالایشی‌ها به سمت ارزندگی حرکت خواهند کرد.

پژمان شعبان پور‌فرد معتقد است: در حال حاضر قیمت‌های روی تابلو صنعت پالایشگاهی مناسب است و احتمال اینکه برخی قیمت‌ها بیش از ارزش ذاتی، ارزش‌گذاری شده باشند نیز وجود دارد.

این تحلیلگر بازار‌ سرمایه اظهار کرد: بهای تمام شده برخی شرکت‌های پالایشی زیاد است، بنابراین سهم‌هایی که در زیان هستند پتانسیل افزایش قیمت را در معاملات بازار سهام دارند.

وی با اشاره به صنعت خودرو نیز اذعان داشت: واردات در صنعت خودرو با واحد یورو صورت می‌گیرد و قیمت یورو هم طی چند ماه اخیر 20درصد افزایش پیدا کرده است بر این اساس صنایع خودرویی قابلیت افزایش قیمت را ندارند.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه ملی افزود: در صورتی که شاهد افزایش قیمت در صنعت خودرویی باشیم، به‌طور قطع این اتفاق ناشی از سفته‌بازی و جو مثبت در بازار صورت می‌گیرد چراکه ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران در جو مثبت بازار سهام افزایش پیدا می‌کند. بر این اساس، این صنعت از دید بنیادی توانایی افزایش تقاضا در داد و ستد‌های بازار را ندارد.  این کارشناس ارشد بازار سرمایه تصریح کرد: چشم‌انداز بازار سهام در 6 ماهه دوم سال جاری مثبت ارزیابی می‌شود.

وی توصیه کرد: سرمایه‌گذاران دارایی‌های خود را به سمت خرید سهام سوق دهند چراکه در حال حاضر افزایش نرخ ارز و تورم در اقتصاد مشهود است. این در حالی است که یکی از گزینه‌های سرمایه‌گذاری در شرایط فعلی، حرکت به سمت سهامی است که باتوجه به تغییرات نرخ ارز و افزایش تورم به سودآروی و رشد قیمتی برسد. بر این اساس، سرمایه‌گذاران ‌باید در معرض سهام قرار بگیرند.  پژمان شعبان پور‌فرد خاطرنشان کرد: در حال حاضر کلیه کامودیتی‌ها پتانسیل و توانایی رشد را در بورس دارند.

 امکان رشد خودرویی

هاشم باروتی کارشناس ارشد بازار سرمایه، با اشاره به لیدر‌های بازار در گفت‌وگو با «تعادل»، بیان کرد: پیش‌بینی‌هایی که در رابطه با سیاست‌های کلان اقتصادی وجود دارد مبنی بر این است که دولت تمام توان خود را در راستای خروج از رکود به‌کار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: عمده تغییراتی که در بازار در حال روی دادن است ناشی از افزایش نرخ ارز است. این تحلیلگر بازار سرمایه عنوان کرد: در صورتی که افزایش نرخ داشته باشیم و به نوعی قیمت ارز در یک روند افزایشی قرار بگیرد، قیمت تمام شده کالاهای اساسی از جمله پتروشیمی‌‌ها و معدنی‌ها از این مورد تاثیر می‌پذیرند. این کارشناس ارشد بازار سرمایه تصریح کرد‌: پیش‌بینی می‌شود که نقدینگی تازه وارد بازار سهام شود و این اتفاق می‌تواند منجر به افزایش قیمت سهام در بورس شود.

 هاشم باروتی اذعان داشت: قیمت‌های جهانی ازجمله سنگ‌‌آهنی‌ها و فلزات اساسی در حال افزایش است و سهام چنین شرکت‌هایی می‌تواند با اقبال در بازار سهام مواجه شود.

وی افزود: در حال حاضر بحث کاهش نرخ در سهام برخی شرکت‌های صنعت خودرو مطرح است به‌عنوان مثال سهام شرکت سایپا در زمان بازگشایی با

 15-‌14درصد کاهش نرخ مواجه شد. از سویی، پیش‌بینی می‌شود که چنین سهم‌هایی از لحاظ تکنیکالی و بنیادی به کف نرخ در بازار رسیده‌اند و امکان رشد قیمتی نیز باتوجه به ارزندگی آنها وجود خواهد داشت.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه اظهار کرد: باتوجه به قرارداد‌های منعقد شده ایران با برخی شرکت‌ها، پیش‌بینی‌ها در این موضوع مثبت ارزیابی می‌شود.

این تحلیلگر بازار سرمایه تصریح کرد: قیمت سهام ایران خودرو در یک مقطعی به حدود 400تومان رسیده و در حال حاضر در محدوده 260-‌250تومان قرار دارد. از سویی، بازگشت به قیمت‌های گذشته هم در این مورد خیلی دور از ذهن نخواهد بود.

هاشم باروتی درخصوص وضعیت بازار سهام برای 6ماهه دوم سال نیز بیان کرد: باتوجه به اینکه دولت و بانک مرکزی در تعامل هستند و اجازه افزایش نرخ بانکی از محدوده 15درصد را بیشتر نمی‌دهند و به نوعی بانک‌ها هم امکان دور زدن بانک مرکزی را ندارند در نتیجه چشم‌انداز بازار رو به بهبود ارزیابی می‌شود.

وی گفت: با چنین دستورالعملی در صورت مدیریت دولت، بخشی از نقدینگی‌ها به سمت بازار سرمایه و بخش دیگر به سمت مسکن حرکت خواهد کرد.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه عنوان کرد: در شرایط فعلی بازار باتوجه به زیان‌های انباشته موجود، امیدی به صنعت بانک نیست. اما در این بین صنعت خودرویی، پالایشی، شرکت‌های تولید‌کننده سنگ‌آهن و... باتوجه به افزایش قیمت‌های جهانی و پیش‌بینی‌های موجود وضعیت بهتری را نسبت به بقیه سهم‌ها تجربه خواهند کرد.

 

ارسال نظر