معامله دیدنی «سخاب ۵» در ۱۰۴ ثانیه

۱۳۹۶/۰۶/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۴۶۹

گروه بورس

مبادلات روزگذشته بورس کم‌عمق و رخوت‌آور بود و به اعتقاد تحلیلگران بازار سرمایه، ازجمله دلایل چنین روندی می‌توان به تعطیلات تقویمی هفته آینده اشاره کرد که بدین‌ترتیب فعالان بازار ترجیح دادند با اصلاح قیمتی به‌دنبال تجدیدنظر نسبت به استراتژی مدیریت پرتفوی در نیمه دوم شهریورماه و همزمان با نزدیک شدن به موعد تسویه معاملات اعتباری شرکت‌های کارگزاری در پایان سال مالی این نهادها بپردازند.

به گزارش «تعادل»، شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران (تدپیکس) در پایان معاملات روز چهار شنبه 15 شهریور ماه 96 با کاهش 58واحدی روی رقم 83 هزار و 675 واحد ایستاد. شاخص کل هم‌‌وزن اما با کاهش 53 واحدی عدد 17هزار و 634 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص سهام آزاد شناور نیز با کاهش 120 واحدی به رقم 91هزار و 713 واحد دست یافت. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) با کاهش دو واحدی به رقم 948واحد رضایت داد. در روز گذشته عرضه اوراق اسلامی (سخاب 5) از مهم‌ترین رویداد‌های مبادلات بازار سرمایه به‌شمار می‌آمد. بر این اساس در

۱۰۴ ثانیه پایانی معاملات روز ۱۵ شهریور، امکان خرید و فروش «سخاب۵» میسر شد که ۱۰ کد حقوقی در کنار ۵۷ کد حقیقی خریدهای پرارزشی را در این نماد رقم زدند.

 از ۷۰۲ میلیارد تومان ارزش کل این ابزار ۳۶میلیارد و ۳۸۷میلیون تومان اوراق اسناد خزانه اسلامی با تاریخ سررسید

۲۴ بهمن سال جاری خریداری شد. خریداران در قیمت فعلی که در محدوده ۹۲هزار و ۶۰۰تومانی اقدام به خرید کردند، با توجه به ۱۶۰روز زمان تا سررسید این اوراق، بازده حدود ۱۸درصدی کسب خواهند کرد.  این اوراق در ۷ میلیون و ۲۰ هزار برگه اوراق در تاریخ 28 اسفندماه 95 انتشار یافت و در تاریخ 24بهمن‌ماه 96 نیز سررسید می‌شود که هنگام سررسید قیمت هر ورقه یک‌صد هزار ریال خواهد بود که از سوی خزانه‌داری کل کشور به حساب آخرین دارندگان آن واریز می‌شود.

این اوراق که تا پیش از این در بازار غیررسمی با نرخ سودهای نجومی مورد مبادله قرار می‌گرفت در حال حاضر پس از عرضه در بازار فرابورس ایران دارای نرخ موثر بازده تا سررسید «وای تی‌ام» 19.2‌درصد و نرخ بازدهی ساده 18.2‌درصد است.

یک‌شنبه هفته آینده نیز شاهد عرضه «سخاب3» در بازار فرابورس ایران خواهیم بود که طبق اظهارات مدیرعامل و معاون توسعه بازار فرابورس، باقی نمادهای سخاب به محض سپرده شدن حجم بیشتری از این اوراق در بازار عرضه خواهند شد.

رضا غلامعلی‌پور معاون توسعه بازار فرابورس ایران با بیان اینکه فایده بزرگی که پذیرش این اوراق در بازار سرمایه و فرابورس دارد این است که یک بازار شفاف و منسجم با یک شبکه کارگزاری در کل کشور وجود دارد، افزود: ضرورتی ندارد که پیمانکار برای فروش این اوراق به‌دنبال کسی بگردد یعنی سهولت دسترسی به بازار را داریم و این بازار هم تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار است.  وی درباره مزیت‌های ورود مجدد اوراق سخاب به بازار سرمایه اظهار کرد: در این اوراقی که از طریق سیستم بانکی به پیمانکار داده می‌شود، سیستم بانکی می‌تواند پذیرش را انجام دهد؛ یعنی اطلاعات پیمانکار را می‌گیرد، معرفینامه‌ها از دستگاه‌های اجرایی به سیستم بانکی ارائه می‌شود و در نهایت یک گواهی تخصیص اسناد خزانه به پیمانکار می‌دهند.

 

ارسال نظر