در بازار چه‌خبر؟

۱۳۹۶/۰۶/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۴۰۱

سهام جلوتر است یا بازارهای موازی؟ تصمیم اخیر بانک مرکزی برای کنترل سود تسهیلات به میزان 15درصد، اگرچه تصمیمی است که نتایج آن قرار است به انضباط پولی منجر شود اما بازخورد این تصمیم این روزها در بازار سکه بیشتر دیده می‌شود. علاوه بر این افزایش قیمت سکه طی 2روز گذشته تا آستانه 20هزار تومان نشان می‌دهد که بخشی از سرمایه‌ها از بانک‌ها به سمت بازارهای موازی درحال حرکت هستند. در این بین اگر بورس بتواند از فرصت پدید آمده به نفع خود استفاده کند، می‌تواند مکان امن‌تری برای سرمایه‌گذاری باشد. البته نشانه دیگر این اطمینان برای سرمایه‌گذاران در اجرایی شدن قراردادهای خارجی در بخش‌های مختلف نمود پیدا می‌کند.

شفافیت بیشتر ناشران بازار: الزام شرکت‌ها به انتشار گزارش‌های ماهانه تولید و فروش باعث شد تا ناشران بازار سرمایه با دقت بیشتری این گزارش‌ها را تنظیم و منتشر کنند و این اتفاق به تحلیلگران کمک خواهد کرد تا تحلیل‌های واقعی‌تری ارائه دهند. محمدعلی احمدزاده‌اصل، مدیرعامل شرکت سیمان کرمان در گفت‌وگو با سنا درخصوص تاثیر ارائه گزارش تولید و فروش ماهانه ناشران بازار سرمایه بر افزایش شفافیت بازار گفت: الزام ارائه گزارش‌های ماهانه تولید و فروش برای شرکت‌های تولیدی بازار سرمایه، ظرفیتی بود که سازمان بورس برای افزایش شفافیت در بازار سرمایه ایجاد کرد.

سهامداران کوچک: جدیدترین آمارها نشان می‌دهد که در ماه گذشته ۲۲کد سهامداری برای نوزادان در کشور صادر شده است. مدیریت امور ناشران شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، فهرست کوچک‌ترین سهامداران بازار سرمایه را تا پایان مرداد 96 منتشر کرد. به گزارش سمات، جدیدترین آمارها نشان می‌دهد که در ماه گذشته 22کد سهامداری برای نوزادان در کشور صادر شده است. مهسان فرهادی 4روزه از تهران، مهدی شجاعی از اصفهان، یسنا صمدی از تنکابن و عظیم کاکا 5 روزه از آبدانان کوچک‌ترین نوزادانی هستند که مرداد ماه کد سهامداری خود را از شرکت سپرده‌گذاری مرکزی دریافت کرده‌اند.

خبری خوش برای رکوردار افزایش سرمایه: «لکما» که بعد از اخراج از بورس، مهر ۹۲ به بازار معاملات توافقی پایه فرابورس منتقل شد و تیر ۹۴ اقدام به اعمال افزایش سرمایه بی‌سابقه ۲۱۸۳درصدی(از 6.1 به ۱۴۰میلیارد تومان) کرده است. قیمت هر سهم این شرکت هم‌اکنون در محدوده ۸۰ تومانی است. براساس این گزارش، محمدرضا فرنقی‌زاد رییس مرکز روابط‌عمومی وزارت ارتباطات اعلام کرد: محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات در راستای حمایت از تولیدات بومی حوزه فناوری اطلاعاتی در نامه‌یی به علی‌اصغر عمیدیان، رییس سابق سازمان تنظیم مقررات و معاون وزیر خواستار پیگیری علت تنزل کارایی دو شرکت مخابراتی ورشکسته شد و مسوولیت ارائه پیشنهاد برای برون‌رفت از وضع موجود را به وی واگذار کرد.

چشم‌انداز روشن بازار سرمایه: یک کارشناس بورس معتقد است: معقول‌سازی نرخ سود بانکی درحالی که نرخ کنونی تورم ۱۰درصد است و بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی مولد متوقف شده، سبب می‌شود منابع به سمت سرمایه‌های مولد سوق یابد. علیرضا قدرتی با اشاره به اینکه بازار سرمایه و بازار پول همیشه به عنوان رقیب یکدیگر ایفای نقش داشته‌اند، گفت: البته این رقابت کاملا سالم بوده و بازار پول به دلیل کم ریسک بودن بازیگران خاص خود را داشته و بازار سرمایه نیز به همین منوال از همراهی بازیگران ویژه خود بهره‌مند می‌شود.

 

 

ارسال نظر