سهام‌نامه

۱۳۹۶/۰۶/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۳۲۵

 انجماد بلوک «ذوب»: بلوک 16.75 درصدی سهام شرکت ذوب‌آهن اصفهان روز گذشته توسط سازمان خصوصی‌سازی در فرابورس عرضه شده که باز هم خریدار نداشت. روز گذشته بلوک 16.75درصدی سهام این شرکت شامل 5 میلیارد و 556 میلیون و 361هزار و 4 سهم برای چندمین‌بار طی ماه‌های گذشته، در فرابورس عرضه شد که باز هم خریداران به آن اقبالی نشان ندادند. بر این اساس این میزان سهام به قیمت پایه هر سهم 810 ریال توسط سازمان خصوصی‌سازی به وکالت از صندوق بازنشستگی فولاد به‌صورت یکجا و نقد یا 15درصد نقد و بقیه اقساط 6 ‌ماهه، با نرخ سود 13 درصد در بازار دوم فرابورس ایران عرضه شده بود. همچنین سازمان خصوصی‌سازی پیش‌تر هم این میزان سهام را با قیمت پایه هر سهم 850 ریال و نیز با شرایط یکجا و نقد یا 20 درصد نقد و بقیه اقساط 6 ‌ماهه در مدت 3سال در روز دهم تیرماه امسال روانه میز فروش کرده بود که خریداران به آن اقبالی نشان ندادند.

 بررسی ابعاد فقهی قرارداد فوروارد: کارشناس مسوول مرکز پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار، جزئیات جلسه کمیته فقهی این سازمان را تشریح کرد. مجید پیره، درباره جزئیات جلسه اخیر کمیته فقهی پرداخت و گفت: در این جلسه موضوع قرارداد فوروارد مورد بررسی قرار گرفت. ساز و کار قرارداد فوروارد این‌گونه است که طرفین توافق درخصوص تحویل کالای مشخصی در زمان مشخصی در آینده و پرداخت مبلغ مشخصی در آینده در ازای آن کالا توافق می‌کنند و در موعد سررسید هم غالبا کالا و پول بین طرفین جابه‌جا می‌شود. کارشناس مرکز پژوهش اسلامی بورس اظهار کرد: شباهت‌های زیادی بین قرارداد آتی که در حال حاضر در بازار سرمایه وجود دارد و قرارداد فوروارد هست و هر دو برای پوشش ریسک‌های معینی مثل ریسک نوسانات قیمت کاربرد دارند.

 بازداشت نفر دوم فساد کنتورسازی: یک مقام آگاه از بازداشت «ح. س» که پیش از این به‌عنوان مجری طرح تجهیز صندوق‌های فروشگاهی اتاق اصناف فعالیت می‌کرد با قرار وثیقه ۲۰ میلیارد ریالی خبر داد. به گزارش فارس، یک مقام آگاه با تایید خبر بازداشت «ح. س» به‌عنوان مجری اسبق طرح تجهیز صندوق‌های فروشگاهی از سوی بازپرس پرونده شکایت سازمان بورس از ناشر کنتور‌سازی و برخی اشخاص دخیل در این پرونده، گفت: با احضار این شخص در روز گذشته از سوی مرجع قضایی و تفهیم اتهام به وی تحت عنوان «مشارکت در کلاهبرداری»، قرار وثیقه 20 میلیارد ریالی صادر شد که به‌دلیل ناتوانی در تامین آن راهی بازداشتگاه اوین شده است. در این ارتباط یک منبع مطلع دیگر در گفت‌وگو با فارس از «ح.س» به‌عنوان نفر دوم پرونده کلاهبرداری کنتور‌سازی یاد کرد و گفت: به‌زودی نفر سوم این پرونده باتوجه به محرز شدن زنجیره جرم‌های صورت گرفته که به اتاق اصناف منتهی می‌شود، دستگیر خواهد شد.

 سازوکار معاملات مصرف‌کنندگان بزرگ برق: یک‌شنبه 12 شهریور‌ 96، با حضور بیش از

 30 شرکت تولید‌کننده برق عضو سندیکای شرکت‌های تولیدکننده برق، سازوکار معاملات مصرف‌کنندگان بزرگ برق در بورس انرژی ایران توسط سیدعلی حسینی مدیرعامل شرکت بورس انرژی ایران، تشریح شد. حسینی، در ابتدای این جلسه ضمن معرفی و بیان آمار معاملات بورس انرژی ایران، به بیان مزایای حضور مصرف‌کنندگان بزرگ در بازار برق بورس انرژی ایران پرداخت و عنوان کرد: برخورداری تولیدکنندگان از 10درصد معافیت مالیاتی، کاهش ریسک نکول تعهدات طرفین معامله با استفاده از خدمات اتاق پایاپای بورس، کاهش هزینه‎های معاملاتی برای مشتریان در مقایسه با هزینه‌های قراردادی معامله در خارج از بورس، از مزایای کلی حضور مصرف‌کنندگان در بازار برق بورس انرژی ایران است.

 کاهش وجه تضمین آپشن سکه طلا: وجه تضمین اولیه قراردادهای اختیار معامله سکه طلا سررسید شهریورماه در بورس کالا کاهش یافت. براساس مصوبه هیات پذیرش بورس کالا درخصوص قرارداد اختیار معامله سکه بهار آزادی طرح امام و باتوجه به کاهش قیمت پایانی گواهی سپرده سکه طلا در روزهای اخیر، وجه اولیه قرارداد اختیار فروش سررسید شهریور‌ با قیمت اعمال 12 میلیون ریال به 1.1میلیون ریال کاهش یافت. بر این اساس، قرارداد آتی، توافقنامه‌یی مبنی بر خرید و فروش یک دارایی در زمان معین در آینده و با قیمت مشخص است. به‌عبارت دیگر در بازار آتی، خرید و فروش دارایی پایه قرارداد براساس توافقنامه‌یی که به قرارداد استاندارد تبدیل شده، صورت می‌گیرد که در آن به دارایی با مشخصات خاصی اشاره می‌شود.

 توقف 422 نماد معاملاتی: در 5 ماهه نخست امسال در مجموع 422 نماد معاملاتی در بورس متوقف شده که این آمار در مدت مشابه سال گذشته توقف 473نماد معاملاتی بوده است. به گزارش سنا، در مرداد‌ امسال، تعداد 112 نماد معاملاتی در بورس بازگشایی و 36 نماد متوقف شده‌ که این آمار در مدت مشابه سال گذشته به‌ترتیب 119 و 58نماد بوده است. همچنین در این مدت تعداد 103 نماد در بازار اول بورس باز و 25 نماد در این بازار بسته بوده‌ که تعداد نمادهای باز و بسته در بازار دوم نیز در این مدت به ترتیب 176 و 21 نماد بوده است.

 

ارسال نظر