امضای تفاهمنامه بورس ایران با آلمان و سایر کشور‌ها

۱۳۹۶/۰۶/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۳۲۱
امضای تفاهمنامه بورس ایران با آلمان و سایر کشور‌ها

گروه بورس|

نخسین لیگ ستارگان بورس در بازار سرمایه با هدف ایجاد فرهنگ‌سازی در راستای ارتقای سواد مالی و آشنایی نزدیک افراد با قوانین و اصول سرمایه‌گذاری در بخش واقعی اقتصاد در شامگاه یک‌شنبه به کار خود خاتمه داد و در این مراسم رییس سازمان بورس از تلاش برای تغییر وضعیت ایران در آیسکو سخن به میان آورد.

به گزارش «تعادل»، شاپور محمدی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، درخصوص آخرین وضعیت ایران در آیسکو در آیین اختتامیه و اهدای جوایز نخستین لیگ ستارگان بورس ابراز کرد: پرونده ایران در این نهاد بین‌المللی در حال بررسی است و با نظر مثبتی که اکثر کشورها دارند، امیدواریم در آینده نزدیک عضویت ما به عضویت عادی تبدیل شود. همچنین با تعدادی از کشورها از جمله ترکیه، آلمان، کره‌جنوبی و هند تفاهمنامه همکاری داریم.

سازمان بین‌المللی کمیسیون‌های اوراق بهادار (آیسکو) یک انجمن از سازمان‌هایی است که برای بازارهای اوراق بهادار و قراردادهای آتی (فیوچرز) ضابطه‌گذاری می‌کنند و بر آنها نظارت دارند. اعضای آیسکو به نوعی «کمیسیون اوراق بهادار» یا «ضابطه‌گذار مالی اصلی» هر کشور هستند. آیسکو دارای اعضایی از بیش از ۱۰۰ کشور جهان است که آنها بیش از ۹۰درصد بازارهای اوراق بهادار جهان را تحت ضابطه‌گذاری و نظارت دارند. نقش آیسکو کمک کردن به اعضایش برای ترویج استانداردهای بالا در ضابطه‌گذاری و نظارت و عمل کردن به‌عنوان مجمعی (فروم) برای ضابطه‌گذاران ناظر برای همکاری با یکدیگر و دیگر سازمان‌های بین‌المللی است.

بر این اساس، آیین اختتامیه و اهدای جوایز نخستین لیگ ستارگان بورس با حضور شاپور محمدی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، حسن قالیباف‌اصل مدیرعامل شرکت بورس تهران و سایر مدیران ارشد بازار ‌سرمایه در هتل لاله برگزار شد.

 ارتقای فرهنگ بازار سرمایه

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در مراسم اختتامیه عنوان کرد: نخستین لیگ ستارگان بورس ازجمله اقداماتی بود که سازمان بورس و اوراق بهادار در حوزه فرهنگ‌سازی انجام داد تا به افزایش سواد مالی در کشور و ارتقای فرهنگ بازار سرمایه کمک کند. وی خاطرنشان کرد: برگزاری رقابت‌هایی همچون لیگ ستارگان بورس فرصتی فراهم می‌کند تا افراد در حال خرید و فروش، قوانین و مقررات و قواعد بازار را بیاموزند و اصول سرمایه‌گذاری را تجربه کنند؛ ضمن اینکه از یک جهت هم به هر حال یک مسابقه جدی است و هیجانات و جذابیت‌های خاص خود را دارد.  رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا این مسابقات منحصر به تهران خواهد بود یا امکان برگزاری در سایر شهر‌ها هم وجود دارد یا خیر، بیان کرد: اگر این تیم‌ها از کل کشور شرکت کنند حتما ما استقبال می‌کنیم؛ حتی ممکن است بتوانیم در آینده جز تیم‌های دانشگاهی، گروه‌های آزاد و تشکل‌های دیگری را هم داشته باشیم که بتوانند در این لیگ با هم رقابت کنند. وی ابراز امیدواری کرد که در آینده بتوان در حوزه تولیدات چند رسانه‌یی و از طریق مسابقات تلویزیونی و سریال‌ها و فیلم‌های سینمایی نیز فرهنگ بازار سرمایه را ارتقا داد.

شاپور محمدی اظهار کرد: یکی دیگر از کارهایی که سازمان بورس سال‌ها پیگیری کرده و از این به بعد هم با قوت پیگیری خواهد کرد، دیپلم بورس است.

وی درباره تاثیر کاهش نرخ سود بانکی بر بازار سرمایه هم گفت: این اقدام، اقدام بسیار خوبی است که از سه کانال می‌تواند روی بازار سرمایه تاثیر مثبت بگذارد. محمدی تصریح کرد: بخشنامه اخیر بانک مرکزی درخصوص کاهش نرخ سود بانکی در گام نخست سهام و ابزارهای مالی را در مقابل سود سپرده و سپرده‌های بانکی رقابت‌پذیر می‌کند. همچنین، در گام بعدی، موجب کاهش هزینه تامین مالی می‌شود. علاوه بر اینها کمک می‌کند که سودآوری بانک‌هایی هم که اکنون در بورس پذیرفته هستند، تقویت شود.

 جذب نخبگان

در ادامه این مراسم، مدیرعامل شرکت بورس نیز عنوان کرد: این ایده خلاقانه برای نخستین‌بار در بازار سرمایه و در راستای نزدیکی بیشتر بازار و دانشگاه ایجاد شد و نتایج مثبتی هم به همراه داشت. حسن قالیباف‌اصل خاطرنشان کرد: برگزاری این لیگ برای بازار سرمایه فرصتی است تا نخبگان دانشگاهی جذب بازار سرمایه شوند. وی با بیان اینکه در حوزه بازار سرمایه بیشترین ارتباط با تئوری و عمل وجود دارد نیز گفت: این لیگ به عنوان نخستین تجربه برای مطالعه مالی رفتاری دو جنس زن و مرد بسیار کارایی دارد و با بررسی آن می‌توان ایرادات و ضعف‌ها را برطرف کرده تا در دوره‌های بعدی شاهد فرهنگ‌سازی و عمل در این حوزه باشیم.

 کنترل رفتار سرمایه‌گذاری

در حاشیه این مراسم یاسر فلاح مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان بورس و اوراق بهادار، درخصوص نخستین لیگ ستارگان بورس، گفت: از ابتدای شروع مسابقات تا پایان، قوانینی وضع شد تا شرایط معامله‌گری و آموزه‌های مالی به درستی در لیگ اتفاق بیفتد و رقابت‌ها در چارچوب پاره‌یی از قوانین و مقررات برگزار شد تا رفتار سرمایه‌گذاری دانشجویان کنترل شود. رییس کمیته اجرایی لیگ ستارگان بورس ضمن بیان اینکه در این دوره شاهد رقابتی هیجان‌انگیز و جذاب بین معتبرترین قطب‌های دانشگاهی مالی کشور بودیم، گفت: طی برگزاری این رویداد، تیم‌های دانشگاهی تجربه حضور در یک کارگاه آموزشی حرفه‌یی مالی را کسب کردند.

مشاور رییس سازمان بورس تاکید کرد: نخستین لیگ ستارگان بورس به صورت محدود و با 10 تیم از

 10 دانشگاه استان تهران برگزار شد، اما با تمام توان تلاش می‌کنیم در سال‌های آینده این مسابقه در سطح گسترده و با حضور تمام دانشگاه‌ها از سراسر کشور برگزار شود.

مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان بورس گفت: اهداف برگزاری این رویداد ارتباط دانشگاه و بازار سرمایه، فرهنگ‌سازی و معرفی بورس به‌عنوان کسب و کار نوین بود و این طرح فرصت مناسبی ایجاد کرد تا دانشجویان در بازارهای مالی به صورت واقعی کسب تجربه کنند.

براساس این گزارش در این رقابت‌ها 10 تیم از  10 دانشگاه استان تهران شامل تیم‌هایی از دانشگاه‌های تهران، صنعتی شریف، علامه طباطبایی، خوارزمی، خواجه‌نصیر، الزهرا، امیرکبیر، شهید بهشتی، تربیت مدرس و دانشگاه آزاد اسلامی حضور داشتند که در انتها دانشگاه الزهرا به مقام اول، دانشگاه علامه طباطبایی به مقام دوم و دانشگاه خواجه‌نصیر به مقام سوم دست یافتند.

 

ارسال نظر