تحلیلگران چه می‌گویند؟

۱۳۹۶/۰۶/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۱۰۵

 تاثیر بلندمدت نرخ سود: 10روز پس از اعلام تصمیم بانک مرکزی در خصوص کاهش نرخ سود بانکی و ابلاغ بخشنامه آن به بانک‌ها، بسیاری از فعالان بازار سهام با این سوال مواجه هستند که آیا کاهش نرخ سود سپرده‌ها رونق بلندمدت بازار سهام را در پی خواهد داشت یا خیر و اصولا افزایش شاخص بازار سهام تا کجا ادامه خواهد یافت؟ در پاسخ به این دغدغه بازار، ولی نادی‌قمی فعال بازار سرمایه و مدیرعامل تامین سرمایه نوین به پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه گفت: به‌نظر می‌رسد که بخش عمده افزایش قیمت سهام در روزهای اخیر به رشد قیمت‌های جهانی مواد خام مربوط می‌شود و اصولا اعلام کاهش نرخ سود سپرده‌ها به ١٥درصد تاثیر بلندمدت بر بازار سهام داشته باشد.

این فعال بازار سرمایه در تحلیل این موضوع افزود: البته برخی کارشناسان معتقدند که از یک‌سو احتمال دارد بخشنامه بانک مرکزی در خصوص نرخ بهره بانکی با سرعت اجرایی نشود و از سوی دیگر بازارهای موازی غیررسمی موجب شود که نرخ سود سپرده‌ها همچنان در سطح بالا قرار داشته باشد.

 احساس نیاز در صنعت کارگزاری: حمیدرضا مهرآور رییس هیات‌مدیره کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار در رابطه با گزارش اطلاعات آماری صنعت کارگزاری به سنا گفت: در بخشی از این آمار میانگین سنی پرسنل صنعت کارگزاری 34سال ذکر شده که نشان می‌دهد، صنعت کارگزاری جوان است.

وی ادامه داد: این موضوع بی‌ارتباط با جوان بودن بورس کشور نیست. معامله‌گران صنعت کارگزاری با توجه به تعریف شرح وظایف کارگزاران، کلیدی‌ترین پرسنل این صنعت هستند. آمار کانون کارگزاران نشان می‌دهد، 71درصد سن مدیران معاملات و معامله‌گران صنعت کارگزاری زیر 35سال است. جوان بودن صنعت کارگزاری از یک‌سو موجب پویایی و تحرک در صنعت شده و از سوی دیگر نیاز به آموزش در صنعت کارگزاری را بیش از پیش نشان می‌دهد.

 کمک رسانه ملی به بازار سرمایه: یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه رادیو و تلویزیون از فراگیری مناسبی در کشور برخوردارند، گفت: متاسفانه تاکنون از پتانسیل رسانه ملی بهره‌گیری مناسبی در زمینه ساخت و تولید برنامه‌های مدون در راستای آشنایی جامعه با بازار سرمایه صورت نگرفته است. مهدی کاظمی‌اسفه در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به لزوم فرهنگ‌سازی در اقتصاد به ویژه بازار سرمایه گفت: بدون شک بازار سرمایه نبض اقتصاد کشور است و در صورتی که به خوبی در این زمینه فرهنگ‌سازی شود، تامین مالی صنایع و بنگاه‌ها از این مسیر صورت گرفته و شاهد رونق اقتصاد خواهیم بود. وی اضافه کرد: البته در این میان نقش رسانه ملی بیش از هر رسانه دیگر می‌تواند اثرگذار باشد، چرا که رادیو و تلویزیون از فراگیری مناسبی در کشور برخوردار هستند و تمام اقشار جامعه مخاطب رسانه ملی هستند. این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: البته نباید از تلاش‌های صورت گرفته توسط رسانه‌ها به ویژه رسانه ملی در زمینه فرهنگ‌سازی و آشنایی جامعه با مفاهیم مربوط به بازار سرمایه غافل شد.

 زیان سهامداران بانک‌ها: بهروز خدارحمی‌ در گفت‌وگو با ایلنا در خصوص تاخیر در بازگشایی نماد بانک‌ها در سال گذشته و الزام در ارائه صورت‌های مالی بانک‌ها بر اساس استانداردهای IFRS و احتمال دیر باز شدن نماد بانک‌ها در سال جاری در بورس اظهار داشت: به‌نظر می‌رسد در این دوره که دوره گذار است، طبیعی باشد دو یا سه نهاد ناظر، استانداردها و قوانین نظارتی‌شان تغییر کرده و با رویه قبلی متفاوت باشد.

وی با بیان‌ اینکه بخشی از این‌ تغییر توجیه‌پذیر است، گفت: هم‌اکنون در حال‌گذار هستیم. بانک‌ها نیز با سیستم‌های جدید گزارشگری مالی آشنا نیستند و باید روشی‌ را در نظر بگیرند که آثار بیرونی را تدبیر کند. خدارحمی‌ تصریح کرد: در حال‌ حاضر تحلیل‌ها نسبت به قبل متفاوت‌تر شده هر چند اتفاق بنیادی در این حوزه رخ نداده اما شیوه گزارشگری تغییر کرده است.

 

ارسال نظر