اخبار بورس

۱۳۹۶/۰۶/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۰۳۴

  نرخ سودی برای صندوق‌های با درآمد ثابت تعیین نشد

یک مقام مسوول بانک مرکزی با تاکید بر اینکه بانک مرکزی نرخی برای سود صندوق‌های با درآمد ثابت تعیین نکرده است، گفت: بانک مرکزی فقط سود سپرده‌گذاری این صندوق‌ها در بانک‌ها را 15درصد تعیین کرده است.  یک مقام مسوول بانک مرکزی در گفت‌وگو با فارس، درخصوص نرخ سود صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت اظهار کرد: بانک مرکزی نرخ سود این صندوق‌ها را 15درصد تعیین نکرده است، بلکه سود سپرده‌‌گذاری از 11 شهریور به بعد توسط اشخاص حقیقی و صندوق‌های با درآمد ثابت، 15درصد خواهد بود. وی تصریح کرد: در واقع فقط نرخ سود سپرده‌گذاری این صندوق‌ها در بانک‌ها کاهش می‌یابد. این مسوول بانک مرکزی افزود: بخشنامه بانک مرکزی ارتباطی با سود پرداختی توسط صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت ندارد زیرا این صندوق‌ها با منابع خود انواع اوراق خزانه دولتی را خریداری کرده‌اند و سود آن بیشتر از سود علی‌الحساب بانک‌هاست.

وی اضافه کرد: بنابراین صندوق‌های با درآمد ثابت می‌توانند سودی بیشتر از سود مصوب شورای پول و اعتبار پرداخت کنند.

 رویکرد بورس در ارتقای جایگاه سرمایه‌گذاری  مسوولانه

معاون نظارت بر ناشران و اعضای شرکت بورس تهران، در همایشی که به میزبانی سفارت کره‌جنوبی در تهران و با حضور سفرا، رایزن‌های اقتصادی کشورهای خارجی و مدیران شرکت‌های ایرانی برگزار شد، اقدامات این شرکت را در راستای سرمایه‌گذاری مسوولانه تشریح کرد.

سیدروح‌الله حسینی‌مقدم در تعریف سرمایه‌گذاری پایدار یا مسوولانه، آن را نوعی رویکرد سرمایه‌گذاری دانست که هدف آن ایجاد سود به همراه خلق ارزش پایدار است.   وی افزود: این رویکرد شامل مجموعه‌یی از تدابیر سرمایه‌گذاری است که به موضوعات زیست‌محیطی، اجتماعی، راهبری شرکتی و اخلاقی در تصمیم‌گیری، تجزیه و تحلیل مالی و تشکیل سبد دارایی توجه دارد.

حسینی‌مقدم گفت: برای بورس تهران مهم است که شرکت‌هایی در فهرست بورس باشند که در راستای حفظ محیط‌زیست اهتمام جدی داشته باشند؛ لذا بورس اوراق بهادار تهران در راستای سرمایه‌گذاری مسوولانه اقدامات مختلفی را انجام داده است. معاون نظارت بر ناشران و اعضای شرکت بورس تهران تاکید کرد: ما در موضوع پذیرش شرکت‌ها، شرکت‌هایی که الزامات زیست‌محیطی را رعایت نکرده باشند، پذیرش نمی‌کنیم. حتی شرکت‌هایی که محصولات مضر بر جامعه تولید کنند، از بورس اخراج کردیم. این موضوع مربوط به چهار سال پیش است و پس از اینکه متوجه شدیم، شرکتی محصولات سرطان‌زا تولید کرده، از فهرست بورس اخراج کردیم.

 

 تغییرات در سازمان بورس  تکذیب شد

وزارت اقتصاد در اطلاعیه‌یی نسبت به دو نقل قول منتشره منتسب به وزیر اقتصاد در برخی رسانه‌ها واکنش نشان داد. در پی سخنان دکتر کرباسیان، وزیر امور اقتصادی و دارایی در همایش بانکداری اسلامی نقل قولی از ایشان با عنوان «به نظر بنده بانکداری دیروز ما با آرمان‌های بانکداری اسلامی ناب فاصله دارد.»  منتشر شده که نادرست بوده و مرور سخنان وی بر این اشتباه صحه می‌گذارد.  بر پایه این گزارش همچنین برخی رسانه‌ها با انتشار نقل قولی از دکتر کرباسیان مدعی شده‌اند که وی تاکید کرده است به زودی شاهد تغییرات گسترده در سازمان بورس خواهیم بود. این نقل نیز کذب محض بوده و از درجه اعتبار ساقط است.  مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت امور اقتصادی و دارایی ضمن تکذیب صریح این ادعاها با توصیه به رعایت اصول حرفه‌یی و اخلاق از سوی رسانه‌های منتشر‌کننده خبر تغییرات در سازمان بورس تاکید می‌کند، انتشار چنین اخبار غیرواقع نتیجه‌یی جز آسیب رساندن به آرامش حاکم در بازار سرمایه نداشته و انتظار می‌رود رسانه‌ها به حساسیت چنین اخباری واقف بوده و به حفظ آرامش فضای اقتصادی کشور کمک کنند.

 معارفه یک هتل در فرابورس

جلسه معارفه شرکت هتل بین‌المللی پارسیان کوثر اصفهان دیروز در فرابورس برگزار شد.

نشست یک دیدار یک عرضه هتل بین‌المللی پارسیان کوثر با نماد «گکوثر» در فرابورس برگزار شد که در این نشست، مدیرعامل شرکت آخرین وضعیت این هتل را اعلام کرد. به گفته مدیرعامل، هتل کوثر در سال ۹۵ نسبت به ۹۴ رشد ۳۵ درصدی فروش و ۴۰ درصدی سودآوری داشته است. متوسط اقامت هتل ۴۰درصد خارجی و ۶۰درصد داخلی است. طرح توسعه ضلع شرقی هتل در سال ۹۵ به اتمام رسید که منجر به افزایش ۳۱باب اتاق به هتل شد. مدیرعامل درباره عرضه سهام شرکت در فرابورس گفت: 10درصد از سهام شرکت عرضه خواهد شد و برنامه عرضه دیگر را با هماهنگی سازمان بورس انجام می‌دهیم. این شرکت نخستین شرکت فعال در صنعت گردشگری محسوب می‌شود.  در ادامه نماینده کارگزاری بورس بهگزین عنوان کرد: شرکت کارگزاری بهگزین به عنوان بازار گردان این سهم در بازار فعالیت خواهد کرد.

 سهام آسیایی رشد کرد

دیروز در بازارهای جهانی دلار از پایین‌ترین قیمت 5/2 ساله خود بازگشت و با بالاتر بسته شدن سهام وال‌استریت، سهام آسیایی هم رشد کرد. به گزارش رویترز در معاملات دیروز بازارهای جهانی، چهارشنبه، با کاهش ترس‌ها از آزمایش موشکی اخیر کره‌شمالی،  شاخص دلار که ارزش این اسکناس سبز را در برابر

۶ ارز مهم دیگر دنبال می‌کند 0.1 درصد افزایش داشت و به 92.317 رسید.  دلار با 0.1 درصد افزایش به 109.8 ین رسید. روز سه‌شنبه ارزش دلار در برابر پول امن (ین) به کمترین میزان 5/4 ماهه خود سقوط کرد و بعد ۰.۵ درصد افزایش یافت. در ژاپن، ین در مواقع تنش‌های مالی و ژئوپلیتیکی رشد می‌کند، چرا که ژاپن بزرگ‌ترین ملت سرمایه‌گذار دنیاست و فرض بر این است که در مواقع بحران سرمایه‌گذاران ژاپنی سرمایه خود را به وطن بازمی‌گردانند.  ون کره‌جنوبی با 0.4 درصد رشد در برابر دلار به نرخ برابری

1121.9 ون در برابر یک دلار رسید و بخشی از افت 0.6 درصدی روز گذشته خود را جبران کرد.

 

ارسال نظر