تنفس نماگرهای بورسی با افت فلزی‌ها

۱۳۹۶/۰۶/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۰۲۹
تنفس نماگرهای بورسی با افت فلزی‌ها

گروه بورس  

دیروز، بازار سهام بازاری متعادل و کم‌حجم‌تر از روزهای گذشته بود. لزوم اصلاح قیمت سهام در آخرین روز معاملاتی این هفته به‌دلیل برخورد قیمت‌ها به سطوح مقاومتی، اصلی‌ترین متغیر تاثیرگذار بر رفتار معامله‌گران است، بازاری که در انتظار خبرهای 2 روز آینده و تاثیر آن بر بازارهای جهانی به‌دنبال تنظیم استراتژی سرمایه‌گذاری در هفته آینده هستند.

به گزارش «تعادل»، روز گذشته، تقاضای چند روزگذشته روی سهام شرکت‌های فولادی تبدیل به عرضه شده و بر همین اساس روند صعودی شاخص کل نیز کند شد. براساس این گزارش، دیروز بورس تهران در حالی با معاملات متعادل و به نسبت کم‌حجم‌تر از روزهای قبل مواجه شد که در مقابل گروه‌های پالایشی‌ها همسو با برخی معاملات دوطرفه سهام در بعضی نمادهای معاملاتی، متعادل و روبه بالا بود.

سجاد آشتیانی تحلیگر بازار سرمایه در گفت‌وگو با «تعادل» درخصوص کاهش قیمت در گروه صنایع فلزی و معدنی بعد رشد‌های نجومی گفت: قیمت سهام این گروه قبل از رشد قیمت‌های جهانی رشد خود را آغاز کرده بود و همزمان با رشد قیمت‌های جهانی این رشد ادامه داشت که در روز گذشته با رسیدن به مقاومت قیمتی به اصلاح قیمتی و نگه داشتن سود در خود مبادرت کرد و انتظار بازگشایی در صنعت خودرو یا حرکت در صنعت پالایشگاهی خواهد بود.

آشتیانی درخصوص سناریو‌های پیش رو در ماه جاری پیش‌بینی کرد: در نیمه دوم شهریور دو اتفاق را

پیش رو داریم که هم برای بازار سرمایه خوب بوده هم بد که این عوامل باعث رشد یا نزول شاخص می‌شود.

از عوامل مثبت اینکه اولا دلار رشدش را آغاز کرده و می‌کند و صنایع وابسته به دلار و صادراتی‌ها از این محل سود می‌برند و همین دلیل باعث می‌شود تقاضا روی این گروه‌ها و شرکت‌ها بالا رود و باعث رشد سهم و گروه‌شان خواهد شد. از طرفی هم با اجرایی شدن کاهش نرخ سود بانکی شاید پول‌ها به سمت بازار سرمایه سرازیر شود و دلیل دیگر هم رشد قیمت‌های جهانی در گروه‌ها و صنایع مختلف می‌تواند در روند روبه رشد بازار تاثیرگذار باشد.

وی به دلایل منفی شدن بازار در نیمه دوم شهریور اشاره کرد و افزود: از این منظر که این زمان پایان سال مالی اکثر کارگزاری‌ها بوده و کارگزاری‌ها به مشتریان فشار آورده که تسویه کنند و به همین دلیل خیلی‌ها مجبور به فروش سهم‌های‌شان حتی در ضرر و بازار منفی هستند.

این کارشناس بازار تاکید کرد: از آنجا که اعتبار هم در بازار ما زیاد است این اقدام باعث منفی شدن بازار و نزول شاخص خواهد بود مگر اینکه با معاملات بلوکی این روند مدیریت شود.

 پتروشیمی‌ها دوباره با دلار در بورس گل می‌کنند

 رشدی که هفته پیش در بازار ارز به وجود آمد و بهای دلار را تا ۳ هزار و ۷۸۰ تومان بالا کشید، موجب رشد قیمت سهام پتروشمی‌ها در بازار بورس شد. اینکه پتروشیمی‌ها چه میزان ارز بازار را تامین می‌کنند، به میزان صادرات‌شان بازمی‌گردد. اما به هر حال متغیر ارز رابطه مستقیمی با این صنعت دارد. به‌طوری که طی سال‌های گذشته این پتروشیمی‌ها بودند که با عرضه دلار در سطح جامعه به متعادل کردن نرخ ارز کمک کردند. حال باید دید در سال جاری هم کفه دلار در حدی رشد خواهد کرد که وزنه پتروشیمی‌ها را به سمت خود بکشاند؟ آیا شاهد رشد دوباره این صنعت پس از یک خواب چند ساله خواهیم بود؟ از همه مهم‌تر آیا بازار سرمایه به تاثیر از پتروشیمی‌ها و رشد نرخ ارز پاسخ مثبت می‌دهد؟

علی حسینی مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری مدبران اقتصاد و مشاور مدیرعامل هلدینگ خلیج‌فارس در امور سرمایه‌گذاری‌ها، درخصوص تاثیرات افزایش نرخ ارز روی سهام پتروشیمی‌ها گفت: اقتصاد ایران در مسیر کاهش وابستگی خود به درآمدهای نفتی حرکت می‌کند و در این راه، صنعت پتروشیمی باتوجه به تولید محصولات متنوع که دارای ارزش افزوده بالایی هستند و همچنین ارزآوری برای کشور نقش پررنگی دارد.

وی ادامه داد: برمبنای آمار گمرگ، کل صادرات کشور «میعانات گازی، پتروشیمی و سایر کالاها» در سال ۹۵، رقم ۴۴ میلیارد دلار بوده که از این رقم ۳۷,۵درصد مربوط به محصولات پتروشیمی «مجتمع‌های پتروشیمی و پالایشگاه‌ها»، ۱۶,۶۲درصد میعانات گازی و ۴۵,۹۶درصد سایر کالاها بوده که این ارقام گواه اهمیت این صنعت در ارزآوری کشور است. حسینی افزود: در صنعت پتروشیمی، قیمت ارز بر دو عامل اساسی موثر در سودآوری شرکت، شامل فروش و بهای تمام شده، اثرگذار است.

حسینی افزود: در سال ۹۵ برمبنای گزارش سالانه شرکت ملی صنایع پتروشیمی، بالغ بر ۵۰,۶میلیون تن محصول در صنعت پتروشیمی تولید شده است و بیش از ۳۷ میلیون تن محصولات پتروشیمی «معادل ۱۸,۶میلیارد دلار» به فروش رسیده که از این مقدار حدود ۲۱ میلیون تن بالغ بر ۹,۸ میلیارد دلار با نرخ دلار آزاد توسط مجتمع‌های پتروشیمی صادر شده است. حسینی گفت: بخش دیگر فروش محصولات پتروشیمی نیز به دو صورت فروش بین مجتمعی و فروش داخلی در بورس کالاست که اکثریت فروش‌های بین مجتمعی به تبع قراردادهای بلندمدت فی‌مابین شرکت‌ها، با نرخ ارز مبادله‌یی انجام می‌گردد و مابقی فروش از جمله فروش در بورس کالا، با ارز آزاد است. این مقام مسوول گفت: در همین راستا نیز، خوراک خریداری شده مجتمع‌های پتروشیمی از طریق مجموعه وزارت نفت با ارز مبادله‌یی تامین می‌گردد و مابقی نیز همان‌گونه که ذکر شد از طریق خرید بین مجتمعی و بورس کالا فراهم می‌گردد.

وی افزود: لذا تغییرات نرخ ارز «مبادله‌یی و آزاد» در چند سناریو بر این صنعت موثر است. سناریو اول، تغییر فاصله قیمتی ارز مبادله‌یی و آزاد است که باتوجه به تاثیرات مذکور، با افزایش این فاصله قیمتی، سبب رشد سودآوری این شرکت‌ها خواهد شد. از سوی دیگر در صورتی که نرخ ارز مبادله‌یی و آزاد توامان افزایش یابد، سودآوری شرکت‌های پتروشیمی نیز افزایش خواهد یافت.

در نهایت، در صورت اعمال سیاست‌های یکسان‌سازی نرخ ارز، سودآوری این صنعت مورد تهدید قرار خواهد گرفت.

این مقام مسوول در شرکت مدبران اقتصاد عنوان کرد: روند تاریخی حاکی از وجود رابطه همبستگی منفی میان شاخص جهانی دلار و نرخ کالاهای اساسی است، هر چند در برخی مقاطع به صورت موقت رابطه فوق نقض شده است. باتوجه به سیاست‌های اخیر بانک مرکزی امریکا و عدم اظهارنظر در رابطه با افزایش مجدد نرخ بهره، نرخ برابری دلار در مقابل سایر ارزها تضعیف شده که به‌صورت بنیادین و براساس رابطه تاریخی مذکور میان شاخص دلار و نرخ کالاهای اساسی ناشی از افزایش تقاضا، می‌توان افزایش قیمت در بازار کالاهای اساسی را انتظار داشت.

حسینی ادامه داد: باوجود تاثیر فاکتورهای متعدد بر نرخ جهانی نفت چنانچه افزایش قیمت این محصول استراتژیک را صرفا از مجرای کاهش ارزش دلار متصور باشیم و به تبع آن، افزایش احتمالی قیمت محصولات پایین‌دستی صنعت پتروشیمی و افزایش احتمالی نرخ دلار در برابر ریال می‌تواند منجر به تاثیر فزاینده بر سودآوری شرکت‌های فعال در این صنعت شود.

 

ارسال نظر