اخبار بورس

۱۳۹۶/۰۶/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۸۸۳

نقدشوندگی و حجم معاملات ملاک سنجش بازار سرمایه

در بازار سرمایه، عامل تعیین قیمت پایانی، آخرین داد و ستد سهم بود و همچنین در آن زمان این امکان روی سامانه وجود نداشت تا قیمت میانگین به عنوان قیمت پایانی تعیین شود و این شرایط مشکلاتی برای بازار سرمایه ایجاد می‌کرد و تبعاتی به همراه داشت از جمله آنکه، برخی فعالان بازار با عرضه یا خرید در لحظه آخر قیمت پایانی را افزایش یا کاهش می‌دادند.

روح‌الله میرصانعی، دبیرکل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار در گفت‌وگو با سنا به اهمیت تسریع فرآیند اصلاح محدودیت‌های فعلی بازار سرمایه شامل حجم مبنا و دامنه نوسان اشاره و بیان کرد: کوچکی بازار سرمایه باعث می‌شد، دستکاری قیمت‌ها از سوی برخی فعالان بازار سرمایه آسان‌تر شود، بنابراین برای جلوگیری از قیمت‌سازی محدودیت حجم مبنا اعمال شد.  روح‌الله میرصانعی دبیرکل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه در بازار سرمایه همواره نوسانات شاخص از اهمیت زیادی برخوردار است و در نتیجه حجم معاملات نادیده گرفته می‌شود، گفت: اعمال محدودیت‌هایی مانند دامنه نوسان و حجم مبنا برای کنترل نوسان شاخص، در زمان نزولی و صعودی شدن قیمت سهام حجم معاملات را به‌شدت کاهش می‌دهد و این رویکرد صحیحی نیست.

دبیرکل کانون کارگزاران با بیان اینکه در همه دنیا این رویکرد برعکس است و نهادهای ناظر به دنبال نقدشوندگی بازار هستند، افزود: در بورس‌های مطرح جهانی کارایی و اثربخشی نهاد ناظر با شاخص سنجیده نمی‌شود، بلکه شفافیت، نقدشوندگی و حجم معاملات کارایی و اثربخشی ملاک سنجش هستند.

وی در پاسخ به این نقد که گفته می‌شود، اعمال محدودیت‌های بازار سرمایه ابزار حمایت از سرمایه‌گذاران غیر حرفه‌یی است، گفت: بازار سرمایه محل فعالیت مستقیم حرفه‌یی‌هاست و غیرحرفه‌یی‌ها در بورس باید از ابزار‌های دیگری همچون مشاوران بهره ببرند. وی ادامه داد: در گذشته ابزار‌های لازم برای استفاده غیرحرفه‌یی‌ها در بازار سرمایه تعبیه نشده بود لذا اعمال محدودیت‌ها با هدف کنترل ریسک ضروری بود؛ اما امروز ابزار‌های متنوعی مانند مشاوران سرمایه‌گذاری، صندوق‌ها و سبد‌ها وجود دارد که غیرحرفه‌یی‌ها می‌توانند از آنها استفاده کنند.

دبیرکل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار به آسیب اعمال محدودیت دامنه نوسان و حجم مبنا اشاره کرد و گفت: زمانی که اخبار مثبت و منفی درخصوص یک سهم منتشر می‌شود، محدودیت‌هایی مانند دامنه نوسان و حجم مبنا اجازه نمی‌دهد قیمت سهم به حد تعادلی و منطقی برسد و باعث خواهد شد فرآیند رسیدن به قیمت تعادلی زمان‌بر و فرسایشی شود.

میرصانعی در پایان این گفت‌وگو اظهار کرد: برخی فعالان بازار سرمایه اعتقاد دارند بازار سرمایه ما خیلی تحلیلی نیست و ابزار‌های لازم در آن تعبیه نشده است و سوال می‌کنند در این شرایط ما می‌توانیم محدودیت‌ها را حذف کنیم؟ باید پاسخ داد اگر با این نگاه که ابزار‌های بازار سرمایه محدود است یا بازار تحلیلی نیست مسیر را ادامه دهیم هرگز سطح تحلیل در بورس افزایش پیدا نمی‌کند.  وی افزود: زمانی که ما محدودیت‌ها را حذف کنیم تحلیل معنا پیدا می‌کند، بازار بزرگ‌تر و رفتار حرفه‌یی در بازار سرمایه نمایان می‌شود و تا زمانی که ما این قواعد را تغییر ندهیم تحلیل در بازار شکل نمی‌گیرد.

انتصاب سرپرست اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار

مسوول جدید و مستقیم افزایش سرمایه شرکت‌ها و اوراق بهادار مربوط به پذیره‌نویسی در سازمان بورس مشخص شد.

به گزارش سنا، در پی عزیمت غلامرضا ابوترابی از ریاست اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار سرمایه‌یی سازمان بورس به مدیرعاملی شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه که اواخر تیر رخ داد، سرپرست افزایش سرمایه‌ها و اوراق بهادار مربوط به پذیره‌نویسی مشخص شد. به این ترتیب، میثم طهماسب‌زاده بائی که پیش از این کارشناس مسوول اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار سرمایه‌یی سازمان بورس بود، به عنوان سرپرست این اداره مهم منصوب شده است. این درحالی است که علی بیگ‌زاده از اوایل مرداد مدیریت نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس را به عهده گرفته است.

ساماندهی پرداخت بهای گندمکاران از طریق بورس کالا

 دولت اقدامات مناسبی برای ساماندهی پرداخت بهای گندمکاران تدارک دیده است که ارائه گندم در بورس کالا می‌تواند تجاربی ایجاد کند تا شرایط خرید گندم از کشاورزان تسهیل شود؛ با ارائه گندم در بورس کالا دو مزیت شفافیت و سرعت در پرداخت مطالبات گندمکاران به نحو کارشناسی شده‌یی عملیاتی می‌شود.

به گزارش بورس کالای ایران، علی اکبری عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، با بیان اینکه حدود ۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تن به‌طور تقریبی گندم امسال از کشاورزان خریداری شده است به خانه ملت گفت: پرداخت بهای گندمکاران امسال تاخیر یک ماهه داشته است.

اکبری درباره وضعیت پرداخت بهای گندمکاران توسط دولت، گفت: به عبارتی از ۱۱ هزار و 500میلیارد تومان، ۷ هزار و 500 میلیارد تومان بهای گندم به کشاورزان پرداخت شده است.

نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: دیرکرد بهای گندم ظرف مدت یک ماه طبیعی است زیرا منابع پولی آماده‌یی وجود ندارد که بتوان به‌طور مستقیم بهای گندمکاران را پرداخت کرد، بنابراین دولت مجبور است برای تامین بهای گندمکاران از منابع پرداختی بهای کشاورزان را پرداخت کند.  وی با بیان اینکه دولت اقدامات مناسبی برای ساماندهی پرداخت بهای گندمکاران تدارک دیده است، یادآور شد: ارائه گندم در بورس کالا می‌تواند تجاربی ایجاد کند که شرایط خرید گندم از کشاورزان تسهیل شود و این در حالی است که با ارائه گندم در بورس کالا دو مزیت شفافیت و سرعت در پرداخت مطالبات گندمکاران به نحو کارشناسی شده‌یی عملیاتی می‌شود.

 

ارسال نظر