بازار سهام در مدار صعودی

۱۳۹۶/۰۶/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۸۸۱
بازار سهام در مدار صعودی

گروه بورس

در سومین روز معاملات بورس اوراق بهادار تهران دماسنج بازار سرمایه بار دیگر سقف‌شکنی کرد و وارد کانال ۸۳ هزار واحدی شد. دیروز روند قیمتی در سهام گروه‌های خودرو، فلزات اساسی و کانه‌های فلزی روبه‌ افزایش بود.

به گزارش «تعادل»، دیروز دوشنبه شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار تهران با ۱۲۷واحد رشد به رقم ۸۳ هزار و ۱۲ واحدی رسید و شاخص کل هم وزن نیز با ۶۷ واحد افزایش در تراز ۱۷هزار و ۸۳۸واحدی ایستاد. شاخص آزاد شناور نیز با رشد ۱۹۶واحدی در تراز ۹۱ هزار و ۳۵۹ واحدی ایستاد و شاخص بازار اول با ۱۷۱ واحد رشد به رقم ۵۸ هزار و ۳۸۶واحدی رسید.

اما شاخص بازار دوم ۱۷۰ واحد افت کرد و تا عدد ۱۷۹هزار و ۷۴۰ واحدی پایین رفت. شاخص صنعت نیز با رشد ۱۴۲ واحدی مواجه شد و به رقم ۷۲هزار و ۲۷واحدی رسید.

نماد شرکت‌های معدنی و صنعتی گل‌گهر، فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس ایران و پتروشیمی خارک به ترتیب با ۵۳، ۴۳، ۳۱ و ۲۴ واحد تاثیر مثبت، بیشترین نقش افزاینده را روی دماسنج بازار سرمایه داشت، اما در طرف مقابل شرکت ارتباطات سیار ایران، بانک ملت و گسترش نفت و گاز پارسیان به ترتیب با ۴۴، ۱۱ و ۹واحد تاثیر، بیشترین نقش کاهنده را روی دماسنج بازار داشتند.

براساس این گزارش، دیروز بورس تهران در حالی با انباشت عرضه در مقابل تقاضای سهام در گروه‌های بازار دومی شامل شرکت‌های کوچک یا برخوردار از سهام شناوری پایین بود که انتظار برای رشد قیمت‌ها در بازار جهانی کالاهای اساسی به پیشرو شدن گروه فلزات اساسی و همچنین معدنی‌ها با تک‌تازی دوقلوهای سنگ آهنی انجامید.

بازاری که به مدد حقوقی‌ها در این گروه دیروز از فاز اصلاحی کناره گرفت تا به این ترتیب نشان دهد که گروه فلزات اساسی و معدنی‌ها همچنان پیشرو بلامنازع بازار سهام هستند. در این بین گروه لاستیک و پلاستیک و تک‌سهم‌های قطعه‌ساز در گروه‌های خودرویی همچنان برای معامله‌گران کوتاه‌مدت‌نگر در کانون توجه قرار دارد. دیروز بازار سهام بازاری پرحجم و پرتحرک بود که هم‌پای خریداران اغلب حقوقی در گروه فلزات اساسی و معدنی‌ها به‌دنبال جمع‌آوری سهم‌های برخوردار از بنیان قوی به تبع رشد قیمت‌ها در بازار جهانی بود.

بر این اساس، دیروز در گروه فلزات اساسی ۹۰میلیون سهم به ارزش ۲۰ میلیارد تومان در ۶۶۰۳ نوبت مورد معامله قرار گرفت. در این گروه روند قیمتی اکثر سهم‌ها رو به رشد بود. در این گروه معدنی و صنعتی گل‌گهر بیشترین نقش افزاینده را روی دماسنج بازار سرمایه داشت که در این نماد ۴۷ درصد از خریدها مربوط به حقیقی‌ها و مابقی مربوط به حقوقی‌ها بود.

در گروه کانه‌های فلزی نیز دیروز ۵۰ میلیون سهم به ارزش بیش از ۱۲ میلیارد تومان مورد داد و ستد قرار گرفت. در این گروه نیز اکثریت نمادها حدود یک‌درصد رشد در قیمت پایانی را تجربه کردند. همچنین در گروه خودرو ۸۳ میلیون سهم به ارزش بیش از ۱۲ میلیارد تومان در ۸۳۴۲ نوبت مورد داد و ستد قرار گرفت. در این گروه نیز قیمت سهم‌ها عموما رو به افزایش بود.

از جمله معاملات درون‌گروهی دیروز می‌توان به داد و ستدهایی در نماد شرکت‌های توسعه معادن و فلزات، سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی، معدنی و صنعتی گل‌گهر، پالایش نفت اصفهان، گسترش نفت و گاز پارسیان، خدمات انفورماتیک، پتروشیمی فجر و فولاد مبارکه اصفهان نام برد، به‌طوری که به‌عنوان نمونه در نماد توسعه معادن و فلزات بیش از ۳۸۵میلیون سهم به ارزش حدود ۵۶ میلیارد تومان تنها در دو نوبت مورد داد و ستد قرار گرفت.

ارزش معاملات بورس تهران دیروز به رقم ۲۶۲میلیارد تومان رسید که این رقم ناشی از دست به دست شدن یک میلیارد و ۲۰۵ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی ۴۴ هزار و ۸۸۰ نوبت داد و ستد بود. آیفکس دیروز چندان تغییری نداشت و در تراز

 ۹۴۷,۶ قرار گرفت. ارزش معاملات فرابورس ایران به رقم ۲۵۶ میلیارد تومان بالغ شد که این رقم ناشی از دست به دست شدن ۳۳۱ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی ۳۲ هزار و ۳۶۲ نوبت معامله بود.

 رشد نماگرهای فرابورسی

میانه هفته معاملاتی جاری داد و ستدهای فرابورس ایران با نقل و انتقال بیش از 331 میلیون ورقه بهادار به ارزش افزون بر 256 میلیارد تومان پایان یافت که نسبت به روز گذشته با افزایش حجم و ارزش معاملات همراه بود؛ شاخص کل نیز پس از یک روز وقفه در روند صعودی، بار دیگر دیروز با افزایش 0.5واحدی روبه‌رو شد.

معاملات دوشنبه ششم شهریورماه با خرید و فروش 171میلیون سهم به ارزش بیش از 34.1میلیارد تومان در مجموع دو بازار اول و دوم همراه شد.

نگاهی به معاملات صورت ‌گرفته در این دو بازار نشان می‌دهد نماد معاملاتی شرکت سهامی ذوب‌آهن اصفهان با مبادله بیش از 116 میلیون سهم به ارزش نزدیک به 100 میلیارد ریال بیشترین حجم و ارزش معامله را به خود اختصاص داد. نماد معاملاتی مبین وان کیش دیروز برای چندمین روز متوالی در صدر نمادهای پربازدید قرار گرفت و نمادهای «شتوکا»، «اوان» و «کوثر» بیشترین افزایش قیمت پایانی را تجربه کردند.

در همین حال شاخص فرابورس نیز با رشد 0.5واحدی در نزدیکی ارتفاع 948 واحدی قرار گرفت. دو نماد «میدکو» و «وهور» در حالی بالاترین تاثیر منفی را بر شاخص فرابورس به جا گذاشتند که نمادهای «ذوب»، «دماوند»، «زاگرس»، «شراز» و «کوثر» تا سقف حداکثر یک واحد تاثیر منفی بر این نماگر را موجب شدند.

ارزش معاملات در سه تابلو بازار پایه نیز دیروز به نزدیکی 191 میلیارد ریال رسید. به این ترتیب با معامله بیش از 90 میلیون سهم در تابلوهای «الف»، «ب» و «ج» بازار پایه ارزش این داد و ستدها رقم 19میلیارد و 950 میلیون تومان را به ثبت رساند.

بازار اوراق با درآمد ثابت فرابورس هم معاملاتی به حجم یک میلیون و 940 هزار ورقه را تجربه کرد که ارزش آن 192 میلیارد تومان بود. اسناد خزانه اسلامی مرحله یازدهم با نقل و انتقال بیش از 185هزار ورقه به ارزش 18.1 میلیارد تومان در صدر این بازار ایستاد و بالاترین حجم و ارزش معاملات را در اختیار گرفت.

نگاهی به تابلو اوراق تسهیلات مسکن حاکی از آن است که قیمت این اوراق در بازه 76.4 تا 79.2 هزار تومان قرار داشته و بیش از 100 هزار ورقه تسه به ارزش 7.8 میلیارد تومان در این تابلو مورد معامله قرار گرفته است.

تسه مردادماه 96 که به‌تازگی به جمع اوراق تسهیلات مسکن قابل معامله در این تابلو اضافه شده، روز گذشته بیشترین حجم و ارزش معاملات را ثبت کرد. در نهایت صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله نیز شاهد داد و ستد 68 میلیون ورقه به ارزش حدود 2.4میلیارد تومان بود. صندوق سرمایه‌گذاری اعتماد آفرین پارسیان بالاترین حجم و ارزش معاملات را در میان ETFها به خود اختصاص داد.

 عرضه 33 هزار تنی گندم خوراکی

دیروز دوشنبه، 35 هزار و 750 تن گندم خوراکی، 775تن شکر سفید، 200 تن روغن خام، 125 تن جو دامی و 4 هزار تن گندم دوروم در تالار محصولات کشاورزی بورس کالای ایران عرضه شد. علاوه بر این، تالار محصولات کشاورزی بورس کالای ایران روز دوشنبه 6 شهریور ماه عرضه 33 هزار و 760تن گندم خوراکی در قالب طرح قیمت تضمینی تجربه کرد.

علاوه بر این، 12 تن جو دامی در قالب طرح قیمت تضمینی و در تالار محصولات کشاورزی عرضه شد.

تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالای ایران نیز در این روز میزبان عرضه 3 هزار تن شمش هزار پوندی 99.8 شرکت ایرالکو و 92 تن تیرآهن شرکت ذوب‌آهن اصفهان بود. این گزارش حاکی است 7هزار و 700 تن قیر نیز در تالار صادراتی بورس کالای ایران عرضه شد.

تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی بورس کالای ایران نیز در این روز شاهد عرضه مواد پلیمری، اسلاک واکس، روغن پایه، قیر، گوگرد، لوب‌کات و وکیوم باتوم بود. بازار فرعی بورس کالای ایران نیز عرضه 50 تن شیرخام، 104 تن پودر نارگیل و 40هزار قطعه جوجه یک روزه را تجربه می‌کند.

 

ارسال نظر