اخبار بورس کالا

۱۳۹۶/۰۶/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۸۳۳

افزایش تولید سنگ‌آهن در هند

هند به‌عنوان چهارمین تولید‌کننده بزرگ سنگ‌آهن دنیا در ژوئن سال جاری 16.3 میلیون تن سنگ‌آهن تولید کرد که 2 درصد در مقایسه با ماه می‌رشد داشت. همچنین نسبت به مدت مشابه سال گذشته 7.9 درصد بالا رفت. به گزارش فولاد ایران، اودیشا بزرگ‌ترین ایالت تولیدکننده سنگ‌آهن هند است که در ژوئن 8 درصد کاهش در تولید داشت. این ایالت نیمی از تولید سنگ‌آهن هند را در دست دارد.

بازار بیلت «سی‌آی‌اس» در سکوت

روزهای اخیر تمایل به خرید در بازار صادرات بیلت سی‌آی‌اس طبق برآورد‌ها کاهش داشت. در منطقه منا خریدارها در بازار نیستند. هر دو طرف معامله منتظر روشن‌تر شدن روند بازار قراضه نیز هستند. تا اوایل سپتامبر که برخی اعیاد مذهبی در منطقه منا خواهد بود انتظار می‌رود فعالیت بازار زیاد نباشد. پیشنهادات قیمت چندانی در بازار نیست ولی قیمت اسمی بازار 510 تا 520 دلار هر تن فوب است. خریدارانی که درخواست داده‌اند بالاتر از 500 دلار هر تن فوب حاضر به معامله نبوده‌اند. در ترکیه هم قیمت بیلت سی‌آی‌اس 520 تا 530 دلار هر تن سی اف آر است و درخواست خرید چندانی در بازار شنیده نشده است.

در همین حال تمایل به خرید در بازار ورق سی‌آی‌اس روزهای گذشته نسبتا کم بوده است که به دلیل تعطیلات تابستانی در اروپا و نزدیکی اعیاد مذهبی در منطقه منا دور از انتظار نبوده است. از طرفی میزان عرضه کارخانه‌های سی‌آی‌اس نیز اخیرا کمتر شده و کسانی که در بازارند قیمت‌ها را بالاتر برده‌اند.   ورق گرم کارخانه‌ام ام ک تولید اکتبر 580 تا 590 دلار هر تن فوب دریای سیاه شده در حالی که نیمه نخست آگوست 560 تا 570 دلار بود. در ترکیه کسی تمایل به خرید از سی‌آی‌اس ندارد چون قیمت‌ها نسبتا مشابه بازار داخلیست. در جنوب شرق آسیا نیز قیمت پیشنهادی 590 تا 600 دلار هر تن سی‌اف‌آر است. البته خریدارها ترجیح می‌دهند از چین در 570 تا 575 دلار هر تن سی‌اف‌آر خرید کنند.

 

بازارهای میلگرد در چه حالند

فروش میلگرد در بازار داخلی و صادرات ترکیه کاهش چشمگیر داشته که به دلیل نزدیکی اعیاد مذهبی است. به گزارش فولاد ایران، فولادسازان مطمئنند که اوایل سپتامبر بازار داخلی فعال‌تر می‌شود از این رو عجله‌یی برای فروش ندارند. صادرکننده‌ها نیز ترجیح می‌دهند تا روشن‌تر شدن روند بازار صبر کنند. قیمت فعلی میلگرد در بازار داخلی این کشور 552 تا 564 دلار هر تن درب کارخانه است و قیمت پیشنهادی صادراتی 540 تا 545 دلار هر تن فوب حمل اواخر سپتامبر و اکتبر است. همچنین میلگرد صادراتی چین اخیرا 10 دلار رشد قیمت داشته 560 تا 570 دلار هر تن فوب شده است. به گزارش فولاد ایران، در بازار داخلی چین هم میلگرد 597 تا 619 دلار هر تن درب کارخانه است که در ثبات نسبی مانده است. همچنین اخیرا بازار صادرات میلگرد سی‌آی‌اس نیز صعودی بوده که در راستای دیگر بازارهای جهانی بوده است. محدودیت عرضه هم در بازار سی‌آی‌اس به افزایش قیمت کمک کرده است. قیمت پیشنهادی فعلی 540 تا 550 دلار هر تن فوب است. در ترکیه میلگرد 10 دلار بالا رفته 530 تا 540 دلار هر تن است.

بهبود بازار مقاطع امریکا

 رشد قیمت قراضه و ثبات تقاضا قیمت مقاطع را در بازار امریکا بالا برده است. افزایش هزینه تولید موجب شده برخی از کارخانه‌ها قیمت میلگرد را تا 28 دلار هر تن بالا ببرند. به گزارش فولاد ایران، قیمت فعلی میلگرد 595 دلار هر تن درب کارخانه است و افزایش قیمت فعلا در قرارداد‌ها موثر واقع نشده است. مفتول هم در بازار داخلی این کشور 606 تا 628 دلار هر تن درب کارخانه است که تغییر قیمتی نداشته ولی انتظار می‌رود به‌زودی افزایش قیمت داشته باشد.

افزایش قیمت پایه محصولات پلیمری

پلیمر مقایسه قیمت پایه محصولات پلیمری در تاریخ ۲۹ مرداد و ۵ شهریورماه نشان می‌دهد که اکثر کالاها روندی صعودی داشته‌اند. به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، بیشترین افزایش قیمت در گروه محصولات پلیمری متعلق استایرن بودتاین رابر تیره با ۵.۱ درصد رشد نسبت به هفته گذشته است. این کالا از رقم ۴ هزار و ۸۲۲ تومان به ۵ هزار و ۶۹ تومان رسیده است. همچنین استایرن بوتادین رابر روشن نیز ۴.۸ درصد رشد داشته است، این کالا از رقم ۵ هزار و ۱۷۳ تومان به ۵ هزار و ۴۲۲ تومان رسیده است. در ادامه ABS نیز با 4.5درصد افزایش قیمت نسبت به هفته گذشته روبه رو شده است.  همچنین پلی‌استایرن مقاوم با 3.4درصد رشد قیمت نسبت به هفته گذشته در رتبه بعدی قرار دارد، این کالا از رقم ۵ هزار و ۲۵۳ تومان به ۵ هزار و ۴۳۵ تومان رسیده است. پلی‌استایرن معمولی هم با 1.3درصد رشد قیمت نسبت به هفته گذشته قراردارد، این کالا از رقم ۴ هزار و ۹۳۲ تومان به ۴ هزار و ۹۹۷ تومان رسیده است.  در گروه پلی‌اتیلن‌ها هم؛ پلی‌اتیلن سنگین تزریقی و دورانی با ۱.۶ درصد رشد نسبت به هفته قبل قرار دارند، این کالاها به ترتیب ۶۳ و ۶۶ تومان گران شدند. پلی‌اتیلن سبک فیلم و پلی‌اتیلن سنگین فیلم نیز به ترتیب با 1.3درصد و 1.2 درصد افزایش قیمت نسبت به هفته گذشته به رقم‌های ۴ هزار و ۳۹۷ و ۳ هزار و ۹۶۷ تومان رسیدند.

 

ارسال نظر