خیز بورس کالا برای مرجع قیمت‌گذاری‌ها

۱۳۹۶/۰۶/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۸۲۷
خیز بورس کالا برای مرجع قیمت‌گذاری‌ها

گروه بورس   

به‌نظر می‌رسد شفاف‌سازی و اعتماد دولتمردان به مدل قیمت‌گذاری در بازارسرمایه و به‌ویژه بورس کالای ایران در به بلوغ این بازار جوان کمک بسزایی کنند.

به‌گزارش «تعادل» رینگ کشاورزی تالار نقره‌یی در روزهای ابتدایی دولت دوازدهم مورد توجه ویژه وزیر کشاورزی بوده و در آخرین اظهارنظر محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی افزایش بهره‌وری را راهبرد اصلی برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی در دولت دوازدهم دانست وعرضه محصولات کشاورزی در بورس کالای ایران را به عنوان سیاست این وزارتخانه یاد کرد.

حجتی با حضور در برنامه «نگاه ۱» شبکه یک سیما به مناسبت هفته دولت، در خصوص خرید تضمینی محصولات کشاورزی گفت: سیاست ما این است که خرید محصولات کشاورزی از طریق سازوکارهایی نظیر بورس انجام گیرد و هم‌اکنون محصولات ذرت و جو بطور کامل در بورس کالا مبادله می‌شود.

بر این اساس اعتقاد متولی اصلی کشاورزی کشور به بازار سرمایه در حالی چندین باره تکرار می‌شود که یکی از محصولات زنده پذیرش شده در بورس کالا وارد فاز جدیدی شده است.

براساس اظهارنظرهای ماه‌های قبل و طی اهدافی که تولید‌کنندگان جوجه و مرغ گوشتی ان را دنبال می‌کنند قرار است صد درصد عرضه این محصول در بورس کالا عرضه شود و دراین خصوص دبیر انجمن تولید‌کنندگان جوجه یک روزه از پذیرش ۳۰۰ تا ۴۰۰ شرکت تولید‌کننده جوجه یک روزه طی یک ماه آینده در بورس کالای ایران خبر داد وگفت: درحال حاضر۳۸ شرکت تولید‌کننده جوجه یک روزه در بورس کالای ایران پذیرش شدند و۸ شرکت درحال عرضه هستند که طی ماه جاری تمام ۳۸ شرکت اقدام به عرضه محصول در بورس کالا می‌کنند.

غلامعلی فارغی در گفت‌وگو با خبرگزاری کشاورزی ایران اغلام کرد: در ابتدای کار به دلیل آشنا نبودن تولیدکنندگان جوجه یک روزه با مزایای بورس کالای ایران، رغبتی برای ورود به بورس کالا از سوی این شرکت‌ها وجود نداشت اما در حال حاضر استقبال از سمت تولید‌کنندگان جوجه یک روزه برای عرضه در بورس کالای ایران افزایش یافته و تولید‌کنندگان جوجه یک روزه تمایل زیادی به عرضه محصول در بورس دارند.

وی افزود: در حال حاضر ۳۸ شرکت تولید‌کننده جوجه یک روزه در بورس کالای ایران پذیرش شدند و ۸ شرکت در حال عرضه هستند و طی ماه جاری نیز تمام ۳۸ شرکت اقدام به عرضه محصول در بورس کالا می‌کنند این در حالی است که پیش‌بینی می‌شود طی ماه جاری و ماه آینده بیش از ۳۰۰ تا ۴۰۰ شرکت تولید‌کننده جوجه یک روزه در بورس کالای ایران پذیرش شود.

دبیر انجمن تولید‌کنندگان جوجه یک روزه با بیان اینکه در حال حاضر تولیدکنندگان مرغ مادر تمایل زیادی برای ورود به بورس کالا دارند و تشکل‌های مرغ گوشتی نیز از طرف تولیدکنندگان مرغ گوشتی وارد بورس کالا می‌شوند، به مزایای عرضه جوجه یک روزه در بورس کالای ایران اشاره و خاطرنشان کرد: برای این بازار چشم‌انداز روشنی تصور می‌شود زیرا عرضه جوجه یک روزه در بورس کالای ایران هم موجب تعادل قیمت این محصول شده و هم شفافیت معاملات را افزایش می‌دهد.

فارغی با اشاره به اینکه بیش از ۷۰ درصد تولید جوجه یک روزه کشور وارد بورس کالا می‌شود، تصریح کرد: با توجه به کشف قیمت عادلانه و شفاف این محصول در بورس کالای ایران، پیش‌بینی می‌شود که از شهریور ماه میزان شرکت‌های پذیرش شده در بورس کالا و همچنین میزان عرضه جوجه یک روزه در بورس افزایش پیدا کند و با رسیدن قیمت این محصول به ۱۸۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان، تعادل قیمتی برای جوجه برقرار شود.

وی افزود: در این راستا انجمن جوجه یک روزه به‌شدت این موضوع را پیگیری کرده و اقدام به برگزاری کلاس‌های آموزشی می‌کند تا فرهنگ‌سازی مناسبی برای عرضه محصول در بورس کالای ایران صورت بگیرد این در حالی است که انتظار می‌رود تا شرایط پذیرش شرکت‌های تولید‌کننده در بورس تسهیل شده و نقش کارگزاران در بخش کشاورزی پررنگ‌تر شود، زیرا اگر ضمانت کارگزاران مورد قبول واقع شود، مشتری‌ها و معامله‌گران بیشتری وارد بازار شده می‌شود.

 گرانی جوجه تاثیری بر قیمت مرغ ندارد

براین اساس حرکت به سوی شفافیت به نوبه خود عملکرد قابل دفاعی است حال این پرسش مطرح می‌شود که این عرضه‌ها در محصول نهایی که همان مرغ گوشتی است چه تاثیری خواهد داشت. در این باره احمد باقری یکی از تولید‌کنندگان جوجه و مرغ یکی از مهم‌ترین اهداف ورود جوجه به بورس را حذف واسطه‌ها و دلالان در قیمت‌گذاری قیمت جوجه دانست و به «تعادل» گفت: یکی از دلایلی که مرغ به قیمت واقعی دست خریدار نمی‌رسد واسطه است، چرا که مرغدار جوجه یک‌روزه را به قیمت واقعی خریداری نمی‌کند و بازار‌سازی در این زمینه موجب افزایش قیمت نهایی مرغ می‌شود.  باقری در ارتباط با تاثیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه در افزایش قیمت جوجه با توجه به اطلاعیه منتشر شده که نرخ جوجه را بین 1800تا 200 تومان اعلام کرده گفت: قیمت جوجه در برخی از ایام سال و با توجه به افزایش تقاضا افزایش می‌یابد که در سال جاری نیز با توجه به افزایش قیمت جوجه، انجمن با توافق با تولیدکنندگان و مرغداران گوشتی نسبت به اعلام نرخ قطعی جوجه اقدام کرده که که پس از طی ایام پر مصرف در نهایت همچون روال سابق قیمت جوجه روند کاهشی را تجربه خواهد کرد.

وی درباره تاثیر مستقیم افزایش قیمت جوجه یک‌روزه در بورس به عنوان عاملی در گران‌تر شدن قیمت مرغ گفت: قیمت جوجه 12 تا 16 درصد در نرخ نهایی مرغ تاثیر دارد؛ بنابراین در نهایت نرخ مرغ ممکن است نوسان 4 درصدی را تجربه کند.

باقری در ارتباط با تاثیر ورود جوجه یک‌روزه به بورس و تاثیر آن در تعیین قیمت مرغ در ماه‌های آتی گفت: با توجه به آنکه میزان ورود جوجه‌های یک روزه به بورس کم‌تر از 10 درصد بوده است و تقریباً 90 درصد خریداران مرغ گوشتی از روشی غیر از بورس جوجه‌های خود را خریداری می‌کنند، تاثیر آن‌چنانی نباید در تعیین قیمت آینده گوشت مرغ و تخم‌مرغ داشته باشد.  با همه تفاسیر باید دید که ورود 400 شرکت جدید تولید‌کننده جوجه یک روزه به بورس کالا می‌تواند در نوسان‌هایی که واسطه‌ها درقیمت مرغ ایجاد می‌کنند تاثیرگذار باشد یا خیر؟

 

ارسال نظر