تداوم کامودیتی محوری رشد نماگرهای بورس

۱۳۹۶/۰۶/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۷۳۱
تداوم کامودیتی محوری رشد نماگرهای بورس

گروه بورس|

دیروز بورس تهران با معاملاتی پرحجم و شاداب در میان شرکت‌های بزرگ و عمدتا حاضر در بازار اول این بورس روبه‌رو بود، این در حالی است که معامله‌گران بورس تهران با واگذاری سهام در شرکت‌های کوچک یا برخوردار از سهام‌شناوری پایین در بازار دوم ترجیح دادند، دیروز سهم‌هایی برخوردار از ساختار بنیادی قوی و تحت تاثیر قیمت‌های جهانی را در سبد سرمایه‌گذاری‌ها جایگزین کنند.

به گزارش «تعادل» چشم‌انداز روشن بازارهای جهانی برای کامودیتی‌ها و در عین حال انتظار برای تغییر نرخ ارز باعث شده تا بورس تهران روی شرکت‌های صادرات‌‌محور حساب ویژه‌یی باز کند، هر چند که هنوز بازار سهام نسبت به دورنمای اقتصاد و رکود حاکم بر کسب و کار با اما و اگرهای بسیاری مواجه است.

در این بین، عزم بانک مرکزی برای کاهش نرخ سود بانکی در کنار تداوم نرخ سود ترجیحی برخی بانک‌ها به سپرده‌های کلان باعث شده تا انتظار فعالان بازار سرمایه برای گرایش منابع پولی به سمت این بازار دچار شک و تردید باشد، هر چند که تلاش برای راه‌اندازی بازار ثانویه اوراق خزانه اسلامی در بازار سهام می‌تواند بارقه امیدی برای شفافیت این بازار غیررسمی و تعدیل نرخ بازدهی موثر اوراقی که اصلی‌ترین نقش را در بی‌انضباطی پولی و مالی در ماه‌های اخیر داشته‌اند را سر و سامان دهد.

دیروز بازار سهام بازاری به نسبت پرحجم و متعادل بود که با پیشرو شدن گروه فلزات اساسی و معدنی‌ها در کنار سایر شرکت‌های صادرات‌محور، شاهد جابه‌جایی برخی معامله‌گران از بازار دوم به بازار اول بورس تهران بود.

 بررسی نماگرهای بورسی

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس و اوراق بهادار تهران (تدپیکس) در پایان معاملات دیروز شنبه 4 شهریورماه 96 با افزایش 355واحدی روی رقم 82 هزار و 897 واحد ایستاد. شاخص کل هم‌وزن اما با افزایش 17واحدی عدد 17هزار و 750واحد را به نمایش گذاشت. شاخص سهام آزاد شناور نیز با افزایش 498واحدی به رقم 91هزار و 164واحد دست یافت.

شاخص بازار اول اما در حالی با افزایش 395 واحدی به رقم 58 هزار و 290 واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با کاهش 21 واحدی عدد 179هزار و 572 واحد را به نمایش گذاشت.

بر اساس این گزارش، دیروز معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت‌های ملی صنایع مس ایران با 119 واحد، فولادمبارکه با 93واحد و معدنی و صنعتی گل‌گهر با 84 واحد افزایش بیشترین تاثیرمثبت را بر محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند.

در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت‌های گروه مپنا با 42واحد، گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید با 25واحد و بانک ملت با 24 واحد کاهش بیشترین تاثیر منفی را در برآورد این نماگر به دوش کشیدند. ارزش کل معاملات دیروز بورس تهران به بیش از 320میلیارد تومان نمایش داده شد که ناشی از دست به دست شدن بیش از 731میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 51 هزار و 158 نوبت داد و ستد بود.

 توقف و بازگشایی نمادهای بورسی

طی معاملات دیروز نماد معاملاتی شرکت‌های گروه گسترش نفت و گاز پارسیان، قراردادهای اختیار خرید و فروش سهام پارسان، صنعتی و معدنی شمال‌شرق شاهرود، سیمان شرق، نیرو کلر، لامیران، سرمایه‌گذاری توسعه شهری توس‌گستر، سرمایه‌گذاری ساختمان ایران، نوسازی و ساختمان تهران، حفاری شمال، پتروشیمی پردیس، افست، گواهی سپرده عام بانک پارسیان، بیمه کارآفرین، توسعه بازرگانی آهن و فولاد میلا، از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی شد در حالی که دیروز هیچ نمادی با توقف مواجه نشد.

 معاملات درون‌گروهی

در عین حال دیروز بیش از 234هزار حق تقدم استفاده نشده شرکت تولید مواد اولیه دارویی البرز بالک برای 10 روز معاملاتی آغاز شد. دیروز در بازار2 بورس تهران که به معاملات درون‌گروهی سهامداران عمده اختصاص دارد، 10میلیون سهم سرمایه‌گذاری پردیس به ارزش بیش از یک‌میلیارد تومان با معاملات انتقالی از سوی سهامداران عمده این سهم روبه‌رو بود. در نماد معاملاتی پتروشیمی جم نیز اندکی بیش از 5میلیون سهم به ارزش بیش از 4 میلیارد تومان به کدهای درون‌گروهی سهامدار عمده انتقال یافت.

در عین حال 5میلیون سهم پالایش بندرعباس به ارزش بیش از 2میلیارد تومان با معاملات درون‌گروهی سهامداران عمده مواجه شد. اندکی بیش از 3میلیون سهم سرمایه‌گذاری دارویی تامین نیز به ارزش بیش از 2 میلیارد تومان کد به کد شد.

 صعود 7 واحدی آیفکس

نخستین روز معاملاتی فرابورس ایران در هفته جدید با معامله بیش از 199میلیون ورقه بهادار به ارزش یک‌هزار و 37میلیارد تومان پایان یافت و شاخص کل نیز با رشد 7 واحدی همراه شد.

دیروز شنبه 4 شهریورماه بالغ بر 103میلیون سهم به ارزش 30.8میلیارد تومان در مجموع بازارهای اول و دوم دادوستد شد و نمادهای معاملاتی شرکت‌های ذوب‌آهن اصفهان و پتروشیمی زاگرس به ترتیب بیشترین حجم و ارزش معاملات را در این دو بازار تجربه کردند.

دیروز همچنین شاخص کل فرابورس با افزایش 7 واحدی همراه شد تا با این صعود آیفکس در ارتفاع 947 واحدی بایستد.

سه نماد شیمیایی به نام‌های «زاگرس»، «مارون» و «خراسان» و دو نماد از گروه فلزات اساسی به نام‌های «میدکو» و «ذوب» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص فرابورس تا سطح حداکثر 4 واحد به جا گذاشتند و دو نماد «دماوند» و «شراز» تا سطح 1.5 واحد تاثیر منفی بر این نماگر داشتند.

نماد معاملاتی مبین وان کیش که بیش از دو هفته از عرضه اولیه آن می‌گذرد روز گذشته در صدر نمادهای پربازدید و جزو نمادهایی قرار گرفت که بیشترین افزایش قیمت را تجربه کرد. در نماد «اوان» که با صف خرید معاملات را به پایان رساند بیش از 46 هزار سهم دست به دست شد و رشد قیمت پایانی تا نزدیکی 5 درصد رقم خورد.

در همین حال در جریان بازار نماد معاملاتی شرکت‌های بیمه کارآفرین و صنعتی و معدنی شمال شرق شاهرود پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه و دستورات این مجمع بازگشایی شدند.

بازار پایه فرابورس ایران نیز در سه تابلو معاملاتی خود میزبان دادوستد 92میلیون سهم به ارزش نزدیک به 23.6 میلیارد تومان قرار گرفت.

بر اساس طبقه‌بندی جدید در خصوص بازار پایه نماد شرکت‌های گسترش صنایع پیام، تولید سموم علف‌کش، لوله و تجهیزات سدید، تولی‌پرس، کف، بازرگانی آینده‌سازان بهشت پارس، بانک شهر، صنایع بسته‌بندی مشهد، پتروشیمی اصفهان و کارتن مشهد به تابلو ج بازار پایه منتقل و روز گذشته در این تابلو گشایش شدند.

طبق اعلام مدیر عملیات و اعضای فرابورس ایران نیز قیمت‌گذاری این نمادهای منتقل شده به تابلو ج بازار پایه منوط به معامله حجم مشخصی از سهام به شرح دو در هزار سرمایه پایه هر شرکت با کف 100هزار سهم و سقف 10میلیون سهم بود و در صورت عدم انجام معامله به این شرح، معاملات انجام شده مورد تایید قرار نگرفته و بازگشایی نماد به جلسه معاملاتی بعد موکول می‌شود. تابلو اوراق تسهیلات مسکن نیز شاهد معامله حدود 97هزار ورقه تسه به ارزش 7.4میلیارد تومان بود. تسه‌ها دیروز در تمام نمادهای با افت قیمت روبه‌رو و در بازه قیمتی 75.8 تا 79.1هزار تومان دست به دست شدند.

در نهایت بازار اوراق با درآمد ثابت فرابورس با معامله 713هزار ورقه به ارزش 71.1میلیارد تومان روبه‌رو شد. اسناد خزانه اسلامی مرحله دهم بیشترین حجم و ارزش معاملاتی را در این بازار تجربه کرد. در پایان معاملات دوشنبه هفته جاری نماد معاملاتی اسناد خزانه اسلامی مرحله نهم در نماد برای پرداخت مبالغ اسمی این اسناد متوقف خواهد شد.

 عرضه انواع فرآورده‌های نفتی در بورس کالا

تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی بورس کالای ایران میزبان عرضه ۸۳هزار و ۷۲ تن وکیوم باتوم، لوب‌کات، مواد پلیمری و شیمیایی بود. در نخستین روز معاملاتی هفته تالار صادراتی بورس کالای ایران میزبان عرضه ۳۱هزار و ۵۰۰تن گندم دوروم استان خوزستان است. ۵هزار و ۲۵۸ تن قیر و عایق رطوبتی نیز در این تالار

عرضه شد.

این گزارش حاکی است، ۴۷هزار و ۱۳۳تن گندم خوراکی و ۶۳تن جو دامی در قالب طرح قیمت تضمینی در تالار محصولات کشاورزی عرضه شد.

علاوه بر این ۱۲۵تن جو دامی، ۴هزار تن گندم دوروم، ۹۶هزار و ۷۵۰تن گندم خوراکی، یک‌هزار و ۵۷۵تن شکر سفید، ۲۰۰تن روغن خام سویا و ۲۳۳ هزار و ۵۰ قطعه جوجه یک‌روزه در تالار محصولات کشاورزی عرضه شد. بازار فرعی بورس کالای ایران نیز شاهد عرضه ۷۰ تن آنیلین و متیلن دی فنیل دی ایزوسیانات بود.

 

 

ارسال نظر