استقبال سرمایه‌گذاران از زمزمه تحولات ساختاری در بورس

۱۳۹۶/۰۶/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۶۴۳
استقبال سرمایه‌گذاران از زمزمه تحولات ساختاری در بورس

سازمان بورس قاطع‌تر از گذشته می‌شود

بورس و اوراق بهادار تهران در معاملات هفته گذشته روندی مثبت را تجربه کرد و توانست وارد کانال 82هزار واحدی شود. در همین حال چند پارامتر مهم در دادوستد‌های هفته گذشته توانست در روند بازار سهام تاثیر بسزایی داشته باشد. از جمله این عوامل می‌توان به روی کار آمدن مسعود کرباسیان وزیر جدید امور اقتصادی و دارایی و اعلام رسمی حمایت از بازار سرمایه توسط این نهاد، صدور مجوز معامله اوراق خزانه طبق تصمیم شورای پول و اعتبار در بورس، صدور بخشنامه 8‌بندی بانک مرکزی مبنی بر کاهش نرخ سود سپرده بانکی که نهایت از یازدهم شهریورماه لازم‌الاجراست، اشاره کرد. از همین‌رو پیش‌بینی می‌شود با توجه به سیاست‌های جدید شاپور محمدی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در راستای کاهش چشمگیر زمان بازگشایی نماد‌های بسته در بازار طی دو ماه آینده و در سویی دیگر، دستور قاطع این نهاد در جهت افشای نام شرکت‌هایی که حاضر به ارائه اطلاعات در بورس نیستند همراه با اعلام رسمی دفعات مکاتبه سازمان در راستای ایجاد اعتماد و شفاف‌سازی می‌تواند در جای خود بازوی محرکی برای رسیدن به رشد و توسعه بورس محسوب شود.

بر این اساس، با توجه به تحولات موجود در اقتصاد کشور، برخی کارشناسان به روند عرضه‌های اولیه در بازار سرمایه نیز انتقاد دارند و معتقدند که ‌باید با توجه به شرایط بازار این روند تسریع پیدا کند. از سویی، نوید روز‌های خوش بورس و عبور از سطح مقاومتی کانال 81هزار واحدی و مسیر هموار برای رسیدن به کانال 89 هزار واحدی هم در جای خود نشان از بازگشت اقبال در این بازار دارد. 

 عبور از محدوده مقاومتی

با توجه به روند معاملات بورس و اوراق بهادار طی چند وقت اخیر، بهنام بهزادفر مدیر امور اعضای کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار عنوان کرد: شاخص بورس و اوراق بهادار در هفته‌یی که گذشت با 0.1درصد رشد به عدد 82.541 واحد رسید. بازدهی شاخص از ابتدای سال تاکنون حدود 7‌درصد بوده که رقم قابل توجهی است، اما 3‌درصد از بازدهی اوراق بدون ریسک کمتر است.

مدیر امور اعضای کانون کارگزاران بورس گفت: در هفته گذشته چند اتفاق مناسب پیرامون بازار سرمایه رخ داد که مهم‌ترین آن کاهش نرخ سود بانکی به 15درصد آن هم به صورت علی‌الحساب بود. وی در گفت‌وگو با سنا افزود: این موضوع عملا موجب می‌شود که رقم کف P/E یا نسبت قیمت به درآمد بازار سرمایه روی رقم 6.7 بسته شود که این رقم هم‌اکنون 6.7 است و علاوه بر آن بخشی از نقدینگی بازار پول که تمایل به حضور در بازارهای پرریسک را دارند، به سمت بازار سرمایه منتقل می‌شود. بهزادفر با بیان اینکه خبر مهم دیگر در بازار سرمایه شکست سقف 81.200واحدی شاخص از نظر تکنیکال هست که به تدریج در یک‌ماه گذشته رخ داد، عنوان کرد: این محدوده، 3 سال برای شاخص کل بورس، محدوده مقاومتی بود. در حال حاضر تا محدوده 89.500 عملا هیچ مقاومتی پیش روی شاخص نیست و حتی در صورت افت بازار همین محدوده 81.200 واحدی یک حمایت مناسب برای شاخص جهت جلوگیری از افت بیشتر است.

وی افزود: خبر مهم دیگر بازار سرمایه هم انتقال اوراق اسناد خزانه اسلامی یا سخاب به بازار بورس هست که با انتقال این اوراق بازدهی 30 و حتی 40‌درصدی این اوراق کاهش خواهد یافت و در نهایت موجب عدم تبدیل سهام به این اوراق توسط سهامداران خواهد شد.

مدیر امور اعضای کانون کارگزاران بورس اظهار داشت: در حال حاضر تنها تهدید پیش روی بازار سرمایه، تسویه‌های اعتباری است که به‌طور عموم در ماه شهریور به اوج خود می‌رسد. پیش‌بینی می‌شود این پدیده در نیمه دوم شهریور کمرنگ‌تر شود و در مجموع نیز با اتفافات مثبت ذکر شده در مجموع وضعیت بازار سرمایه در نیمه دوم سال بهتر از نیمه اول باشد. 

 روند مطلوب بورس

در سویی دیگر، نماگر بورس و اوراق بهادار تهران پس از مدت‌ها در روند صعودی قرار گرفت به‌طوری که دماسنج بازار سرمایه وارد کانال ۸۲هزار واحدی شد. علاوه بر این شاخص بازده نقدی و قیمتی بورس و اوراق بهادار تهران در رقم ۸۱هزار و ۷۴۱ واحدی قرار گرفت.

این در حالی است که در پنج روز کاری هفته گذشته این شاخص توانست ۸۰۰ واحد رشد کند و رقم ۸۲ هزار و ۵۴۱ واحدی را به خود اختصاص داد. از همین رو شاخص آزاد شناور نیز طی این مدت از رقم ۸۹هزار و ۷۵۷ تا رقم ۹۰هزار و ۶۶۵ بالا رفت و رشد ۹۰۸واحدی را تجربه کرد.

بر این اساس، شاخص بازار اول نیز با رشد ۷۲۱واحدی به رقم ۵۷ هزار و ۸۹۵ واحد رسید. همچنین شاخص بازار دوم که در هشت روز پیش در رقم ۱۷۸هزار و ۷۲۰ واحدی قرار داشت با رشد ۸۷۴ واحدی مواجه شد و تا رقم ۱۷۹هزار و ۵۹۴ واحدی بالا رفت. علاوه بر این شاخص صنعت نیز در این مدت با رشد ۸۲۱ واحدی تا رقم ۷۰۱هزار و ۵۱۲ واحدی افزایش یافت.

بر اساس این گزارش، در آخرین روز معاملات تالار شیشه‌یی در هفته گذشته ارزش کل معاملات به بیش از ۲۳۳میلیارد تومان رسید که این رقم ناشی از دست به دست شدن بیش از ۹۱میلیارد و ۹۰۰ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی ۴۴ هزار و ۹۷ نوبت داد و ستد بود. 

 آیفکس در محدوده 940 واحدی

افزون بر این شاخص فرابورس در هفته‌یی که گذشت ۲۱واحد رشد کرد و به ارتفاع ۹۴۰واحدی رسید.

علاوه بر این در هفته گذشته دادوستد 180میلیون ورقه بهادار به ارزش بالغ بر 2هزار و 600میلیارد ریال در بازارهای فرابورس ایران به ثبت رسید و شاخص کل فرابورس با رشد 21واحدی معادل 1.8‌درصد افزایش را تجربه کرد و در ارتفاع 940 واحدی ایستاد.

همچنین حاصل نقل‌ و انتقالات صورت گرفته در بازارهای نه‌گانه فرابورس در این مدت مبادله 799 میلیون ورقه بهادار به ارزش 5هزار و 602 میلیارد ریال بود که این حجم از دادوستدها در 134هزار نوبت معاملاتی صورت گرفت.

در همین حال 79 میلیون سهم به ارزش 147میلیارد ریال در بازار اول و 468میلیون سهم به ارزش یک‌هزار و 425 میلیارد ریال در بازار دوم تغییر مالکیت یافت که در هر دو بازار شاهد کاهش حجم و ارزش مبادلات بودیم. افزون بر این، حجم و ارزش مبادلات در تابلوهای معاملاتی بازار پایه نیز در حالی حدود 30‌درصد کاهش یافت که نسبت به مدت مشابه سال گذشته روند افزایشی را به ثبت رسانده است.

 بدین‌ترتیب 239میلیون سهم در بازار پایه میان سهامداران دست به دست شد که ارزش این مبادلات به 528 میلیارد ریال رسید.

بر این اساس در هفته‌یی که گذشت بازار ابزارهای نوین مالی، جابه‌جایی 3میلیون ورقه بدهی به ارزش بیش از 3هزار میلیارد ریال و افزایش بیش از 100‌درصدی حجم و ارزش این مبادلات، منجر به صدرنشینی اوراق بدهی در این بازار شد.

از سوی دیگر در هفته گذشته دست به دست شدن 10 میلیون ورقه به ارزش 142میلیارد ریال در میان صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله به ثبت رسید و متقاضیان و فروشندگان اوراق تسهیلات مسکن نیز 4هزار ورقه تسه را معامله کردند که ارزش 299 میلیارد ریالی را رقم زد. بر اساس این گزارش در مجموع بازار ابزارهای نوین مالی 13میلیون ورقه به ارزش بالغ بر 3هزار و 500 میلیارد ریال نقل‌وانتقال یافت که نشان از کاهش 24‌درصدی حجم و افزایش 67‌درصدی ارزش مبادلاتی نسبت به هفته ماقبل در این بازار دارد.

در میان صنایع فرابورسی نیز گروه فلزات اساسی با ثبت ارزش 489میلیارد ریالی و در اختیار گرفتن 24‌درصد از سهم کل، بیشترین ارزش را در میان بازار سهام (شامل معاملات بازارهای اول، دوم، پایه، اختیار معامله خریدوفروش و بازار SME) و اختیار سهام به دست آورده توانست در جایگاه نخست بایستد. همچنین گروه‌های محصولات غذایی و آشامیدنی جز قندوشکر و حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات نیز رتبه‌های دوم و سوم را از نظر ارزش معاملات خرد بازار سهام به خود اختصاص دادند. 

ارسال نظر