اخبار بورس

۱۳۹۶/۰۶/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۴۹۰

اعلام ارزش واگذاری ۳۵ شرکت بورسی به سهام عدالت

ارزش مقطع واگذاری ۳۵شرکت بورسی حاضر در سبد سهام عدالت ۲۲۷هزار و ۸۲۵ میلیارد ریال برآورد می‌شود. به گزارش«تعادل» به نقل از؛ نگاهی به ارزش سهام شرکت‌های پرتفوی سهام عدالت نشان می‌دهد از میان این 60 شرکت سرمایه‌پذیر، تعداد 35شرکت بورسی و 25شرکت غیربورسی هستند که ارزش مقطع واگذاری آنها به ترتیب 227هزار و 825 میلیارد ریال و 177هزار و 382میلیارد ریال عنوان شده است. همچنین از این میان 60 شرکت سرمایه‌پذیر حاضر در پرتفوی سهام عدالت ارزش قطعی 49شرکت 272هزار و 567 میلیارد ریال و ارزش غیرقطعی 11شرکت نیز 132هزار و 640 میلیارد ریال اعلام شده است.

این گزارش می‌افزاید: ارزش کل شرکت‌های حاضر در سبد سهام عدالت که 60 شرکت سرمایه‌پذیر را شامل می‌شود نیز در مقطع واگذاری 405هزار و 207میلیارد ریال برآورد شده است. گفتنی است، طبق قانون تاکنون 60 شرکت در سبد سهام عدالت قرار گرفته‌اند که اصطلاحا به آنها شرکت‌های سرمایه‌پذیر گفته می‌شود.

همچنین چندی پیش رییس کل سازمان خصوصی‌سازی گفته بود تاکنون از 49شرکت در سبد سهام عدالت که قیمت‌گذاری قطعی آنها انجام شده، 46شرکت به مجمع رفته‌اند که از این تعداد 30شرکت اقدام به تقسیم سود کرده‌اند و 16شرکت دیگر هم بنا به دلایل مختلف سودی برای مشمولان سهام عدالت تقسیم نکرده‌اند. همچنین تا به امروز سود تقسیمی مجامع 30شرکت متعلق به سهام عدالت برای تقسیم میان مشمولان 3345میلیارد تومان بوده که با برگزاری مجامع 3 شرکت باقیمانده این رقم افزایش پیدا خواهد کرد.

تدوین مقررات صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی

یک کارشناس ارشد بازار سرمایه گفت: مقررات مربوط به صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی در سازمان تدوین بوده و ویرایش اولیه آن انجام شده است.

به گزارش«تعادل» علی اسلامی در گفت‌وگو با مهر درخصوص نقش بازار سرمایه در تجاری‌سازی ایده‌های نو با بهره‌گیری از صندوق‌های جسورانه گفت: ماهیت حضور این صندوق‌ها، تکمیل فرآیند تجاری‌سازی ایده‌های نو است و تا پیش از شکل‌گیری این صندوق‌ها با حجم قابل توجهی از ایده‌هایی مواجه بودند که با سپری کردن فرآیند رشد، بلوغ و خروج از مراکزی مانند پارک‌های فناوری قادر به جذب سرمایه‌گذار برای ادامه فعالیت خود نیستند.

وی افزود: نبود این قبیل صندوق‌ها، کشور را با حجم قابل توجهی از ایده‌های ناب روبه‌رو کرده بود که به دلیل نبود سرمایه‌گذار، نرخ شکست بالایی را تجربه می‌کردند.

به گفته این کارشناس ارشد بازار سرمایه، راه‌اندازی و پذیره‌نویسی صندوق‌های جسورانه به افراد دارای ایده‌های نو کمک می‌کند تا بتوانند برای ایده‌هایی که شانس موفقیت بالا دارند، منابع مالی جذب کنند.

اسلامی با بیان اینکه در تمام دنیا ۲نوع صندوق به این شکل وجود دارد، گفت: صندوق‌هایی که با ساختار پذیره‌نویسی عمومی اقدام به جذب منابع کرده و صندوق‌های vc از قبیل این نوع صندوق‌ها هستند که با ساختار پذیره‌نویسی عمومی، اقدام به جذب منابع می‌کنند که درحال حاضر، دو صندوق در این زمینه با مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار در دو حوزه سلامت و فناوری اطلاعات راه‌اندازی شده است و صندوق‌های دیگری نیز درحال انجام مراحل پذیره‌نویسی خود هستند. وی افزود: نوع دیگر این صندوق‌ها، صندوق‌هایی هستند که با ساختار خصوصی نسبت به گردآوری منابع برای سرمایه‌گذاری در طرح‌ها و ایده‌های نوین تشکیل شده و در اصطلاح صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی هستند و درحال حاضر، مقررات مربوط به آنها در سازمان تدوین بوده و ویرایش اولیه آن انجام شده است.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، این صندوق‌ها می‌توانند نقش قابل توجهی در رشد و بلوغ ایده‌های نوین ایفا همچنین زمینه افزایش نرخ رشد اقتصادی کشور را فراهم کنند. اسلامی با اشاره به اثرگذاری بازار سرمایه در تولد و رشد این صندوق‌ها تصریح کرد: بازار سرمایه و سازمان بورس با راه‌اندازی این صندوق‌ها علاوه بر زمینه‌سازی برای توسعه و رشد شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند زمینه حضور و فعالیت آنها را در بورس مهیا کرده و بهبود فرآیندهای ماقبل تجاری‌سازی ایده‌ها را نیز میسر کند.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: به طور قطع بازار سرمایه نقش کلیدی در توسعه اقتصاد شرکت‌های دانش‌بنیان ایفا کرده و این مهم را با ۲هدف جذب منابع مالی بر‌ای سرمایه‌گذاری در ایده‌ها و طرح‌های نوین و ایجاد بازار ثانویه و اولیه برای این نوع سرمایه‌گذاری دنبال کرده است. گفتنی است با هدف جذب منابع مالی و برای سرمایه‌گذاری در طرح‌های مخاطره‌پذیر، پذیره‌نویسی صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه توسعه فناوری آرمانی در هفته دوم شهریور ماه سال جاری صورت خواهد گرفت.

بلوک 5.5 میلیارد سهمی «ذوب» عرضه می‌شود

بلوک 5.5 میلیارد سهمی شرکت ذوب‌آهن اصفهان روز دوشنبه 13 شهریورماه جاری در فرابورس عرضه می‌شود.

به گزارش سنا، عرضه عمده سهام مدیریتی غیرکنترلی شرکت ذوب‌آهن اصفهان شامل 5میلیارد و 556میلیون و 361 هزار و 4 سهم، معادل 16.75درصد از سهام این شرکت به قیمت پایه هر سهم 810 ریال به‌صورت یکجا و نقد یا 15 درصد نقد و بقیه اقساط 6 ‌ماهه در روز دوشنبه 13 شهریورماه جاری در فرابورس انجام خواهد شد.

براساس این گزارش، این میزان سهام توسط سازمان خصوصی‌سازی به وکالت از صندوق بازنشستگی فولاد با نرخ سود 13 درصد در بازار دوم فرابورس ایران عرضه خواهد شد.

سازمان خصوصی‌سازی پیش‌تر هم این میزان سهام را با قیمت پایه هر سهم 850 ریال و نیز با شرایط یکجا و نقد یا 20درصد نقد و بقیه اقساط 6 ‌ماهه در مدت 3سال در روز دهم تیر ماه امسال روانه میز فروش کرده بود که خریداران به آن اقبالی نشان ندادند.

 

ارسال نظر