جهش‌ 3 گام نماگرهای بورس

۱۳۹۶/۰۶/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۴۸۴
جهش‌ 3 گام نماگرهای بورس

گروه بورس|

شاخص کل بورس و اوراق بهادار رکورد سه سال و نیم گذشته خود را شکسته و روز گذشته با افزایش 297واحدی به نقطه 82هزار و 372 واحد رسید. دیروز برای نخستین‌بار پس از بهمن ماه سال 92 که شاخص در مسیر اصلاحی خود این نقطه را لمس کرده بود، مجددا تدپیکس به این رقم رسیده و کورسوی امیدی را در بازارسرمایه روشن کرد.

به گزارش «تعادل» شکستن رکورد 43 ماهه شاخص کل را باید در سه عامل جست‌وجو کرد که مهم‌ترین آن افزایش قیمت کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی است. کارشناسان معتقدند که چنانچه این وضعیت ادامه پیدا کند، می‌توان امیدوار بود که بعد از ماه‌ها رخوت سرانجام بازار سرمایه به وضعیت مناسبی دست خواهد یافت. در کنار این رخداد، دستورالعمل ابلاغی بانک مرکزی در خصوص نرخ سود بانکی نیز چشم‌انداز مثبتی را ترسیم کرده است زیرا در این بخشنامه نرخ سود صندوق‌های با درآمد ثابت که در اوراق مشارکت سرمایه‌گذاری می‌کنند به 154درصد تقلیل یافته است و نهایتا خوش‌بینی‌های برآمده از تغییر سکاندار وزارتخانه اقتصادی و تاثیر آن بر بازار سرمایه سبب شد تا شاخص کل به رکورد جدیدی دست پیدا کند.

 تاثیر مثبت کامودیتی‌ها

در همین رابطه، رضا عیوض‌‌لو عضو هیات علمی دانشگاه تهران در خصوص روند معاملات بورس عنوان کرد: روند رو به رشد بازار سهام طی چند روز اخیر ناشی از عوامل بنیادی است. وی خاطرنشان کرد: افزایش قیمت کامودیتی‌ها از جمله کالاهایی که در گروه فلزات اساسی هستند یکی از دلایل رشد بازار طی چند وقت اخیر محسوب می‌شود. این کارشناس ارشد بازار سرمایه بیان کرد: افزایش 100 تا 150تومانی نرخ ارز نسبت به چند ماه گذشته و در سویی دیگر، برنامه دولت در راستای یکسان‌سازی نرخ ارز از جمله عوامل تاثیرگذار در معاملات بورس بوده‌اند. رضا عیوض‌‌لو با اشاره به کابینه دولت دوازدهم نیز اذعان داشت: نگاه وزرای اقتصادی دولت جدید بیشتر بر موضوع افزایش اشتغال و رونق اقتصادی است، چرا که دولت در برنامه گذشته خود در حوزه کنترل تورم اقدامات مثبتی را انجام داده است. عضو هیات علمی دانشگاه تهران در ادامه گفت: بر این اساس پیش‌بینی می‌شود که تمرکز تیم اقتصادی در دولت جدید بر افزایش تولیدات و رونق اقتصادی باشد. این تحلیلگر بازار سرمایه ابراز داشت: در صورتی که موضوع سود بانکی هم در بازار مرتفع شود و شاهد کاهش نرخ سود سپرده باشیم، می‌توان به روند مثبت شاخص بورس امیدوار بود و با چشم‌انداز روشن‌تری نسبت به گذشته به داد و ستد سهام در بازار پرداخت. رضا عیوض‌‌لو در خصوص صنایع بورسی نیز تصریح کرد: با افزایش قیمت کامودیتی‌ها به‌طور مشخص بخشی از شرکت‌های کامودیتی‌محور هم با رشد مواجه شدند. این در حالی است که این شرکت‌ها فروش مناسب محصولات و عملکرد‌های 3 ماهه قابل قبولی در بازار داشتند. عضو هیات علمی دانشگاه تهران اظهار داشت: همچنان فلزات اساسی وضعیت مناسبی‌تری در بازار سهام دارند. در همین حال، شرکت‌هایی که صادرات محور هستند نیز به واسطه افزایش قیمت ارز، مثبت ارزیابی می‌شوند.

 عبور از رخوت بورس

 با توجه به روند بازار طی چند وقت اخیر، سعید خدایی مدیر سرمایه‌گذاری یک شرکت سرمایه‌گذاری در خصوص وضعیت بورس اظهار داشت: افزایش قیمت‌های جهانی اصلی‌ترین عاملی هستند که بازار سهام را با یک روند صعودی مواجه کردند و این اتفاق منجر شد تا شاخص کل وارد کانال 82هزار واحدی شود. وی خاطرنشان کرد: رشد بازار‌های جهانی در واقع محرک و بهانه‌یی‌ شد تا بازار سهام از حالت رخوت فاصله بگیرد و با یک چشم‌انداز روشن‌تر به فعالیت خود ادامه دهد. این کارشناس ارشد بازار سرمایه عنوان کرد: افزایش پتانسیل و گزارش‌های مثبت شرکت‌های پالایشگاهی با توجه به پیش‌بینی‌های آتی برای سال 96 و رسیدن به پیش‌بینی‌های گذشته نوید این موضوع را به بازار داد که می‌تواند از لحاظ فاندامنتالی نیز روی بازار حساب کند. سعید خدایی با نگاهی کلان به بورس و اوراق بهادار نیز تصریح کرد: پنج شاخص کلان اعم از رشد اقتصادی، قیمت ارز، تورم، نرخ سود بانکی و سیاست‌های داخلی و خارجی همیشه در معاملات بازار سهام تاثیر ‌بسزایی دارند. این تحلیلگر بازار سرمایه گفت: چشم‌انداز رشد اقتصادی با توجه به موضوعات مذکور برای بازه زمانی یک تا دو سال آینده مناسب ارزیابی می‌شود. وی افزود: نرخ ارز با توجه به شرایط فعلی امکان کاهش ندارد از سویی امکان افزایش هم در این پارامتر وجود دارد. در همین حال، در صورتی که نرخ ارز تک‌نرخی شود، می‌تواند تاثیر مثبتی در صنایع صادرات‌محور داشته باشد. این کارشناس ارشد بازار سرمایه ابراز داشت: موضوع کنترل تورم در دولت گذشته به خوبی صورت گرفت اما در حال حاضر در صورتی که دولت دوازدهم به ایجاد رونق در بازار بپردازد به‌طور قطع شاهد اتفاقات خوبی در بورس خواهیم بود. سعید خدایی اذعان داشت: با توجه به اینکه کابینه دولت دوازدهم شکل گرفته است و به گونه‌یی کشمکش‌های داخلی تا اندازه بسیار زیادی کاهش یافته و در مقابل چالش خاصی را با امریکا با توجه به اتفاقات اخیر این کشور با روسیه و کره‌شمالی رخ داده است، نداریم. پیش‌بینی ‌می‌شود که شاهد نوسانات سیاسی تاثیرگذار در روند معاملات بورس نباشیم.  این تحلیلگر بازار سرمایه عنوان کرد: چشم‌انداز‌های مثبت باعث می‌شود تا سهامداران مقداری دست از عرضه سهام با توجه به قیمت‌های فعلی بردارند و این عامل هم در جای خود می‌تواند در راستای رشد بازار تاثیرگذار باشد.

وی گفت: ورود شاخص به کانال 82 هزار واحدی و ثبات در آن نیز نوید مثبتی را به اهالی بازار می‌دهد و بورس می‌تواند برای میان‌مدت و بلندمدت روند صعودی را تجربه کند. سعید خدایی بیان کرد: در بخش اقتصادی کابینه دولت، با نزدیک بودن سیاست‌ها و رفتارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت امور اقتصادی و دارایی و سیاست‌های بانک مرکزی و هماهنگی در انجام امور پیش‌بینی می‌شود که با ترکیب تیم جدید اقتصادی شاهد اتقافات مثبت برای آینده بازار سرمایه باشیم. این کارشناس ارشد بازار سرمایه در خصوص صنایع پیشرو نیز تصریح کرد: با توجه به نرخ دلار و قیمت‌های جهانی پیش‌بینی می‌شود که همچنان روند فلزات و سنگ معدنی‌ها در بازار‌های جهانی رو به رشد باشد. از همین رو چشم‌انداز هلدینگ‌هایی که در این صنایع فعالیت‌ می‌کنند نیز مثبت ارزیابی می‌شود.

 

 

ارسال نظر