اخبار بورس

۱۳۹۶/۰۵/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۴۰۳

 آخرین مهلت ارائه اطلاعات شناسه ملی مشتریان

معاون عملیات شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) به کارگزاران هشدار داد تا هر چه سریع‌تر شناسه ملی اشخاص حقوقی خود را تکمیل کنند. به گزارش سمات، فریبا اخوان گفت: کارگزاران تنها تا روز سی و یکم شهریورماه امسال فرصت دارند، اطلاعات شناسه ملی مشتریان خود را در اختیار شرکت سپرده‌گذاری مرکزی قرار دهند. وی افزود: در اجرای مقررات مربوط به مبارزه با پولشویی و با استناد به بند 1- 9 ماده یک دستورالعمل شناسایی مشتریان در بازار سرمایه و بر اساس بند 5 ماده 23 «دستورالعمل شناسایی مشتریان در این بازار» ارائه خدمات پایه (کد معاملاتی) به اشخاص ایرانی فاقد شناسه ملی ممنوع است و ارائه خدمات به آنان باید متوقف شود. معاون عملیات سمات تصریح کرد: چنانچه کارگزاران تا پایان وقت اداری روز سی و یکم شهریورماه امسال اطلاعات ثبتی (شناسه ملی) اشخاص حقوقی به همراه مستندات مربوطه را به این شرکت ارسال نکنند، ارائه خدمات به این اشخاص متوقف خواهد شد.

 تامین سرمایه از طریق بازار سرمایه اقدام پیش‌روست

وزیر جدید اقتصاد بعد از نخستین جلسه هیات دولت، ۶محور تحقق هدف تولید و اشتغال و مهم‌ترین اقدامات مد نظر را اعلام کرد که در آن بازار سرمایه و بورس یکی از این محورها و اقدامات است. به گزارش سنا، مسعود کرباسیان که روز یک‌شنبه با رای 240 نماینده مجلس به عنوان وزیر جدید اقتصاد معرفی شده، بعد از جلسه هیات دولت مهم‌ترین اقدامات مدنظر را اعلام کرد و گفت: بخش‌های مختلف امور را در سال تولید و اشتغال که رییس‌جمهور هم آن را محوری‌ترین کار دولت دانسته، به پیش می‌بریم. وی افزود: بر همین اساس، اجرای اصل 44، مالیات، خصوصی‌سازی، بازار سرمایه و بورس، نظام بانکی و جذب سرمایه‌گذاری خارجی، 6 محور تحقق هدف تولید و اشتغال هستند که باید اجرا شود. کرباسیان با اشاره به اینکه ایجاد اشتغال فرآیند گسترده‌یی است و همه باید همکاری کنیم، ادامه داد: توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان، تعاونی‌ها و بنگاه‌ها و پروژه‌های نیازمند به کمک بانک‌ها و تامین سرمایه از طریق بازار سرمایه از جمله مهم‌ترین اقدامات پیش‌روست.

 

 پذیرش محصولات طبی در بورس کالا

هیات پذیرش بورس کالا از پذیرش 3 کالای کمربند، شکم‌بند و قوزبند آتل‌دار طبی در بازار فرعی این بورس خبر داده است. علاوه بر این بازار فرعی بورس کالای ایران که کالاهای مختلفی از سیب گلاب گرفته تا ریل راه آهن و محصولات پلیمری آف گرید در آن معامله می‌شوند به تازگی با پذیرش 3 محصول طبی نیز روبه‌رو شده است. به گزارش فارس، هیات پذیرش بورس کالا در چهلمین جلسه کمیته عرضه بازار فرعی این بازار با پذیرش 3 کالای کمربند طبی سخت، شکم‌بند تمام‌کش و قوزبند نئو پرنی آتل‌دار موافقت کرده است. بر این اساس، این 3 کالا که مدارک و مستندات پذیرش آن در بازار فرعی بورس کالا در شانزدهم مرداد ماه سال جاری مورد بررسی هیات پذیرش و موافقت آن قرار گرفته است. از سویی، هیات پذیرش بورس کالا نیز این مصوبه را در بیست و نهم مرداد ماه سال جاری منتشر کرده است.

 ماه‌گرفتگی دلیل سقوط بازار

باورهای عامیانه در فرهنگ‌های مختلف تا حدی نفوذ کرده که قسمتی از رویه عادی زندگی ما شده است. اما آیا این باورها پیشینه‌یی واقعی دارند یا تنها نفس به نفس از گذشته به ما نقل شده‌اند؟ به گزارش سنا، فرهنگ‌های مختلف دارای باورهای متعدد هستند و از همین رو مجله فورچون با بررسی داده‌های بازارهای سرمایه امریکا و تطابق آن با وضعیت جوی به یک نتیجه جالب رسیده است! بازارها با کسوف و خسوف روند نوسانی خواهند داشت. سرمایه‌گذارانی که در تمام مدت روز پای سیستم معاملاتی نشسته‌اند و داد و ستد سهام به نوعی فعالیت روزانه آنها قلمداد می‌شود به یک ایده واحد رسیده‌اند که آن یکی از دلیل سقوط بازار، ماه‌گرفتگی است. فارغ از وقایع روزمره و اخبار سیاسی که می‌تواند هر لحظه بازارهای سهام را زیر و رو کند، تئوری خسوف و کسوف که ابداع‌کننده آن استیو پوتز است نیز می‌تواند محملی جدید را در نظریه نوسان بازارهای سهام بگشاید. شاید بتوان گفت این فرضیه که هر گاه بازار روند نوسانی را در پیش می‌گیرد در محدوده زمانی ماه‌گرفتگی قرار می‌گیریم و با شروع خورشیدگرفتگی بازار به ثبات نسبی خواهد رسید می‌تواند فقط یک نظریه باشد. نویسنده گزارش می‌گوید طی ایمیل‌هایی که با دوستان و همکاران رد و بدل کردم، لینک‌های جالبی برایم ارسال شد. باورهای خرافی که بعضی وقت‌ها در حد فکاهی اما تامل برانگیز بود به این معنی که ماه‌گرفتگی روز دوشنبه و ریزش بازار شاید با هم نسبتی داشته باشند. اما برخی وبلاگ‌های ارسالی به این نکته توجه داشت که طبق نظریه‌های پنجره شکسته استیو پوتز، خسوف و کسوف با روند حرکتی شاخص‌ها ارتباط مستقیم دارد. این نظریه‌پرداز امریکایی که ریاضیدان، تحلیلگر و کارشناس بازارهای سهام است با بررسی دوشنبه سیاه در سال 1987 میلادی به این نتیجه رسید. پوتز در این خصوص گفت: همه ماه‌گرفتگی و خورشیدگرفتگی‌ها منجر به نوسان نمی‌شود. برای ایجاد یک روند سقوطی نیاز به حباب در بازار داریم اما وقتی حباب شکل بگیرد، سقوط بازار در حوالی زمان ماه‌گرفتگی اتفاق می‌افتد. وی با تایید این ادعا به مسیر حرکت شاخص داوجونز اشاره کرد که در تاریخ 7 آگوست با رشد چشمگیری همراه بوده است که در همان روز نیز ماه‌گرفتگی رخ داده است. پوتز عنوان کرد: تاثیر اخبار مثبت و منفی در یک یا دو روز معاملاتی برطرف شده و بازار به حالت عادی بر می‌گردد. برخی اوقات، پوتز ایمیل‌هایی از سرمایه‌گذارانی دریافت می‌کند که دوست دارند در این خصوص مطالعات بیشتری داشته باشند، به خصوص زمانی که ماه‌گرفتگی یا خورشیدگرفتگی در پیش است. یکی از مشتریان کتاب پوتز می‌گوید بسیار مشتاق بودم تا ببینم نظریه‌های پوتز و اهتمام آن به بازار چه نتایجی را در بر خواهد داشت اما باید بگویم که حاصل به دست آمده بسیار جالب بود.

 

ارسال نظر