گام‌های سازمان بورس برای هموار کردن مسیر پویایی

۱۳۹۶/۰۵/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۳۹۸
گام‌های سازمان بورس برای هموار کردن مسیر پویایی

گروه بورس | علی رمضانیان |

یکی از موضوعاتی که در سال‌های اخیر ارکان و بانیان تامین مالی بازار سرمایه با آن دست و پنجه نرم کرده‌اند، مساله هزینه‌های آنهاست. در واقع کارگزاری‌ها، تامین سرمایه‌ها، ناشران، بانیان، متعهدها و مشاوران سرمایه‌گذاری درخصوص هزینه‌های تامین مالی معتقدند که در صورت تداوم چنین رویه‌یی توان ادامه راه را نداشته و باید نهادهای بالادستی نسبت به کاهش هزینه‌های آنها اقدام کنند.

به همین منظور چندی پیش سازمان بورس و اوراق بهادار طی نامه‌یی به سازمان امور مالیاتی کشور از این سازمان خواست تا نسبت به کاهش هزینه‌های مالیاتی برخی از ارکان تامین مالی اظهارنظر کند.

به گزارش«تعادل» روز گذشته، رییس سازمان امور مالیاتی در پاسخ به مکاتبات سازمان بورس و اوراق بهادار، بخشنامه‌یی ابلاغ کرد که طبق آن هزینه‌های مالی شرکت‌های تامین سرمایه و بانی اوراق بهادار به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی، پذیرش شده و از سال 94 باید لحاظ شود.

براساس این گزارش کامل تقوی‌نژاد، رییس سازمان امور مالیاتی در این بخشنامه ابلاغی گفته است که هزینه‌های ناشی از کارمزد پرداختی نگهداری اوراق همچنین هزینه‌های فروش به کسر و بازخرید ناشی از فعالیت بازارگردانی شرکت‌های تامین سرمایه قابل پذیرش بوده و از سال 94 هم باید

لحاظ شود.

همچنین هزینه مالی که بانی بابت انتشار اوراق بهادار و به علاوه کارمزد پرداختی به شرکت‌‌های تامین سرمایه از بابت تعهد پذیره‌نویسی و بازارگردانی اوراق در هر دوره جزو هزینه‌های قابل قبول بانی اوراق بهادار پذیرفته می‌شود. براساس این بخشنامه کارمزد شرکت‌های تامین سرمایه بابت انتشار اوراق و هزینه‌های تامین مالی بانی معاف از مالیات خواهد شد که این امر جذابیت‌های انتشار در بازار سرمایه را افزایش می‌دهد.

این رخداد سبب پرداخت کمتر مالیات توسط شرکتهای تامین سرمایه و بانیان اوراق بهادار شده و نهایتا بر بازار سرمایه تاثیر خواهد داشت.  در همین رابطه، غلامرضا ابوترابی،  مدیر عامل شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه ، با اشاره به تصمیم سازمان بورس و اوراق بهادار برای کاهش هزینه ارکان انتشار اوراق بهادار بدهی ، ‌به «تعادل» گفت : در پی درخواست شرکت‌های تامین سرمایه این نامه از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار تهیه  و با پی‌گیری مکرر این مساله به سرانجام خوبی رسید. ابوترابی در خصوص میزان هزینه های قابل قبول مالیاتی این شرکت‌ها اظهار کرد: این هزینه ها  برای هرکدام از ذی‌نفعان متفاوت بوده و برای هر شرکتی،  باید به طور جداگانه محاسبه کرد. بنابراین اعداد هرکدام متفاوت خواهد بود  و حتی ممکن است برای یکی با اهمیت و برای دیگر کم اهمیت باشد اما در نهایت برای همه مفید واقع خواهد شد.

وی ادامه داد :  به طور دقیق باید گفت که رقم تاثیر گذاری برای بانی و تامین سرمایه ،  متعهد پذیره نویسی و بازار گردان  به دلیل میزان فعالیت آنها در این حوزه متفاوت بوده و  رقم های مختلفی را  شامل می شود.

مدیر عامل شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه، در رابطه با تاثیر این رخداد بر بازار سهام گفت:  این مساله برای همه مهم است . یکی از مشکلات بازار سرمایه نرخ تهیه پول است. در حال حاضر بانک مرکزی  سود سپرده یکسال را در بانک‌ها 15 و علی الحساب نرخ سود عقود مشارکتی را 18 درصد اعلام کرده، و بازار سرمایه برای تامین مالی باید هزینه بالاتری بپردازند.

 بنابراین اگر بانیان اوراق بهادار بخواهند از بازار سرمایه تامین مالی کنند هزینه  آنها بالاتر می رود چرا که باید به این هزینه ، مبالغی مانند  هزینه ضامن ،  مشاور عرضه ، بازارگردان و متعهد  را اضافه کنند و از سوی دیگر بخشی از این هزینه های از سوی سازمان امور مالیاتی به عنوان هزینه ای قابل قبول مالیاتی نبوده و مالیات آن اخذ می نمود.

ابوترابی ادامه داد : با پذیرش این هزینه ها عملا شرکتهای تامین سرمایه و بانیان اوراق بهادار مالیات کمتری پرداخت می نمایند که این امر بر عملکرد آنها تاثیر می گذارد و وضعیت سودآوری شرکتها بهبود پیدا می کند و این موضوع می  تواند بر بازار سهام نیز تاثیر مثبت بگذارد.

 

 

ارسال نظر